Patria muutti Malmin lentoasemalta Pirkkalaan alkuvuodesta 2017. Sinne rakennettiin uusi koulutuskeskus, joka vihittiin käyttöön syksyllä 2017. Vaikka alkeiskoulutus siirtyy Espanjaan tulee toiminta jatkumaan vahvasti myös Pirkkalassa.
”Henkilöstöä siirtyy jo toukokuussa pysyvästi Espanjaan valmistelemaan tulevaa toimintaa. Talven aikana Cordobassa toteutettiin viikon mittainen harjoitus, jossa lennettiin useita eri lentokoulutusohjelman mukaisia lentoja. Saatujen kokemuksien perusteella päästiin varmuuteen, että alkeiskoulutus on toteutettavissa tehokkaasti ja turvallisesti suunnitellun konseptin mukaisesti”, avaa Patrian lentokoulutuksesta vastaava johtaja Jyrki Myyryläinen.
Paikallinen lentokenttä (LEBA) on jotakuinkin Malmin tapainen pienkonekenttä mutta hiljaisempi. Käytössä on yksi asfaltoitu noin 1400 metrin mittainen kiitotie 03/21 ja lähialueella sijaitsee useita muita lentopaikkoja. Cordoban kentällä ei ole merkittävästi kaupallista lentoliikennettä. Vuonna 2018 lentokentän kautta kulki reilut 8000 matkustajaa, kun operaatioita oli reilut 7600. Kyseessä on pienkonekenttä, jossa on lisäksi jonkin verran helikopteritoimintaa. Patria pääsee hyödyntämään lentokentän olemassa olevaa rakennuskantaa, sillä tarjolla oli valmista toimisto- ja luokkatilaa. Tällä hetkellä Cordobassa ei toimi muita lentokouluja, sillä ne ovat keskittyneet enemmänkin lähemmäs Malagaa. "Koneiden käyttöaste Espanjassa on suurempi, kun sää ei rajoita käyttöä. Meillä on kunnianhimoiset tuntisuunnitelmat ja koneidein käyttöaste ja tunnit per kone nousevat merkittävästi", kertoo Myyryläinen Lentoposti.fi:lle. Parempien sääolosuhteiden mahdollistaman nopeamman ja tehokkaamman koulutustahdin lisäksi muuttoon vaikutti myös kustannusten kasvu Suomessa. Niiltä osin merkittävä tekijä oli Finavian laskeutumismaksujen korotus. Lentokoulut eivät enää voineet operoida ns. kausikorttien maksuilla vaan jokainen laskeutuminen ja läpilasku laskutettiin erikseen. Alkeiskoulutuksen osalta laskeutumismaksumuutokset olivat merkittävä kustannuslisä. Hinnannousu alkoi vuonna jo 2018 ja alennukset laskeutumismaksuista vähenevät vuosi vuodelta 80 prosentista 20 prosentin pudotuksin aina nollaan. Neuvottelutuloksena Finavia pudotti läpilaskujen maksuja, mutta muutos ei ollut niiltä osin riittävä. Siirrettävä koulutus on jatkossakin osa Patria Pilot Training Oy:n toimintaa, joka toteutetaan liikenne- ja viestintävirasto Traficomin valvonnassa. Lentokaluston huolto Espanjassa on suunniteltu hankittavan paikalliselta toimijalta. Yksimoottoriset Diamondit Espanjaan - Tecnamit myyntiin Patria siirtää Cordobaan neljä Diamond DA40 -konetta joiden lisäksi hankitaan kaksi lisäkonetta. Ne ovat tehdasuusia ja tulevat Patrialle heinäkuussa 2019. Koneet ovat samanlaisia kuin Patrian vuonna 2017 hankkimat neljä konetta.
Muutto Espanjaa ei tuo henkiköstövähennyksiä Patrialle. Aluksi Cordobaan siirtyy alle kymmenen lennonopettajaa. Vaikka alkeiskoulukoneet siirtyvät pois Suomesta ja huollot tehdään Espanjanssa on työtä edelleen tarjolla myös mekaanikoille. Pirkkalassa Patrian merkaanikot huoltavat Patria Pilot Trainingin koneiden lisäksi myös Ilmavoimien koneita.
"Koulutuksen hinta tulee pysymään nykyisellä tasolla, sillä sitä ei voida nostaa jos halutaan kansainvälisiä asiakkaita. Siirtymisellä Espanjaan saadaa koulutushinta pysymään oikealla tasolla ja kursseja valmistuu sääolosuhteiden myötä nopeammalla aikataululla", jatkaa Myyryläinen. Kansainvälisille asiakkaille lentokoulutuksen hinta tulee jatkossakin sisältämään majoitukset sekä tarvittavat kuljetukset. Cordobassa on tarjolla myös vaihtoehtoisia ratkaisuja muille lento-oppilaille. Kasvua haetaan myös Pirkkalassa
"Pirkkalassa on hyvät olosuhteet mittarilentokoulutukseen, kun säät ovat vaihtelevat matalista pilvistä, sumuihin ja sateisiin sekä jäätäviin olosuhteisiin", toteaa Myyryläinen. Nykyisten simulaattoreiden lisäksi Pirkkalassa säilyy siis DA42 -monimoottorikoneilla lentäminen. Niitä Patrialla on laivastossaan yksi mutta vuokrakoneet mukaanlukien koneita on vaihtelevasti 4-5 kappaletta.
Patria kouluttaa nykyisin lentäjiä Finnairille Airbus A320 lentäjiä MPL (Multi Crew Pilot Licence) -kurssilla, sekä perinteisemmän lentokoulutuksen kautta Finnairin osaomistusyhtiö Norralle. Uusin Patrian aluevaltaus oli aloittaa MPL-lentokoulutus Air Astanan lentäjille. Päivitys kello 09.52: Lisätty Patrian Jyrki Myyryläisen haastattelu ja tietoja Cordobasta Lue myös:
|
|||