Oslon lentokenttä alkoi tarjota biopolttoainetta kaikille lentoyhtiöille. Kyseessä on maailman ensimmäinen biopolttoainehubi, joka tarjoaa vaihtoehtoista polttoainetta osana normaaleja tukipalveluitaan. Air BP:n ja Nesteen biopolttoaineasiakkaina aloittavat Lufthansa-konserni, SAS ja KLM. Oslon lentokentällä biopolttoaineen tarjoaminen aloitettiin 22. tammikuuta. Norjan lentoasemia hallinnoiva Avinor ja Air BP ovat vakuuttuneita, että ne ovat aloittaneet suuremman trendin, joka suuntaa kohti laajamittaista biopolttoaineen käyttöä maailmanlaajuisesti. "Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun biopolttoainetta toimitetaan lentoyhtiöille osana normaalia maahuolintaa. Se vähentää huomattamasti logistiikan kustannuksia. Haluamme osoittaa, että lentoasemat voivat jakaa biopolttoainetta verrattain helposti käyttäen olemassaolevaa infraa. Uskomme, että biopolttoaineen kysyntä ilmailualalla lähtee kasvuun", sanoi Air BP:n toimitusjohtaja David Gilmour. Ensivaiheessa Air BP toimittaa Oslon lentokentälle 1,25 miljoonaa litraa biokerosiinia. Air BP:lle polttoaineen toimittaa SkyNrg:n kautta suomalainen Neste. "Olemme ylpeitä siitä, että olemme toimittaneet Oslon Gardermoenin lentokentän polttoainejakeluun fossiilisen polttoaineen kanssa täysin yhteen sopivaa korkealaatuista uusiutuvaa lentopolttoainetta", kertoo Kaisa Hietala, Nesteen Uusiutuvat tuotteet liiketoimintajohtaja. Air BP:n päämääränä on vaiheittain lisätä määrää ja tarjota biopolttoainejakelua Oslon lentokentällä. Air BP tähtää ilmailualalla biopolttoaineen jakelun edelläkävijäksi ja yhteistyö Avinorin kanssa on iso askel oikeaan suuntaan. Alunperin biopolttoainehanketta Avinorin kanssa rakensi Statoil Aviation mutta Air BP osti sen itselleen 31. joulukuuta 2014. Lufthansa-konserni oli ensimmäinen, joka vahvisti mukanaolonsa biopolttoaineasiakkaana. Konserniin kuuluvat Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Germanwings, Eurowings ja Brussels Airlines. Pian ensimmäisen asiakkaan jälkeen kalliimman biopolttoaineen jakelusta sovittiin myös SAS:n ja KLM:n kanssa. Muiden yhtiöiden odotetaan seuraavan perässä. Nesteen valmistama uusiutuva lentopolttoaine jalostetaan Porvoossa, ja se täyttää lentopolttoaineelle asetetut tiukat laatuvaatimukset. Polttoaine viedään Osloon 50-prosenttisena seoksena fossiilisen lentopolttoaineen kanssa ja sen jakelu tapahtuu lentokentällä olemassa olevan jakelujärjestelmän kautta. "Lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä rajoittaa tällä hetkellä enemmän lainsäädäntö, kuin lentoliikenteen tahtotila uusiutuvien polttoaineiden käyttämisessä. Olemme jo aiemmin osoittaneet, että korkealaatuinen uusiutuva lentopolttoaine toimii aivan kuten fossiilinen polttoaine", jatkaa Hietala. "Nähdäksemme lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä kaikkein toimivin ja kustannustehokkain vaihtoehto on, että lentoteollisuus käyttää uusiutuvia polttoaineita matalina seoksina. Jatkamme yhteistyötä lentoteollisuuden kanssa, jotta korkealaatuiset uusiutuvat polttoaineet olisivat myös lentoteollisuuden käytössä", päättää Hietala. Nesteen uusiutuva lentopolttoaine jalostettiin EU-rahoitteisen ITAKA-projektin puitteissa Porvoon jalostamolla kestävästi tuotetusta, 100-prosenttisesti sertifioidusta camelinaöljystä. Sen käytöllä saavutetaan 47 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt kuin fossiilisella polttoaineella.
Marraskuussa 2014 julkistetun biopolttoaineselvityksen mukaan Suomessa olisi erinomaiset edellytykset biopolttoaineen laajamittaisessa käytössä lentoliikenteen tarpeisiin. biopolttoaineiden käyttö lentoliikenteessä vahvistaisi Suomen maakuvaa puhtaan teknologian ja biotalouden innovatiivisena edelläkävijänä. Selvityksessä myönnettiin, että asiakkaiden todellinen maksuvalmius on epävarmaa ja se on huonosti ennustettavissa. Biopolttoaineiden käytöstä tehdyssä esiselvityksessä olivat mukana liikenne- ja viestintäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, Finnair, Finavia ja Neste Oil. Lue myös:
|
|||