EU:n lentoyhtiöt ovat kovassa puserruksessa. Yhtiöiden mukaan EU:n lainsäädäntö vie pohjaa niiden kilpailuedellytyksiltä. Maksajan rooliin joutuneet lentoyhtiöt kritisoivat kilpailutilanteen epätasaisuutta EU:n ulkopuolisten yhtiöiden kanssa mm. CO2-päästömaksujen osalta. Ilmailuviranomainen myöntää, että turvallisuuskulttuurikin saattaa olla rapautumassa Vuonna 2010 eurooppalaisoperaattorit lensivät 25 prosenttia alueiden välisestä liikenteestä ja hiekkamaiden yhtiöt 13 prosenttia. Ennuste vuodelle 2025 kertoo Lähi-idän kasvattaneen osuutensa jo 25 prosenttiin ja eurooppalaisten olevan suurimpia putoajia 20 prosentin osuudellaan. Kaiken lentoliikenteen osuus koko maailman hiilidioksidipäästöistä on vain noin kaksi prosenttia, Euroopan osuus siitä on siis varsin pieni. EU-lainsäädäntö myös kieltää suoran tuen maksamisen EU-maiden lentoyhtiöille. Muualla maailmassa hallitukset subventoivat lentoyhtiöitään, koska niiden elintärkeys valtioille on ymmärretty. Oman maan sijainnin syrjäisyys voi yllättää, jos toimiva lentoliikenne katoaisi. Sisäiset ja ulkoiset rakennemuutokset lentoyhtiöissä ovat nykypäivänä erittäin suuria mullistuksia ja vakavien laiminlyöntien määrän uskotaan kasvavan. Taloudellisuus päätöksenteossa korostuu, mikä johtaa turvallisuuden epäbalanssiin operatiivisessa toiminnassa. Wihlmanin mukaan olisi erinomaista, jos suhteellinen turvallisuustaso voitaisiin pitää nykytasolla. Valitettavasti ilmailuviranomainen myöntää, ettei se näytä todennäköiseltä, vaan turvallisuuskulttuuri on rapautumassa. Lentoyhtiö kuitenkin vastaa itse omasta toiminnastaan. Viranomaisen vastuulla ovat oikea-aikaiset ja oikein mitoitetut valvontatoimet riskien tunnistamisen jälkeen. Heikentyneen taloustilanteen aiheuttamia riskitekijöitä, jotka vaikuttavat suoraan lentoturvallisuuteen ovat esimerkiksi - tinkiminen koulutuksesta - huoltotoimenpiteiden laiminlyöminen - siirrettyjen vikojen väärinkäyttö - alivakuuttaminen - vakuutuksen laiminlyönti - jäänpoiston laiminlyönti. Trafin ylijohtaja Pekka Henttu kertoo viranomaisen vastuullistavan yhtiöiden vastuuhenkilöt. Mikäli ongelmia havaitaan, keskustellaan asioiden kuntoon saattamisesta hyvinkin pian. Jos molemminpuolinen luottamus ei ole kunnossa, tapahtuu lentoyhtiössä henkilövaihdoksia. Henttu huomauttaa, että korjaavia toimenpiteitä ja jopa henkilövaihdoksia on tehty kotimaisissa lentoyhtiöissä aivan viime aikoina, eli kyse ei ole pelkästä sanahelinästä. Lentoyhtiöiden kokonaistoiminnan normaali tarkastusväli on toistaiseksi 24 kuukautta, mutta jatkossa tietyn tunnusmerkistön täyttyessä tarkastusväli voi nousta jopa 48 kuukauteen. Tietyissä tilanteissa väli voi myös lyhetä alle 12 kuukauteen. Tilanne on jo johtanut siihen, että uudet koulutusorganisaatiot vuokraavat simulaattoreita vain wet-lease -pohjalta eli myös kouluttaja vuokrataan palvelun tarjoajalta. Lentoyhtiöiden omat kouluttajat eivät siis pääse enää antamaan yhtiön kannalta tärkeää kokemuspohjaista lento- ja turvallisuuskoulutusta ohjaajilleen simulaattoreissa. Eurooppalainen lentoturvallisuusviranomainen EASA työstää parhaillaan uusia EU:n työ- ja lepoaikamääräyksiä. Kokonaisuuden toinen ehdotus on kommenttikierroksella. Valmista pitäisi tulla jo huhtikuussa. Kustannuksien karsimisesta huolimatta kilpailu kovenee koko ajan. Aasialaiset ja Lähi-idän yhtiöt valtaavat jalansijaa Euroopasta yritysostoin ja reittiavauksin. Esimerkiksi Etihad Airways on ostanut lähes 30 prosentin osuuden saksalaisesta halpalentoyhtiö Air Berliinistä ja tuo rahaa laivasto- ja reittiuudistuksiin. Yhtiöt ovat myös sopineet laajasta yhteistyöstä uuden, 56:een koneeseen kasvavan Dreamliner-laivastonsa kanssa. Aasialaisyhtiöistä JAL on aloittamassa reittilennot Helsinkiin yhteistyössä Finnairin kanssa ja Singapore Airlines tiivistää yhteistyötään SAS:n kanssa. Monet yhtiöt ovatkin aloittaneet isot säästöohjelmat voidakseen jatkaa investointeja. Air France - KLM puolestaan aikoo säästää miljardi euroa vuoteen 2014 mennessä. Investointien määrää vähennetään miljardilla seuraavan kolmen vuoden ajaksi. Komposiittimateriaalit ovat viimeaikoina ylittäneet uutiskynnyksen mm. Airbusin 380-koneiden siipialueilta löytyneiden murtumien takia. Uudenlaisia järjestelmiä ovat myös lentokoneen paineistuksen tuottaminen sähköllä ja hydrauliikan korvaaminen sähköjärjestelmillä. Huolta lentoturvallisuudesta lisäävät myös uudenlaiset moottorityypit, joita otetaan tai on otettu käyttöön useassa uudessa konetyypissä: A380, A350, A320neo, B787 sekä SSJ100. Allekirjoitetussa julistuksessa vaaditaan EU:ta aloittamaan rakentava yhteistyö ICAOn kanssa kansainvälisen päästökaupparatkaisun aikaansaamiseksi, kuten allekirjoittajavaltiot tekevät. EU:n tulisi myös lopettaa päästökauppadirektiivin 2008/101/EC soveltaminen EU:n ulkopuolisiin valtioihin. Julistus pitää sisällään myös useita vastatoimia EU:ta kohtaan. Mainittuina ovat: Airbus kertoo Kiinan torpanneen siltä jopa 12 miljardin dollarin kaupat. Keskushallinto on myös kieltänyt lentoyhtiöitään maksamasta CO2-päästökauppamaksuja. Energiamarkkinavirasto puolestaan huolehtii päästöoikeuksien huutokauppojen järjestämisestä ja huutokauppatulojen tulouttamisesta valtiolle. Suomen osuus päästöoikeuksista on noin prosentti eli 2,1 miljoonaa tonnia CO2-päästöjä. Vuoden 2010 CO2-päästötaso oli jo 2,6 miljoonaa tonnia. Kuka tekee ensimmäisen tarjouksen?
|
|||