Lentäjätaustainen prinssi William sai kylmät tyypit Ilmavoimien Hornetin ohjaamosta

william_kylmat2_ilmavoimatMaassamme vieraillut Englannin prinssi William tutustui torstaina 30. marraskuuta suomalaiseen ilmailuun. Ilma- ja maavoimat sekä Rajavartiolaitos olivat tuoneet Helsinki-Vantaan lentoaseman VIP-terminaalin eteen kalustoaan. Prinssi William on itse toiminut helikopterilentäjänä niin Royal Air Forcessa kuin siviilioperaattorilla ambulanssikopterin ohjaajana.

Prinssi William vieraili ensimmäistä kertaa Suomessa. Monipuoliseen ohjelmaan sisältyi mm. käynti Slush-tapahtumassa. Vierailun päätti pienimuotoinen ilmailunäyttely Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

william_nh_maavoimatVIP-terminaalin eteen oli tuotu neljä ilma-alusta. Vierailun isäntinä toimivat Puolustusvoimien komentaja, kenraali Jarmo Lindberg (itsekin hävittäjäohjaaja) ja Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Sampo Eskelinen.

Näyttelillä olivat Utin jääkärirykmentin NH Industries NH90 -kuljetushelikopteri (NH-202, kuvassa yllä) ja Ilmavoimien BAE Systems Hawk Mk51 -suihkuharjoituskone (HW-352) sekä McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18C Hornet (HN-439).

Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivueesta paikalla oli Airbus Helicopters H215 Super Puma -pelastuskopteri (OH-HVP). Rajan uusi helikopteritukikohta sijaitsee Helsinki-Vantaan kiitotien 15/33 toisella puolella vastapäätä lentoaseman VIP-terminaalia.

william_ryhma_ilmavoimat_jonimalkamakiBAE Systems Hawk oli Midnight Hawks -osastotaitolentoryhmän Suomi 100 -juhlavuoden sinivalkoisissa erikoisväreissä. Sen edessä otettiin vieraan ja isäntien ryhmäkuva (oikealla).

Tausta oli sopiva, sillä onhan kyseessä englantilaista lentokonetuotantoa edustava menestyksekäs konetyyppi. Valmet Lentokoneteollisuus (nykyisin Patria) rakensi Ilmavoimien 80-luvun alusta alkaen käyttämät Hawk-suihkuharjoituskoneet Jämsän Hallissa.

Aviator Airport Services oli tuonut F/A-18C Hornetin viereen portaat, jotta koneeseen olisi helpompi nousta. Prinssi William saikin tutustua Hornetiin sen ohjaamossa istuen (otsikkokuvassa, klikkaa suuremmaksi).

Ilmailukielessä tämä tunnetaan kylmien tyyppien ottamisena. Oppaana toimi päättyneen lentonäytöskauden 2017 Ilmavoimien F/A-18 Hornet-esityslentäjä, kapteeni Ville Uggeldahl.

cessna_excel_harrikoskinen_flyfinlandEnnen lentokalustoon tutustumista prinssi Williamille esiteltiin Ilmavoimien toimintaa. Ilmailijana vieras oli erityisen kiinnostunut siitä, millaisen koulutuspolun kautta aloittavat lentäjät kulkevat Suomessa Hornet-valmiusohjaajiksi. Myös operointi talviolosuhteissa oli keskustelujen aiheena.

Ilma-aluksiin tutustumisen jälkeen prinssi William lähti Suomesta Cessna 560XL Citation Excel -yksityiskoneella (G-CIEL, arkistokuvassa yllä). Konetta operoi London Executive Aviation -yhtiö. Excelissä on kahdeksan matkustajapaikkaa.

Pyöriväsiipisillä lentävä prinssi

william_SOF_ilmavoimatEnglannin kruununperijänä seuraavana prinssi Charlesin jälkeen oleva William (35) on lentänyt päällikkönä RAF:n Westland Sea King SAR-pelastushelikoptereita (Search and Rescue) RAF Valleyn tukikohdasta. Palveluksessa hänet tunnettiin nimellä Flight Lieutenant Wales.

Siirryttyään siviiliin hän toimi vuodesta 2014 alkaen ambulanssihelikopterin ohjaajana East Anglian Air Ambulancessa lentäen Eurocopter EC-145 -kalustolla.  Nykyisin prinssi William keskittyy asemansa tuomiin tehtäviin, joihin myös Suomen vierailu kuuluu.

Williamin pikkuveli Harry on puolestaan toiminut Apache-taisteluhelikopterin ampujana Afganistanissa. Hänellä on myös kelpuutus toimia kopterin päällikkönä. Westland (aiemmin Hughes / McDonnell Douglas / Boeing) WAH-64D Longbow Apache -taistelukopterien tyyppitunnus brittiarmeijassa on AH1.

Veljesten setä, prinssi Andrew puolestaan lensi Sea Kingiä 1982 Falklandin sodassa. Myös William on palvellut kuusi viikkoa Falklandeilla vuonna 2012. T.T.

william_HN_ilmavoimat

Lue myös: