Pipistrel esitteli 19-paikkaisen syöttöliikenteeseenkin sopivan Miniliner -matkustajakoneen konseptin

Pipistrel_minilinerSlovenialainen sähkölentokoneistaan tunnettu Pipistrel julkisti 11. helmikuuta ensimmäisen vaiheen konseptikuvan uudesta nollapäästöihin tähtäävästä 19-paikkaisesta Miniliner (Microfeeder) -matkustajakoneesta. 2020-luvun lopulla käyttöönotettavaksi suunnitellun lentokonetyypin energianlähteeksi on kaavailtu vetyä tai akkuteknologiaa.

Kehitystyötä tehdään osana EU-rahoitteista EU Clean Sky:n UNIFIER19 (Community Friendly Miniliner) -projektia ja siinä ovat mukaan Politecnico di Milano, TU Delft ja Pipistrel Vertical Solutions. Nyt julkaistu konsepti on projektin ensimmäinen vaihe, jossa on tehty pohjatyötä uuden nollapäästöisen regionaalikoneen tuomiseksi markkinoille.

Konseptikoneen ensimmäiset luonnoskuvat  esittelevät suuren liikesuihkukoneen kokoluokan runkoa, jonka siivissä on potkureilla varustetut voimanlähteet. Niiden lisäksi siiven kärjen wingleteissä on työntöpotkurit. Koneen takarungossa on kaksi sivuvakaajaa.

Pipistrelin ja sen kumppaneiden tavoitteena on kehittää ja koelentää kokonaan päästöttömällä 19-paikkaisella matkustajakoneella, joka veisi alueellisen liikkuvuuden seuraavalle vuosikymmenelle kokonaan ilmastoneutraalisti.
 
Unifier-19_tentecKonseptikonetta kutsutaan nimellä Miniliner, mutta myös nimellä Microfeeder johtuen konseptikoneen kyvystä toimia alle kilometrin mittaiselta ja jopa päällystämättömiltä kiitotieltä.
 
Uusi kone voisi siis mullistaa syöttöliikennetoiminnan, kun lentopaikkoja olisi tarjolla merkittävästi ja niiltä voitaisiin operoida suurille lentokentille. Se voisi yhdistää kohteita järkevästi 200 - 1000 kilometrin etäisyyksiltä.

Hankkeella pyritään myös hyödyntämään tulevaisuun Single Pilot -konseptia eli yhden ohjaajan ohjaamoympäristöä. Lisäksi 19-paikkaisessa koneessa ei tarvitse olla matkustamohenkilökuntaa. Näistä seuraava kehitysvaihe on autonomisesti lentävä miehittämätön matkustajakone.
 
Voimanlähteenä konseptikone käyttäisi vetypohjaista tai akkuteknologiaan perustuvaa sähköhybridiratkaisua ja päätövähennysten odotetaan olevan 100 prosenttia. Myös muita ratkaisuja selvitettiin, mutta vaatimukset nollapäästöistä, hiljaisuudesta ja turvallisuudesta veivät vedyn pariin.
 
Mahepa_Hy4_gndKoronapandemian keskellä marraskuussa 2020 Sloveniassa koelennettiin MAHEPA-projektin (Modular Approach to Hybrid-Electric Propulsion Architecture) koelento Hy4-sähköhybridikoneella (S5-MHY), jonka energianlähde oli vetypolttokenno. Kyseessä on maailman toistaiseksi tehokkaimmalla vetypolttokennolentokoneella suoritettu lento.

Tässä hankkeessa ovat mukana Pipistrel Vertical Solutions, Compact Dynamics, DLR, H2Fly, Politecnico di Milano, TU Delft sekä Mariborin ja Ulmin yliopistot.
 
Mahepa_Hy4_airUudenlaisen matkustajakoneen käyttöönottoa Pipistrel on suunnitellut vuosille 2028-2030. Valmistajan mukaan uusi kone ei vaadi suuria inframuutoksia. Voittaakseen sääntelyä, operatiivista toimintaa sekä teknologiaa koskevat haasteet on Pipistrel pyrkinyt toimimaan yhdessä mm. Clean Skyn, SESARin ja EASA:n kanssa.

Tavoitteena on korvata uudella 19-paikkaisella koneella suurempia ja päästöttömyyteen kykenemättömiä yli 40 vuotta vanhaa teknologiaa hyödyntäviä ja meluisia lentokoneita sekä lisätä positiivista ilmastovaikutusta ja parantaa liikkuvuutta EU-alueella.

Pipistrel_Nuuva 20 300Pipistrel on työskennellyt pitkään erilaisten eVTOL ja UAM (Urban Air Mobility) -hankkeiden parissa. Kehityskohteina yhtiöllä on mm. Nuuva V20 ja V300 -rahtidronet. Lisäksi Pipistrelin kehittämä kaksipaikkainen Velis Electro on maailman ensimmäinen tyyppihyväksytty sähkölentokone. MH

Lue myös: