Lentoasema ei ole koskaan valmis. Jos uutta ei rakenneta, vanhaa korjataan. Suuri alkuperäisen terminaalin uudistus on saatu päätökseen, mutta kehäradan aseman rakennustyöt ovat parhaillaan käynnissä. Tammikuussa käynnistyy seuraava vaihe, kun teminaali 2:n lähtöaulaa aletaan muuttaa toimivammaksi. Luvassa on uusia turvatarkastuslinjoja toiseen kerrokseen. Finavia kertoi Helsinki Airportin tulevaisuuden suunnitelmista lokakuun puolivälissä (katso Lentoposti.fi -juttulinkki sivun alareunasta). Luvassa on suuria rakennushankkeita, mutta aivan ensimmäiseksi parannetaan nykyisten tilojen käytettävyyttä. Matkustajat ovat huomanneet, että turvatarkastusjonot ovat ruuhkahuipuissa kasvaneet melkoisiksi. Niistä on vuoden 2013 kevällä alkanut tulla myös palautetta. Tammikuussa alkava remontti tuo uuden turvatarkastusalueen, jota käytetään nimenomaan kiireisimpinä aikoina. Sen jälkeen terminaali 2:ssa on käytettävissä 20 linjaa nykyisten 13:n sijaan. "Tavoitteena on, että kaikki matkustajat selviytyvät turvatarkastuksesta 15 minuutissa", kertoo Helsinki-Vantaan apulaisjohtaja Marko Tikkanen lentoaseman Meidän Kenttä -lehdessä. Uudet linjat tulevat lähtöaulan ovelta katsottaessa oikealle toiseen kerrokseen nykyisen Helsinki Airport Congress Centerin paikalle. Sinne pääsyä helpottamaan rakennetaan liukuportaat. Takaisin Airsiden tasolle matkustajat laskeutuvat portti 22 kohdalle tulevia, niin ikään uusia liukuportaita pitkin. Lähtöselvitysaulaan rakennetaan lisää lattiatilaa valuutanvaihtopisteiden taakse eli alas saapuvien kerrokseen vievien liukuportaiden viereen. Näin saadaan lisää lähtöselvitysautomaatteja. Myös matkatavaran bag drop -itsepalvelupisteitä lisätään. Lattiatilan laajennus aiheuttaa myös sen, että saapuvan liikenteen kerroksesta lähtöaulan tasolle kurkottava Martti Aihan suuri puuveistos Fatmi joudutaan siirtämään muualle. Finavia etsiikin sille sosiaalisessa mediassa uutta kotia (katso juttulinkki alhaalta). Työt käynnistyvät tammikuun alussa ja päättyvät kesäkuun lopussa, kertoo Meidän Kenttä. Rakentaminen pyritään tekemään niin, että siitä on mahdollisimman vähän haittaa matkustajille. Toisessa kerroksessa toimiva Helsinki Airport Congress on kiinni töiden ajan. Samalla alueella sijaitsevat VIP-palvelut siirtyvät remontin ajaksi liikelentoterminaalin yhteydessä sijaitsevaan VIP President -tilaan. Congress Center ja VIP saavat uudet tilat T2:sta nykyisen sijaintinsa vierestä lentoaseman johdon tiloista. Ne puolestaan siirtyvät toiseen kerrokseen lähtöaulan vastakkaiselle puolelle. Remontti on osa Helsinki-Vantaan 900 miljoonan kehittämisohjelmaa. Tavoitteena on 20 miljoonan matkustajan kapasiteetti vuonna 2020. Myös lentoaseman liikenneyhteydet paranevat. Liikennöinti kehäradalla alkaa heinäkuussa 2015. Kehä III:n, Lentoasemantien ja Tikkurilantien risteysalueet ovat myös melkoisessa mullistuksessa kun niitä muutetaan eritasoisiksi.
Lue myös:
|
|||