Seuraavat Air Force One -koneet modifioidaan mahdollisesti Transaeron 747-8i-koneista

Transaero_planes_1Yhdysvaltojen odotetaan tekevän lähiaikoina päätöksiä presidentin käyttöön tulevista ns. Air Force One -koneista. Yhtenä mahdollisuutena esiin on noussut konkurssiin ajautuneen venäläisyhtiö Transaeron entisten Boeing 747-8i -koneiden muuntaminen uuteen käyttöön, kertoo CNN. Vuodesta 2009 käynnissä ollut PAR (Presidential Aircraft Recapitalization)- ohjelma on pyrkinyt korvaamaan nyt käytössä olevat vanhat VC-25A -koneet.

Presidentin nykyisten VC-25A -koneiden korvaamiseen tähtäävän PAR-ohjelman on määrä tuoda palvelukseen uudet koneen vuonna 2024. Käytössä olevat Air Force One -koneina tunnetut VC-25A:t pohjautuvat Boeingin 747-200B -rungoille, jotka ostettiin vuonna 1987. Ne otettiin käyttöön vuonna 1990. Air Force One ei kuitenkaan ole koneen virallinen nimi vaan presidenttiä kuljettavan koneen käyttämä radiokutsu.

VC25_over_mt_rushmore_1CNN:n mukaan Yhdysvaltain ilmavoimat harkitsee kalliin konehankinnan sijaan jo valmistettujen Boeing 747-8i -koneiden modifiointia. Kyseessä olisi muutostyöt kahteen venäläiselle Transaerolle jo valmistuneeseen koneeseen.

Marraskuussa 2015 toimitusvalmiiksi tulleiden nykyisten N894BA ja N895BA rekisteröityhen koneyksilöiden on huhuttu säästöjä kohdanneen Air Force One -ohjelman ratkaisuiksi jo ainakin parin vuoden ajan.

Kyseisille koneille on lennetty koelennot mutta niitä ei koskaan toimitettu asiakkaalle. Transaero oli tilannut vuonna 2013 kaikkiaan neljä uutta versiota jumbojetistä mutta  yhtiö ajautui konkurssiin vuonna 2015. Tilatuista koneista kaksi oli jo ehditty valmistaa luovutusta varten. Koneet ovat olleet varastoituna Kaliforniassa.

Kyseisten koneiden mofidioinnilla arvioidaan saavutettavan merkittävä säästö verrattuna uusiin vastaaviin. Koko PAR-ohjelma on ollut tiukan kustannuskeskustelun keskiössä jo alusta saakka.

Boeingin  hinnaston mukaan yhden 747-8I-koneen keskihinta oli noin 378,5 miljoonaa dollaria. Ilmavoimien käyttöön tulevat koneet varustellaan kuitenkin aivan eri luokkaan kuin tavalliset matkustajaversiot.

Boeingin vuonna 2011 ensilentonsa tehnyt 747-8 Intercontinental eli matkustajaversio ei ole myöskään ollut myyntimenestys. Kysyntä nelimoottorisille paljon polttoainetta kuluttaville jättikoneille on ollut heikkoa myös Airbusin A380 -koneiden osalta. Molempien koneiden tuotanto on hiipumassa ja ohjelmia uhkaa jopa lopettaminen. MH

CNN: US considering buying new Air Force One planes built for bankrupt Russian airline

Lue myös: