Finnairin koronavuosi 2020 päätyi vertailukelpoisen liiketuloksen osalta 595,3 miljoonaa euroa tappiolle. Liiketuloksen osalta tappiota tuli 464,5 miljoonaa euroa, kun huomioidaan vaikutukset mm. yhtiön etuuspohjaisiin eläkejärjestelyihin toteuttamilla heikennyksillä. Matkustajamäärä putosi vuoden 1985 tasolle ollen vain noin 3,5 miljoonaa. Finnair on vuoden aikana pyrkinyt useilla toimilla turvaamaan pitkän aikavälin toimintaedellytykse ja kassavaroja yhtiöllä on edelleen yli 800 miljoonaa euroa. "Vuosi 2020 jää historiaan kaupallisen lentoliikenteen satavuotisen historian vaikeimpana vuotena rauhan aikana. Koronapandemia on ollut ennen kaikkea inhimillinen kriisi ja terveyskriisi, joka on koskettanut satoja miljoonia ihmisiä. Se on myös ollut vakava lentoliikenteen kriisi ja vaikuttanut niihin kymmeniin miljooniin ihmisiin globaalisti, jotka saavat elantonsa kansainvälisestä matkustuksesta, myös meihin Finnairissa", avasi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. "Olemme kuitenkin tässä kartoittamattomassa maastossa pystyneet rakentamaan itsellemme polun pandemian yli. Olen siitä syvästi kiitollinen koko Finnairin tiimille. Väkemme poikkeuksellinen sitoutuminen ja sitkeys tämän vaikeuksien vuoden aikana antaa toivoa ja on innoituksen lähde meille kaikille", jatkoi Manner. Finnairin vuoden 2020 matkustajamäärä jäi 3,5 miljoonaan, kun edellisvuoden ennätys oli 14, 7 miljoonaa matkustajaa. Myös liikevaihto kutistui reilusta kolmesta miljardista eurosta 829,2 miljoonaan euroon. "Eristystoimenpiteiden ja ennennäkemättömien matkustusrajoitusten keskellä lentoyhtiöt kärsivät massiivisia tappioita matkustajavirtojen kutistuessa Molemmissa luvuissa oli yli 70 prosentin pudotus", totesi Manner. Finnairin tarjoama henkilökilometrit (ASK) laskivat 72,6 prosenttia ja matkustajakäyttöaste oli 63,0 prosenttia, kun edellisvuoden luku oli 81,7 prosenttia. Finnairin tilikauden tulos oli -523,2 miljoonaa euroa, kun edellivuonna tulos oli 74,5 miljoonaa euroa. Lähes samansuuruisen osakeannin ansiosta yhtiön tase ja kassavarat säilyivät terveellä tasolla. Omavaraisuusaste oli 24,6 % (24,9) ja kassavarat vuoden lopussa 823,7 miljoonaa euroa (952,7). Finnairin hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, ettei vuodelta 2020 jaeta osinkoa. Finnair keskittyi vuoden aikana turvaamaan toimintaedellytyksensä ja pitkän tähtäimen kilpailukykynsä markkinalla, joka tulee olemaan pandemian jälkeen erilainen kuin ennen sitä. "Rahoitustoimemme olivat nopeita ja kattavia. Hankimme noin 1,8 miljardia euroa uutta rahoitusta, johon sisältyi yli 500 miljoonan euron ylimerkitty osakeanti. Lisäksi olemme valmistelemassa Suomen valtion kanssa enintään 400 miljoonan euron hybridilainaa, joka odottaa EU:n hyväksyntää. Valtio-omistajan ja muiden omistajiemme tuki oli pandemiavuonna kriittisen tärkeää", kertoi Manner. "Pandemiatilanteen jatkuessa vaikeana operoimme loppuvuonna rajoitettua noin 50 kohteen ja 75 päivittäisen lennon verkostoa. Rahdilla, jota tukivat puute kapasiteetista ja nousseet markkinahinnat, oli merkittävä rooli liikevaihdossamme. Koko vuoden aikana lensimme yli 1 300 pelkkää rahtia kuljettanutta lentoa", avasi Manner. Finnair maksoi vuonna 2020 yli 460 miljoonaa euroa lippujen takaisinmaksuja asiakkaille. Terveysturvallisuustoimilla ja joustavilla lippukäytännöillä yhtiö mahdollisti matkustuksen niille, joilla oli tarve matkustaa. Asiakkaat arvostivat toimia, sillä Finnairin nettosuositteluindeksi nousi vuoden aikana ennätyslukemiin ollen 52 vuoden viimeisellä neljänneksellä. "Olemme kiitollisia asiakkaiden tuesta ja luottamuksesta Finnairiin", totesi Manner.
"Sopeutimme toimintaamme ja kustannuksiamme voimakkaasti, yhteensä yli 1,5 miljardia euroa vuoden 2019 kustannustasoon verrattuna. Tästä noin 30 prosenttia tuli polttoainekustannuksista, kun lentoja oli vähemmän. Lähes koko henkilöstömme oli lomautettuna osan vuodesta, ja lomautukset valitettavasti jatkuvat suurella osalla vielä toistaiseksi", kertoi Manner Finnairin pysyviin 140 miljoonan euron vuosisäästöihin vuoden 2022 alusta alkaen tähtäävä kustannusohjelma edistyi hyvin ja yhtiö haki säästöjä kaikesta toiminnastaan. Työntekijöiden määrä väheni noin 1 100 henkilöllä irtisanomisten, määräaikaisten työsopimusten päättymisen, eläköitymisen ja luonnollisen poistuman kautta. "Menetetyt työpaikat ovat erittäin valitettavia, mutta tässä tilanteessa tarpeellisia. Tuemme irtisanottujen uudelleentyöllistymistä laajalla NEXT-ohjelmalla, joka on rakennettu yhteistyössä keskeisten työllisyystoimijoiden kanssa. Ohjelman ensimmäiset tulokset ovat rohkaisevia", kertoi Manner. "Pandemiavuonna sosiaalisen ja taloudellisen vastuun näkökulmat ovat korostuneet, mutta emme unohtaneet myöskään ympäristötavoitteitamme. Päästövähennystavoitteemme ovat ennallaan, ja kiinnitämme erityistä huomioita päästöjen pienentämiseen, erityisesti polttoainetehokkuuteen, liikenteen taas kasvaessa vähitellen", jatkoi Manner.
"Arvioimme, että matkustus alkaa vuoden 2021 kesästä lähtien palautua, kun eri maat purkavat matkustusrajoituksiaan rokotekattavuuden kasvaessa. Aiomme olla entistä vahvempia ja palvella asiakkaitamme yhä paremmin, kun markkina lähtee jälleen liikkeelle. Me olemme rakentaneet toimintaamme ketteryyttä, jotta olemme valmiita liikkumaan nopeasti, kun asiakkaat alkavat taas matkustaa", päätti Manner. Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä Finnair jatkaa rajallisen verkoston operoimista, mutta sen jälkeen näkyvyys on edelleen heikko ja kysynnän elpymisen ajoituksesta on useampia skenaarioita, minkä vuoksi Finnair ei anna ohjeistusta koko vuoden 2021 liikevaihdosta. Jatkuneiden tiukkojen matkustusrajoitusten vuoksi Finnairin vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin vuoden 2020 toisella, kolmannella ja neljännellä neljännekselläkin. Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä 27. huhtikuuta 2021. Lue myös:
|
|||