Ruotsin hallitus valtuutti puolustusvoimat 26. maaliskuuta 2020 hankkimaan lentäjäkoulutuksen tarpeisiin uuden alkeiskoulukonetyypin. Nyt 5. toukokuuta 2021 julkistetun päätöksen myötä Ruotsi hankkii saksalaisvalmisteisia Grob G 120TP -koulukoneita. "Grob G 120TP tulee olemaan ilmavoimien uusi koulukone ja puolustusvoimien materiaalilaitos FMV on solminut sopimuksen koneiden hankkimiseksi. Tämä lentokone täyttää vaatimuksemme uudelle alkeiskoulukoneelle", sanoi Ruotsin ilmavoimien komentaja Carl-Johan Edström. Hankinta koskee seitsemää uutta Grob G 120TP -alkeiskoulukonetta ja yhtä simulaattoria, joiden lisäksi sopimus sisältää optioita jatkohankinnalle. Toimitusten on määrä tapahtua vuoden 2022 aikana.
Valmistaja lupaa Grob G 120TP -koneille 15 000 lentotunnin mittaisen elinkaaren, joka on mitoitettu taitolentovaatimuksin. Koneen huippunopeus on 380 km/h ja sen kuormitusmonikerrat ovat -4/+6 G. Päivä ja yö-VFR- sekä mittarilento-operaatioihin hyväksytyn koneen toiminta-aika on 5,4 tuntia. Toimintamatkaa puolestaan on 5000 jalan korkeudella lennettäessä noin 1100 kilometriä. Uusi alkeiskoulukone saa Ruotsissa tyyppimerkinnän SK 40 ja lentokoulutus niillä on määrä käynnistää vuonna 2023.
Hävittäjentäjille toisessa vaiheessa lentokoulutusta annettaisiin edelleen nykyisillä SK 60 -koneilla vielä muutaman vuoden ajan. Ruotsi aikoo korvata SK 60 -koneet uudella suihkuharjoituskoneella. Yksi erittäin todennäköinen vaihtoehto niiden korvaajaksi olisi Saabin ja Boeingin yhteistyössä Yhdysvaltain Ilmavoimille kehittämä Boeing T-7A Redhawk. Ruotsin valitsema alkeiskoulutuskonetyyppi oli ehdolla myös Suomen ilmavoimien VX-hankkeessa nykyisten Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneiden korvaajaksi. Grob G 120TP todettiin liian kalliiksi Suomelle. Suomi valitsi VX-hankkeessa lokakuussa 2016 käytetyt Grob G 115E -koneet. MH Lue myös:
|
|||