Airbus suoritti Broughtonista ensilennon Beluga ST (Super Transporter, A300-600) -koneella käyttäen uusiutuvaa lentopolttoainetta. Jatkossa koko Beluga-laivasto eli Beluga ST ja Beluga XL-koneet käyttävät SAF-polttoainetta tankatessaan Airbusin Broughtonin tuotantolaitoksella Isossa-Britanniassa.
Nykyinen fossiilisen ja uusiutuvan lentopolttoaineen seossuhteen maksimi ns. drop-in -polttoaineella on 50 prosenttia. Kyseisellä rajalla se täyttää ASTM- (American Society for Testing and Materials) ja muut suorituskykyvaatimukset kaupallisilla lennoilla. Broughtonissa tankkaava Airbusin Beluga-laivasto lentää 35 prosentin seoksella. Laskennallisesti CO2-päästöt vähenevät seuraavan kolmen kuukauden aikana yli 400 tonnia. Vuositasolla Airbusin Beluga-laivasto lentää Broughtonista keskimäärin noin 240 lentoa eli kolmen kuukauden aikana SAF-polttoaineella lennetään noin 60 lentoa Beluga ja Beluga XL -konetta.
Airbusin Broughtonissa ja Hampurissa käyttämä uusiutuva lentopolttoaine on valmistettu käytetyistä raaka-aineista kuten ruokaöljystä. Toimittajana on Air bp, joka jakelee mm. Nesteen valmistamaa SAF-polttoainetta.
Lisäksi Airbus mahdollistaa lentokoneitoimitukset uusiutuvalla lentopolttoaineella. Mahdollisuutta ovat hyödyntäneet mm. SAS Airbus A321LR-koneen ja Emirates A380-koneen osalta. Lue myös:
|
|||