Vesikone laskeutui Katajanokalle - Aero O/Y aloitti lennot 90 vuotta sitten

Aero90_lento_1Finnairin edeltäjän Aero O/Y:n lentotoiminta alkoi 20. maaliskuuta 1924 Katajanokalta. Juhlapäivänä entinen lentosatama sai jälleen vesikoneen vieraakseen. Monikymmenpäinen katsojajoukko osoitti suosiotaan Finnairin jo 90 vuotta kestäneelle lentotoiminnalle sekä turvalliselle lentämiselle.

Aero90_lento_2Juhlapäivää kunnioitettiin arvokkaasti, kun Finnairin eläkkeellä oleva MD-11-lentokapteeni Ilkka Terttunen laski Ikarus C42B -vesikoneen lentosatamaan juhlayleisön eteen.

Juhlatilaisuudessa Aeron, Katajanokan lentosataman ja Junkers F.13 -koneen historiasta kertoivat tapahtuman järjestäjä lentokapteeni Mikko Kotamäki, Suomen Ilmailumuseon intendentti Matias Laitinen ja ilmailuhistorioitsija Carl-Fredrik Geust.

Nykypäivästä ja tulevaisuudesta näkemyksiä jakoivat Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho sekä Suomen Liikennelentäjäliiton edustaja Kari Voutilainen.

Aero90_lento_3Juhlallisuudet jatkuivat toisella historiallisella lentopaikalla, kun Junkers F.13 -kakku leikattiin Helsinki-Malmin lentoasemalla. Tilaisuuden järjestelyistä vastasivat Suomen liikennelentäjäliitto SLL ja Suomen Ilmailumuseo.


 

Aero O/Y:n ensimmäinen lento lähti Katajanokalta 20. maaliskuuta 1924 kello 15.40

Junkers_F13_KatajanokallaLiikennekoneeksi suunnitellun yksimoottorisen Junkers F.13 D-335 -vesikoneen ensilennon kohteena oli Tallinna (Reval) ja kyydissä oli 162 kiloa postia. Koneessa oli avo-ohjaamon kahden istuimen lisäksi neljä matkustamopaikkaa.

Lentoimintaa jatkettiin 5. huhtikuuta saakka, jolloin toimintaan tuli kahden kuukauden tauko jäiden lähtiessä.

Lennot operoitiin vaatimattomasta ja tuulialttiista Katajanokan lentosatamasta talvisin lumiponttoonein ja kesällä kellukkein. Alkuvaiheessa lentoja operoitiin saksalaismiehistöllä, joka koostui lentäjästä ja mekaanikosta.

Katajanokan_lentosatamaAeron ensimmäinen suomalainen liikennelentäjä Gunnar Lihr palkattiin lentäjän toimeen kesällä 1924 ja ensimmäisenä toimintavuotenaan Aero kuljetti kaikkiaan 269 matkustajaa. Aerolla oli alkuvuosien aikana käytössään seitsemän Junkers F.13 -konetta.

Nykyinen Finnair on maailman kuudenneksi vanhin edelleen toimiva lentoyhtiö ja kuljettaa vuosittain yli 9 miljoonaa matkustajaa. Finnair Cargo puolestaan kuljettaa vuodessa yli 145 miljoonaa kiloa rahtia.

Finnairin laivastossa on 43 matkustajakonetta ja syksyllä 2015 yhtiö vastaanottaa Airbus A350 XWB -koneita ensimmäisenä eurooppalaisoperaattorina.

Lue myös: