Ensimmäinen lento laskeutui Malmin Tattarisuon alueelle rakentuvalle lentokentälle 16. joulukuuta vuonna 1936. Virallisia maalentoaseman avajaisia vietettiin 15.5.1938. Helsinkiin Malmin lentokentän alue liitettiin vuonna 1946.
Nyt tuoreimpien suunnitelmien mukaan lentokenttäalueelle on kaavailtu puistoa ennen kuin mahdollinen asuntotuontanto käynnistyy.
Yksi merkittävä välietappi Malmin lentoasemaa koskevassa kiistassa tapahtui 14. maaliskuuta 2021, kun lentotoiminta keskeytyi kiitotien 18/36 valojen sammuttamiseen kello 22.00. Kiitotiellä oli sunnuntaina rullaillut vielä kolme ultrakevyttä. Viimeisen lento-operaation oli aiemmin päivällä suorittanut Robinson R44 - helikopteri.
Malmin lentoaseman kiitotie on suljettu notam-tiedotteella 14.3.2021 kello 22.00 UTC-aikaa lähtien seuraavan kolmen kuukauden ajaksi. Myös helikopteritoiminta alueella on kielletty. Lentopaikan pitolupa on kuitenkin yhä voimassa toistaiseksi, mutta lentoja olisi mahdollista toteuttaa vain Helsingin kaupungin antamalla erityisluvalla.
Maamme liikenneilmailulle koitti uusi aika, kun lentoliikenne siirtyi vedestä maalle. Muutos merkitsi ennen kaikkea uudenlaisen ilmailukulttuurin syntymistä. Myöhemmin Malmista kehittyi ilmailun koulutuskeskus. Viimeisiä kaupallisen operaattorin lentokoulutuslentoja lennettiin Malmilla vielä iltapäivällä ennen kiitotien sulkemista. Malmin lentopaikka on operaatiomääriltään mitattuna edelleen Suomen toiseksi villkain lentokenttä Helsinki-Vantaan jälkeen.
Kiista kentän kohtalosta jatkuu edelleen eri oikeusasteissa, jonka lisäksi vuoden 2021 kuntavaaleilta odotetaan ratkaisua lentoaseman tulevaisuudelle. Helsinkiläiset, jotka toivovat Malmin lentopaikan säilyvän ilmailukäytössä voivat edelleen allekirjoittaa asiaa koskevan kuntalaisaloitteen. Sen avulla ilmailutoiminnan jatkoa puolustusvat pyrkivät saamaan aikaan kunnallisen kansanäänestyksen lentopaikan kohtalosta. Kyseisen kuntalaisaloitteen on allekirjoittanut tähän mennessä jo 29 238 helsinkiläistä. MH
Lue myös:
|
|||