Lukijan kuva: hätäliukumäki laukesi perjantai-iltana Helsinki-Vantaan lentoasemalla

IMG-20200117-WA0013Finnairin Airbus A320 -koneen hätäliukumäki on lauennut Helsinki-Vantaan lentoasemalla perjantai-iltana 17. tammikuuta 2020. Lentomatkustajan mukaan tapaus sattui koneen ollessa pysäköitynä lentoaseman terminaalin edustalle. Kyseinen kone oli saapunut lennolta Tukholmasta.

Finnairin Tukholman lennon AY814 tapahtumasta Lentoposti.fi:lle ilmoittaneen lentomatkustajan mukaan hätäpoistumiseen käytettävä liukumäki laukesi vähän ennen koneesta poistumista. Matkustajan mukaan koneen kapteeni kuulutti tapahtuneesta ja ilmoitti ettei siitä aiheutunut henkilövahinkoja.

IMG-20200117-WA0014Vaaratilanne sattui Helsinki-Vantaan non-Schengen -terminaalin länsisiiven paikalla W46. Matkustajat poistuivat A320-koneesta takaoven kautta, josta oli bussikuljetus terminaaliin.

Hätäpoistumiseen käytettävän liukumäen laukeaminen tahattomassa tilanteessa voi mahdollisesti aiheuttaa vaaraa asematasolla työskenteleville. Liukumäen täyttyminen kestää muutaman hetken, jonka aikana tilanteen huomaavat ehtivät vielä pois liukumäen tieltä.

Kyseinen hätäpoistumiseen käytettävä paineilmalla täyttyvä liukumäki sijaitsee lentokoneen oven koteloinnissa. Osa tälläisistä evakuointitilanteessa käytettävistä liukumäistä on konetyypistä riippuen käytettävissä myös kelluntavälineenä tai lauttana (kuvassa alla).

hataliuku_finnair_0418Normaalitilanteessa lentokoneen ovien hätäpoistumiseen käytettävät liukumäet ns. disarmataan eli varmistetaan ennen oven avaamista. Vastaavasti ennen koneen lähtöä ne aktivoidaan arm-asentoon eli ns. armaamalla.

Mikäli ovi on arm-asennossa sitä avattaessa koneen ovi toimii hätäkäytöllä ja oven mukana laukeaa myös hätäpoistumiseen käytettävä liukumäki.

Matkustajalentokoneiden hätäpoistumisteiden liukumäkiä laukeaa maailmalla aina silloin tällöin. Useissa tapauksissa kyse on inhimillisestä virheestä. Matkustamoon kuuluvat ennen lentoa ja portille saapumisen jälkeen kuulutukset, joissa matkustamohenkilökunta valitsee ovien hätäpoistumiskäytön oikeaan asentoon ja varmistaa sen.

Tällä kertaa kyse on siis mitä ilmeisimmin vahingosta tai vikatilanteesta.

Onnettomuustutkintakeskus on vast'ikään aloittanut Airbus A320-koneiden oviin liityvän turvallisuustutkinnan tapauksesta, jossa Finnairin matkustamohenkilökunnan jäsen putosi ovelta maahan asematasolle Helsinki-Vantaalla.

embraer190_turku_2017_OTKES Edellisen kerran Helsinki-Vantaalla on evakuoitu lentokone tositilanteessa toukokuussa 2019. Tuolloin Norran Finnairille operoiman ATR72-500 -koneen  matkustajat evakuoitiin savun hajun takia.

Tätä ennen elokuussa 2018 Helsinki-Vantaalla evakuoitiin CSA:n A320 -kone havaitun savun seurauksena.

Näiden lisäksi Tallinnassa tapahtui tammikuussa 2019 Norran ATR72-500 -koneen evakuointi savuhavainnon takia. Ensimmäinen Finnairin matkustajakoneen hätäliukumäkien kautta suoritettu evakuointi tapahtui Turussa joulukuussa 2017. Tuolloin savuhavainnon takia evakuoitiin Embraer 190 -kone.

turvaohje_kasimatkatavara_1Tositilanteessa on erityisen tärkeää noudattaa lentohenkilökunnan ohjeita ja poistua koneesta ilman käsimatkatavaroita. Niiden mukaan ottaminen voi vaarantaa koko evakuoinnin.

Aiheesta uutisoi aiemmin ainakin Ilta-Sanomat: Finnairin henkilö­kunta painoi vahingossa nappia matkustaja­koneessa: hätäliuku­mäki laukesi

Airbusin video A320-koneen hätäliukumäen laukeamisesta

 Näin avautuu lentokoneen hätäpoistumistien liukumäki British Airwaysin Boeing 777- koneessa.

Gulf Airin koneen hätälikumäki avautuu kohti porrasautoa. Vaikka videolla kuuluu naurua voi tilanne aiheuttaa todellista vaaraa.

Gulf Airin Embraer E195-koneen sliden käyttö ja laukaisu

Air Maltan A320-koneen hätäpoistumistieharjoitus

JetSmartin A320-koneen takaoven sliden vahinkoavaus aiheutti vaaratilanteen maahenkilökunnalle


Päivitys: korjattu lennonnumero

 Lue myös: