KAI T-50 Golden Eagle on jo käytössä Etelä-Korean ilmavoimissa. Valmistajat pitävätkin ehdokastaan matalan riskin vaihtoehtona USAF:n tarpeeseen viidennen sukupolven hävittäjäohjaajien kouluttamiseen (Advanced Pilot Training, APT).
T-50A perustuu koneen tuotannossa olevaan FA-50-hävittäjäversioon. Siksi koneen katsotaan soveltuvan hyvin F-22 Raptor ja F-35A Lightning II -hävittäjien tulevien ohjaajien koulutukseen. Lockheed Martin kertoo, että T-50A-koneen tullessa valituksi ne rakennettaisiin Yhdysvalloissa Etelä-Carolinan Greenvillessa. Tarjoukseen kuuluu myös Ground Based Training System (GBTS) -järjestelmä maassa tapahtuvaan koulutukseen.
T-50A-demokone esiteltiin joulukuussa 2015. Sen ohjaamossa on useiden mittarinäyttöjen sijasta nykytyyliin vain yksi suuri näyttö. Kone on myös saanut ilmatankkauskyvyn. Puomin aukko on sijoitettu Golden Eaglea suurempaan laajennettuun selkäevään (kuvassa yllä).
T-X -hankkeessa on mukana myös Alenia Aermacchi T-100 ITS (M-346 Master). Northrop Grumman sekä Boeingin ja Saabin yhteenliittymä suunnittelevat kokonaan uusia koneita, joista ei ole vielä tarkempaa tietoa (lue lisää linkistä alla). T.T. Lue myös:
|
|||