Markkinaosuudeltaan Intian toiseksi suurin lentoyhtiö Jet Airways on keskeyttänyt lentonsa sekä kotimaassa, että kansainvälisesti 17. huhtikuuta 2019 lähtien. Rahoitusvaikeuksiin ajautuneen yhtiön omistajat eivät antaneet lisärahoitusta toiminnan jatkamiseksi. Jet Airways keskeytti kansainväliset lennot jo aiemmin 12. huhtikuuta, koska se operoi enää pienellä konemäärällä. Intiassa lentoyhtiöllä tulee olla tietty konemäärä jotta se voi lentää ulkomaille. Osa Jet Airwaysin koneista oli otettu leasingyhtiöiden haltuun kohteissa, joihin ne olivat lentäneet. Myös yhtiön lentäjät olivat ilmoittaneet etteivät he nouse ilmaan, kun palkkoja on maksamatta. Viimeisenä operointipäivänä ilmassa oli enää viisi konetta. Oman lisänsä kustannusten kasvuun on tehnyt myös Pakistanin ilmatilan sulku. Se on lisännyt lentoaikaa ja polttoaineenkulutusta Intiasta Eurooppaan ja takaisin suuntautuvalle lentoliikenteelle. Jet Airways on viimeisten viikkojen aikana pyrkinyt löytämään lisärahoitusta lyhyelle ja pitkälle aikavälille operaatioiden jatkamiseksi. Yhtiön pääomistaja SBI (State Bank of India) ei ollut halukas antamaan enää lisärahoitusta yhtiön toiminnan jatkamiseksi. Kaikista yrityksistä huolimatta vaihtoehtoja ei enää ollut ja rahoituksen uupuessa polttoaineen sekä tukipalveluiden hankinta oli mahdotonta. Näin ollen yhtiö on keskeyttänyt kaikki lentonsa. Jet Airwaysin toimitusjohtaja on kuitenkin toiveikas lausunnossaan ja toteaa uuden päivän tuovan yhtiölle uutta toivoa ja mahdollisuuksia. Hänen mukaansa Intia lentäisi paremmin Jet Airwaysin siivin ja myös sijoittajat olisivat samaa mieltä asiasta. Neuvottelut SBI:n kanssa siis jatkuvat edelleen jollain tasolla. Jopa 75 prosentin osuudelle etsitään uusia omistajia ja takaraja olisi 10. toukokuuta. Jet Airways on perustettu vuonna 1992 ja varsinaiset matkustajalennot se aloitti vuonna 1995. Yhtiön laivastossa on ollut parhaimmillaan noin 115 lentokonetta ja konetilauksia sillä on Boeing 737 MAX ja Dreamliner -koneista yli 200. Yksi Jet Airwaysin omistajista on myös Etihad Airways. Sen omistus intialaisyhtiöstä on noin 24 prosenttia. Etihad omisti myös ison osan vuonna 2017 konkurssiin päätyneestä Airberlinistä. Edellinen suurempi lentoyhtiön kaatuminen tapahtui Intiassa vuonna 2012, kun Kingfisher Airlinesin lennot loppuivat. Tuolloin kovassa kasvuvaiheessa olevalla yhtiöllä oli tilauksia mm. A350 ja A380-koneista. Lue myös:
|
|||