Työt käynnissä tulipalossa vaurioituneen Dreamlinerin ympärillä - mutta mitä sille tehdään?

ethiopian_787_3_londonmetropolitanpolicesupportunitEthiopian Airlinesin Boeing 787 Dreamliner -koneessa (ET-AOP) syttyi tulipalo 12. heinäkuuta sen ollessa pysäköitynä Lontoon Heathrow-lentokentällä. Syyksi on melko varmasti osoittautunut koneen ELT-hätälähetin takarungon yläosassa. Kokonaan komposiittirakenteisen matkustajakoneen palovaurioita korjataan ensimmäistä kertaa ilmailuhistoriassa. Tapausta seurataankin poikkeuksellisen tarkasti.

Lontoon Metropolitan Police Air Support Unitin Eurocopter EC-145 -helikopterista otetussa  ja Twitterissä (@MPSinthesky) julkaistussa kuvassa ET-AOP on pysäköitynä Heathrow'n rahtiliikenteen alueelle. Sen ympärille on pystytetty telineitä ja alueella on suuria telttoja sekä runsaasti erilaista kalustoa.

ELT_RESCU406AFN2_honeywell787 oli ehtinyt seistä parkissa jo lähes kahdeksan tuntia kun savunmuodostus havaittiin lennonjohdosta. Tulipalon syttymispaikaksi on päätelty Honeywell RESCU 406AFN -laite. Näitä Emergency Location Transmitter -hätälähettimiä (ELT) on koneessa kaksi: toinen eturungossa ja toinen takana.

Tämä ELT-malli on otettu käyttöön 2005 ja niitä on asennettu eri konetyyppeihin jo ainakin 6000 kappaletta. Laitteen ei tiedetä aiheuttaneen aiemman käyttöhistoriansa aikana ongelmia.

Boeingille oli erityisen tärkeää se, että Ethiopianin tulipalon syttymissyy ei mitenkään liittynyt koneelle aiemmin lentokiellonkin aiheuttaneisiin litium-ioni-akkujen ylikuumenemisiin. Päin vastoin kyseessä on huonoa onnea kun luotettavasti pitkään toiminut laitetyyppi osoittautui palon alkulähteeksi.

Koneesta palon jälkeen julkaistuissa kuvissa näkyy mustumista rungon päällä sivuvakaajan etupuolella. Siitä, miten syvältä kuumuus on komposiittimateriaalia vaurioittanut, ei ole tietoa.

Ethiopian_787_170713_harrikoskinen_flyfinlandfiBoeing tai Ethiopian eivät kumpikaan ole tiedottaneet tarkemmin siitäkään, mitä koneelle aiotaan tehdä. Boeingille tärkeää on osoittaa uuden runkomateriaalin korjattavuus.

Lentoyhtiö puolestaan halunnee ensisijaisesti kalliin työkalunsa takaisin liikenteeseen ja mahdollisesti myös korvauksia menetyksistään.

Oman hankaluutensa vaikeaan korjaukseen ja sen kustannusten jakamiseen tuovat vakuutusyhtiöt. ELT:n valmistajan vastuut ovat mukana pohdinnassa. Samaten ilmailuviranomaisilla on sanansa sanottavana uuden konetyypin korjausten hyväksymisprosessissa.

Käytännössä vaihtoehtoja on kolme. Kone valmistellaan siirtolentokuntoon Lontoossa asentamalla jonkinlainen paikkaus palovaurioituneeseen kohtaan. Sitten se lennettäisiin Boeingin tehtaalle lopullisesti liikennöitävään kuntoon korjattavaksi.

787_barrel_boeingToisessa vaihtoehdossa ET-AOP korjataan sen nykyisessä sijainnissa Englannissa. Tarkkaa tietoa vaurioiden laajuudesta ei ole kerrottu, mutta yleinen arvio on että ainakin yksi kuudesta komposiittirakenteisista runkolohkoista olisi vaihdettava kokonaan.

Komposiittiosien valmistamisessa tarvitaan kuumuutta ja painetta. Siten se onnistuu vain valvotuissa tehdasolosuhteissa. Tarvittava runkolohko tuotaisiinkin paikalle Boeingin 747 LCF (Large Cargo Freighter) Dreamlifter -kuljetuskoneella. Tosin jo pelkkä osien yhteenliittäminen voi kenttäolosuhteissa olla haastavaa .

Kolmas - ja ehkä epätodennäköisin - vaihtoehto on koneen romuttaminen. Vaikka runsaasti arvokkaita osia (kuten moottorit) saataisiin uusiokäyttöön, Boeing varmasti haluaa välttää tämän mainesyistä viimeiseen asti.

Juuri siksi työt ovatkin käynnistyneet Lontoossa. Torstai-iltana lähetetyn Twitter-viestin mukaan koneesta olisi äskettäin irrotettu sivuvakaaja. (Päivitys  perjantaina 17. lokakuuta: kuva irrotetusta sivuvakaajasta: Flickr)

Boeing valitsi 787:n rakenneratkaisuksi suuret tynnyrimäiset komposiittivalmisteiset osat, jotka liitetään yhteen koneen rungoksi. Airbus on puolestaan päättänyt käyttää A350 XWB -koneissaan komposiittipaneeleita, jotka ovat huomattavasti helpommin vaihdettavissa.

Kuvan korjausten käynnistymisesta julkaissut Metropolitan Police Air Support Uniti operoi kolmea Eurocopter EC-145 -helikopteria Lontoon aluella. Ympäri vuorokauden päivystävät kopterit lentävät keskimäärin 275 tuntia kuukaudessa. ++

 

Lontoon Metropolitan Police Air Support Unitin nettisivu

Lue myös: