Ilmavoimien F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjän lento kovalla nopeudella ja matalalla lentokorkeudella herätti kummastusta Helsingissä keskiviikkoaamuna 9. lokakuuta. Ilmavoimat on vahvistanut kyseessä olleen alueellisen koskamattomuuden valvontaan liittyvä operatiivinen lento. Ilmavoimat vastaa Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonnasta (AKV) ja turvaamisesta (AKT). Alueellisen koskemattomuuden valvonta ulottuu satoja kilometrejä Suomen valtakunnan rajojen ulkopuolelle. Valvontaa suoritetaan eri puolille maata sijoitetuilla liikkuvilla ja kiinteillä ilmavalvontatutkilla ja muilla sensoreilla. Valvonnan tuottamat havainnot kootaan ja analysoidaan Ilmaoperaatiokeskuksen johdolla. Koneita saatetaan käydä tunnistamassa lähietäisyydeltä tukikohdissa ns. QRA-valmiudessa olevilla F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjillä (Quick Reaction Alert). Ilmavoimien reagointiherkkyyttä säädetään jatkuvasti tilanteen mukaan esimerkiksi siirtämällä koneita lähemmäs Suomenlahtea. Hornetit päivystävät kotitukikohtiensa lisäksi vaihtelevasti myös mm. Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Nopea reagointi ja sen näyttäminen on osa Ilmavoimien ennaltaehkäisykykyä. Helsingin yllä keskiviikkona kuultu ja nähty Hornet-lento oli osa Ilmavoimien normaalia toimintaa. Kyseessä oli ns. operatiivinen lento, joka suuntautui Suomenlahdelle. Kovasta nopeudesta huolimatta Hornet pysyi alisoonisella nopeusalueella eikä siis rikkonut äänivallia. Mahdollisesta alueloukkauksesta ei ole tiedotettu. Ilmavoimat julkaisee satunnaisesti tunnistuslennoilla otettuja valokuvia kohteena olleista ilma-aluksista. Itämeren alueella kansainvälisessä ilmatilassa lentää jatkuvasti useiden eri valtioiden sotilaskoneita. Suomen edustalla kyseinen ilmatila on erityisen kapea. Tiedustelukoneiden eli ns. sahureiden lisäksi alueella lentää myös kuljetuskoneita, hävittäjiä ja pommikoneita. Venäjä mm. siirtolentää koneitaan Itämeren kansainvälisen ilmatilan kautta Kaliningradin enklaaviinsa. Suomen ilmatilaa ovat kuluvan vuoden aikana loukanneet Portugalin ja Venäjän ilma-alukset. Ensimmäisessä tapauksessa Portugalin meritoimintakone koukkasi Suomen ilmatilaan huhtikuussa 2019. Jälkimmäisellä kerralla heinäkuussa 2019 Suomen ilmatilaan erehtynyt venäläiskone oli mahdollisesti Tupolev Tu-154. Lue myös:
|
|||