Yhdysvallat poistaa B-1B Lancer -pommikoneita käytöstä etupainotteisesti - B-21 Raiderit tulossa

B1_Lancer_2Yhdysvallat valmistelee pommikonelaivastonsa modernisointia ja on käynnistänyt aiemmin suunniteltua nopeammin strategisten Rockwell B-1B Lancer -pommikoneiden käytöstä poistohankkeen. "Bonet" tekevät tilaa uusille Northrop Grumman B-21 Raider -häivepommittajille.

Nykyiset B-1B Lancer -pommikoneet ovat Yhdysvaltain ilmavoimien mukaan viimeisten kahden vuosikymmenen aktiivisen käytön jälkeen erittäin kalliita korjattavia. Kulumien ja metallin väsymisen aiheuttamien vaurioiden korjauskuluiksi arvioidaan 10-30 miljoonaa dollaria per lentokone.

Kyseinen arvio koskee vain tiedossa olevia ongelmia ja korjaustyön aikana voisi tulla eteen myös muita toimenpiteitä vaativia vauriohavaintoja. Näiden seurauksena Yhdysvallat nopeuttaa B-1B -pommikoneiden käytöstä poistoa, sillä uusi B-21 Raider tekee jo tuloaan.

B1_Lancer_3"Perinteisten B-1B -koneiden käytöstä poisto tekee samalla tilaa uusilla B-21 Raider -häivepommittajille", sanoi USAF:n Global Strike Commandin komentaja kenraali Timothy Ray.

Vuonna 1985 käyttöönotettuja ylisooniseen nopeuteen yltäviä Rockwell B-1B -pommikoneita valmistettiin kaikkiaan 100 koneyksilöä vuoteen 1988 mennessä. Ensimmäiset 33 pommikonetta poistettiin käytöstä jo vuonna 2001. Boeing modernisoi loppuja nykypäivän vaatimuksiin vuodesta 2015 lähtien.

Yhdysvalloilla on nykyisin käytössä 62 Rockwell B-1B -pommittajan laivasto, joista 17 konetta siirtyy nyt ensivaiheessa pois käytöstä. Neljä käytöstä poistettavaa koneyksilöä pidetään edelleen kunnossa, jotta niistä voidaan ottaa tarvittaessa osia käytössä olevan pommikonelaivaston tarpeisiin. Pienemmän laivaston huoltaminen antaa nykyiselle organisaatiolle mahdollisuuden käyttää enemmän työtunteja per lentokone ja niiden odotetaan pysyvän paremmassa kunnossa.


USAF:n pommikonelaivaston selkäranka

Rockwell International B-1A -pommikoneen suunnittelu alkoi jo vuonna 1965 ja sen oli määrä korvata 1970-luvun alun jälkeen Boeing B-52 Stratofortress -koneet. Ohjelma kuitenkin keskeytettiin neljän prototyypin valmistuttua. Vasta 1980-luvun alussa havahduttiin uudelleen tarpeeseen kehittää uusi pommikone. Ohjelma käynnistyi uudelleen ja syntyi ylisooniseen nopeuteenkin yltävä B-1B Lancer.

  B1_gnd_1Uusi B-1B otettiin käyttöön vuonna 1985 strategisena ydinpommittajana USAF:n Strategic Air Commandissa. 1990-luvulla B-1B konvertoitiin perinteiseksi pommikoneeksi sekä ilmatuen antajaksi. Tositoimissa kone on ollut mm. Irakissa, Kosovossa ja Afganistanissa.

 Nykyisin osana Boeingin tuotteita B-1B eli "Bone" muodostaa yhdessä Boeing B-52 Stratofortress-pommittajien ja Northrop Grumman B-2 Spirit -häivepommittajien kanssa Yhdysvaltain Ilmavoimien pommikonelaivaston selkärangan.

Todennäköisesti USAF lentää nykyisillä B-2 -koneilla vielä 2030-luvulle saakka. Elinkaaripäivitetyillä jäljellä olevilla B-1B -koneilla lennettäneen samoin 2030-luvulle saakka. 1950-luvulta peräisin olevat B-52 Stratofortress -koneet puolestaan lentävät vielä vuoteen 2050 saakka Barksdalen ja Minotin lentotukikohdista. Konetyypin elinkaari olisi siten yli 90 vuotta, sillä uusimmatkin B-52 koneyksilöt ovat jo yli 50 vuotiaita.


B-21 Raider tuo uutta kykyä

B21_Raider_hangaariUSAF:n pommikonelaivaston uusi tulokas on Northrop Grumman B-21 Raider (LRS-B, Long Range Strike Bomber).  Kyseessä on ylisooniseen nopeuteen yltävä häivepommittaja, jonka nimen sanotaan tulleen lauseesta: "First Bomber of the 21st Century".

B-21 Raider voi kuljettaa konvetionaalisia aseita sekä ydinaseita ja iskeä missä päin maailmaa tahansa.

Uuden häivepommittajan arvioidaan tulevan käyttöön 2020-luvun puolivälin jälkeen, josta lähtien ne korvaisivat vähitellen nykyisiä B-1B Lancer ja B-2 Spirit -häivepommittajia.

Northrop Grumman valmistaa ensimmäisiäB-21 Raider koelentokonetta Kalifornian Palmdalessa. Ensilennon odotetaan nykyisen arvion mukaan tapahtuvan vuoden 2022 aikana. USAF:n odotetaan tilaavaan vähintään 100 uutta häivepommikonetta.

Lokakuussa 2019 USAF otti Edwardsin lentotukikohdan koelentokeskuksen 412th Test Wingin alaisuudessa uudelleen käyttöön 420th Flight Test Squadronin, jonka on määrä suunnitella, suorittaa ja analysoida kaikki B-21 Raiderilla suoritettavat koelennot ja maakokeet Edwardsin lentotukikohdassa. Ensilennon odotetaankin suuntautuvan aikanaa Palmdalesta juuri Edwardsin lentotukikohtaan.

Northrop Grumman valmisti myös edellisen B-2 Spirit häivepommittajan, jonka vuonna 1989 tapahtunut ensilento suuntautui valmistajan Palmdalen Plant 42 -tuotantolaitokselta Edwardins lentotukikohtaan samaisen koelentolaivueen käyttöön 112 minuuttisen ensilennon jälkeen.

B-21 Raiderit on määrä sijoittaa Ellsworthin lentotukikohtaan ja varalla on Dyessin lentotukikohta. Valinnoilla pyritään jatkamaan olemassa olevan infran käyttöä ja vähentämään B-21 -koneiden käyttöönottokustannuksia. MH