Viro lisäsi DME-järjestelmän kattavuutta alailmatilassa - uudet menetelmät käyttöön 23. toukokuuta 2024

Norra_ATR_2Viron lennonvarmistusyhtiö Estonian Air Navigation Services (EANS) laajensi perinteisten navigointijärjestelmien kattavuutta mahdollistaakseen kaupallisen lentotoiminnan Tarttoon GPS-härinnästä huolimatta. Aiempaa kattavammaksi validoitu olemassa oleva DME-järjestelmä on lentoliikenteen käytössä 23. toukokuuta lähtien. Ostolentoliikenteen 29. huhtikuuta Tarttoon keskeyttänyt Finnair jatkaa lentoja Helsinki-Tartto -reitillä 2. kesäkuuta alkaen.

Venäjän suorittaman GPS-häirinnän seurauksena Finnair keskeytti lennot Tarttoon huhtikuun 2024 lopussa. Tarton lentokentän lähestymismenetelmät perustuvat GNSS-järjestelmään (Global Navigation Satellite System) ja käynnissä olevan GPS-häirinnän seurauksena lähestymismenetelmiä ei voitu käyttää.

Viron lennonvarmistusyhtiö kertoi Lentoposti.fi:lle toukokuun alussa hakevansa asiaan ratkaisua. Nyt käyttöön on otettu entistä laajemmin DME-laitteisiin (Distance Measuring Equipment) perustuvia menetelmiä alailmatilassa, jotka mahdollistavat lentotoiminnan jatkumisen Tarttoon GPS-häirinnästä huolimatta 23. toukokuuta 2024 alkaen.

Aiemmin Viron DME-laiteverkosto mahdollisti operaatiot maan ilmatilassa yli 3000 metrin korkeudella, mutta nyt ne kattavat paremmin myös alailmatilan. DME-järjestelmä perustuu maalaitteiden lähettämään radiosignaaliin eikä GPS-järjestelmään kohdistuva häirintä vaikuta niihin.

"Olemme saaneet virallisen vahvistuksen, että DME-järjestelmä kattaa nyt alailmatilan ja tarjoaa lentäjille vaihtoehtoisen navigointikyvyn", sanoi EANS:n toimitusjohtaja Ivar Värk.

"Olemme siis löytäneet ratkaisun, jolla voimme antaa lentotiedotuspalvelua ja jatkaa lentojen palvelemista GPS-perustaisilla tai perinteisiin navigointilaitteisiin perustuvilla menetelmillä", jatkoi Värk.

Perinteisten GPS-järjestelmistä riippumattomien navigointijärjestelmien käyttömahdollisuus täyttää EANS:in mukaan Finnairin asettamat vaatimukset aikataulunmukaisen lentoliikenteen palauttamiseksi Helsinki-Tartto -välille.

"DME-järjestelmien kattavuuden arvioinnin aikana havaittiin signaalin toimivan erittäin hyvin korkeusalueelle, jossa lisäkattavuutta tarvittiin Tarton osalta. DME-järjestelmä kattaa nyt valvovotun ilmatilan osalta korkeudet, joita lennot tarvisevat. Nyt lisäämme tämän ratkaisun menetelmiin ja sitten lentäjät voivat alkaa käyttää niitä", lisäsi Värk.

"Kaikki osapuolet ovat toimineet hienosti yhteistyössä vaihtoehtoisen navigointimenetelmän mahdollistamiseksi ja Finnairin lentojen palauttamiseksi. Yhteistyö auttoi nopeuttamaan prosessia vaarantamatta turvallisuutta", sanoi Viron liikenneministeriön ilmailusta vastaava johtaja Üllar Salumäe.


Lentotoiminta Tartossa on jatkunut normaalisti Finnairin lentotauon aikana

Tarton lentokenttä on lisäksi ns. AFIS-kenttä (Automatic Flight Information Service) eli siellä annetaan lennonjohtopalvelun sijaan lennontiedotuspalvelua. EANS on ottanut Tartossa käyttöön myös etätornijärjestelmän ja lentotiedotuspalvelua annetaan Tallinnassa sijaitsevasta etälennonjohtokeskuksesta.

EANS:n mukaan lentotoiminta Tartossa on jatkunut normaalisti koko Finnairin lentotauon ajan eikä yksikään lento lukuunottamatta kahta Finnairin huhtikuista lentoa ole peruuntunut GPS-häirinnän seurauksena Tartossa eikä muualla Viron ilmatilassa.


Finnair jatkaa lentoja Tarttoon 2. kesäkuuta alkaen

Finnair aloittaa jälleen lennot Viron Tarttoon 2. kesäkuuta 2024 alkaen. Finnair perui Helsingin ja Tarton väliset lennot 29.4.–31.5 väliseltä ajalta.

“Viron lennonjohtopalveluista vastaava EANS on tehnyt erinomaista työtä, että vaihtoehtoinen menetelmä saatiin nopeasti käyttöön. Haluan kiittää kaikkia yhteistyökumppaneitamme Virossa asian edistämisestä”, sanoi Finnairin operatiivisen keskuksen johtaja Jari Paajanen.

Norran operoimat Finnair-lennot ovat Tarton kaupungin osin tukemaa ja kilpailutuksen kautta järjestämää ostoliikennettä. Sopimuksen mukaan Finnair lentäisi Tarttoon kaksi kertaa päivässä kuutena päivänä viikossa ympäri vuoden. Sopimuskausi yltää vuoteen 2027 saakka ja on arvoltaan 3 203 038 euroa.

 Lue myös: