Venäläiset sotilaskoneet ovat parin viime päivän aikana lentäneet aktiivisesti merten yläpuolisessa kansainvälisessä ilmatilassa. NATO:n mukaan havaitut konemäärät ovat suuria. Kaikki osastot eivät jättäneet lentosuunnitelmaa ja lensivät transponderit pois päältä. Tämä saattaa aiheuttaa vaaraa samaa ilmatilaa hyödyntävälle siviililiikenteelle. NATO:n jäsenmaiden ilmavalvonta on tiistaina ja keskiviikkona havainnut yhteensä neljä venäläistä sotilaskoneosastoa kansainvälisessä ilmatilassa eri merialueiden yllä. Sotilasliiton mukaan kyseessä on poikkeuksellisen aktiivinen toiminta. Lentoihin on reagoitu lähettämällä NATO-maiden QRA-valmiudessa (Quick Reaction Alert) olevat päivystyskoneet tunnistamaan venäläisiä ilma-aluksia. Sinänsä lentäminen kansainvälisessä ilmatilassa on oikeutettua eikä valtioiden ilmatiloja loukattu. Samaten tunnistuslennot ovat rutiinomaista toimintaa. Keskiviikkona 29. lokakuuta iltapäivällä NATO:n primääritutkajärjestelmä havaitsi kahdeksan venäläiskoneen osaston Norjanmeren yllä lentämässä kohti etelää. Norjan ilmavoimat lähetti Lockheed Martin F-16 -hävittäjänsä tunnistamaan niitä. Osastossa lensi neljä meritoimintaan soveltuvaa Tupolev Tu-95MS -strategista pommikonetta (otsikkokuvassa). Niitä tukemassa oli neljä Iljushin Il-76 -ilmatankkauskonetta (oikealla kuvassa ukrainalainen Il-76:n rahtiversio). Tu-95MS tunnetaan lännessä nimellä Bear H. Koneyyppi teki ensilentonsa jo 1952. Sen voimanlähteenä on neljä kahdella vastakkaisiin suuntiin pyörivillä potkureilla varustettua suurta suihkuturbiinia. Kuusi koneista kääntyi takaisin pohjoiseen kohti Venäjää, mutta kaksi Tu-95MS-pommittajaa jatkoi etelään meren yllä. Englannin Royal Air Force lähetti Eurofighter Typhoon -hävittäjänsä tunnistamaan niitä. Tupolevit jatkoivat Atlannin yläpuolella aina Portugalin rannikon edustalle, missä maan ilmavoimat tunnistivat ne F-16-hävittäjillä. Lopulta Tupolevit kääntyivät takaisin pohjoiseen. Ne lensivät Englannin ja Norjan kiertäen takaisin Venäjälle. Kummankin maan ilmavoimat seurasivat koneiden etenemistä. Osastoon kuuluvat koneet eivät olleet jättäneet lentosuunnitelmaa. Ne eivät myöskään käyttäneet transpondereitaan. Siten ne eivät näkyneet siviililennonjohdon toisiotutkissa eivätkä matkustajakoneiden matkustajakoneiden törmäyksiä estävissä TCAS-järjestelmissä (Traffic Collision Avoidance System). Kolme muuta tapausta Samaten keskiviikkoiltapäivänä NATO:n tutkat havaitsivat Mustanmeren yläpuolella neljän venäläiskoneen osaston. Turkin ilmavoimat lähetti QRA-lennolle tarkemmin määrittelemättömiä hävittäjiään (todennälöisesti F-16). Venäläisosastoon kuului kaksi Tu-95MS-konetta sekä kaksi Suhoj Su-27 -hävittäjää (arkistokuvassa oikealla). Baltian ilmavalvontaan osallistuvan Portugalin ilmavoimien F-16-hävittäjät kävivät keskiviikkona tunnistamassa Itämeren päällä osaston, jossa lensi kaksi Mikojan MiG-31 ja kaksi Su-27-hävittäjää. Lisäksi mukana oli kaksi Su-34- ja kaksi Su-24-taktista pommikonetta (kuva alla). Vastava osasto havaittiin aiemmin myös tiistaina 28. lokakuuta. Se oli muuten samanlainen, mutta Su-27-hävittäjiä oli mukana vain yksi. Tämä osasto lensi Suomenlahdella. NATO:n Baltian Air Policing -operaation osallistuvat Saksan Luftwaffen Typhoon-koneet kävivät tunnistamassa ne. Kaliningradin enklaaviin lentäneitä koneita kävi seuraamassa myös Suomen, Ruotsin ja Tanskan ilmavoimien hävittäjiä. Sotilaskoneet olivat kuitenkin jättäneet normaalin lentosuunnitelman ja käyttivät transpondereita. Ne eivät kuitenkaan ottaneet radioyhteyttä siviililennonjohtoihin. NATO kertoo tunnistaneensa vuoden 2014 aikana venäläiskoneita yli 100 kertaa. Luku on yli kolme kertaa suurempi kuin 2013.
|
|||