EASA ja FAA varoittavat kansallisia viranomaisia ja lento-operaattoreita ohjusten aiheuttamista vaaroista Kaspianmerellä, Irakin ja Iranin ilmatilassa sekä Pohjois-Koreassa. Ilman ennakkovaroitusta ammuttavat ohjukset voivat aiheuttaa vaaraa siviililentoliikenteelle. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA julkaisti turvallisuustiedotteen koskien Kaspianmereltä Venäjän sota-aluksista laukaistavia ohjuksia. Viranomaiselle on raportoitu 6. ja 7. lokakuuta tapahtuneista useista ohjuslaukaisuista. Ohjusten kohteet sijaitsevat Syyriassa. Ennen sitä ne kuitenkin lentävät Kaspianmeren yllä sekä Iranin ja Irakin ilmatiloissa. EASA:n mukaan ohjusten lentokorkeudet ovat normaalien reittipintojen alapuolella. Neljä venäläistä sota-alusta laukaisi 7. lokakuuta yhteensä 26 modernia 3M-54 Kalibr NK -risteilyohjusta (otsikkokuva) Kaspianmereltä kohti Syyriaa. Neljä niistä putosi Iraniin. Risteilyohjukset hakeutuvat tyypillisesti maaliinsa maaston pintaa seuraavalla lentoradalla. Kalibr pystyy lentämään noin 10 - 15 metriä irti esteistä. EASA:n turvallisuustiedote SIB 2015-22 ei tällä hetkellä sisällä varoituksen lisäksi muita suosituksia. Suositusta tullaan päivittämään mikäli viranomainen saa alueella tapahtuvasta toiminnasta tarkempaa tietoa. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA puolestaan varoittaa operaattoreita Pohjois-Korean Pjongjangin lentotiedotusalueella (ZKKP FIR) tapahtuvista ohjuslaukaisuista. Viranomaisen tiedotteen mukaan Pohjois-Korea saattaa ampua lyhyen kantaman SCUD- ja keskipitkän kantaman No Dong -ballistisia ohjuksia hyvin lyhyellä varoitusajalla tai jopa ilman varoitusta. Pohjois-Korean oletetaan aktivoituvan ohjuslaukaisuissaan maan kansallispäivän aikaan, kun hallitsijapuoleen perustamisesta tuli lauantaina 10. lokakuuta kuluneeksi 70 vuotta. Eritysesti varoitus koskee 132 asteen itäistä pituutta länsipuolista osaa lentotiedotusalueesta. FAA:n mukaan ohjuksten kantama riittää myös 132 asteen itäpuoliselle alueelle. Alueella ovat ATS-reitit R224, G711 ja B467, joista osa on käytössä Euroopasta Aasiaan suuntautuvillelennoille. Niistä esimerkiksi R224:n käyttö lyhentää lentoaikaa Euroopasta Japanin kohteisiin. Molemmat varoituksen kohteena olevat alueet ovat useiden länsimaisten yhtiöiden käyttämillä reiteillä. Myös kotimainen Finnair operoi molemmilla alueilla. Lentoihin konfliktialueiden yläpuolella on kiinnitetty huomiota aivan eri tavalla Ukrainassa heinäkuussa 2014 sattuneen Malaysia Airwaysin lennon MH17 Boeing 777-200ER -matkustajakoneen alasampumisen seurauksena. Lue myös aiempia uutisiamme aiheesta:
|
|||