"Vuosi 2020 jää historiaan kaupallisen lentoliikenteen satavuotisen historian vaikeimpana vuotena rauhan aikana. Koronapandemia on ollut ennen kaikkea inhimillinen kriisi ja terveyskriisi, joka on koskettanut satoja miljoonia ihmisiä. Se on myös ollut vakava lentoliikenteen kriisi ja vaikuttanut niihin kymmeniin miljooniin ihmisiin globaalisti, jotka saavat elantonsa kansainvälisestä matkustuksesta, myös meihin Finnairissa", avasi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.
Finnairin vuoden 2020 matkustajamäärä jäi 3,5 miljoonaan, kun edellisvuoden ennätys oli 14, 7 miljoonaa matkustajaa. Myös liikevaihto kutistui reilusta kolmesta miljardista eurosta 829,2 miljoonaan euroon. "Eristystoimenpiteiden ja ennennäkemättömien matkustusrajoitusten keskellä lentoyhtiöt kärsivät massiivisia tappioita matkustajavirtojen kutistuessa Molemmissa luvuissa oli yli 70 prosentin pudotus", totesi Manner. Finnairin tarjoama henkilökilometrit (ASK) laskivat 72,6 prosenttia ja matkustajakäyttöaste oli 63,0 prosenttia, kun edellisvuoden luku oli 81,7 prosenttia. Finnairin tilikauden tulos oli -523,2 miljoonaa euroa, kun edellivuonna tulos oli 74,5 miljoonaa euroa. Lähes samansuuruisen osakeannin ansiosta yhtiön tase ja kassavarat säilyivät terveellä tasolla. Omavaraisuusaste oli 24,6 % (24,9) ja kassavarat vuoden lopussa 823,7 miljoonaa euroa (952,7). Finnairin hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, ettei vuodelta 2020 jaeta osinkoa.
"Rahoitustoimemme olivat nopeita ja kattavia. Hankimme noin 1,8 miljardia euroa uutta rahoitusta, johon sisältyi yli 500 miljoonan euron ylimerkitty osakeanti. Lisäksi olemme valmistelemassa Suomen valtion kanssa enintään 400 miljoonan euron hybridilainaa, joka odottaa EU:n hyväksyntää. Valtio-omistajan ja muiden omistajiemme tuki oli pandemiavuonna kriittisen tärkeää", kertoi Manner.
Finnair maksoi vuonna 2020 yli 460 miljoonaa euroa lippujen takaisinmaksuja asiakkaille. Terveysturvallisuustoimilla ja joustavilla lippukäytännöillä yhtiö mahdollisti matkustuksen niille, joilla oli tarve matkustaa. Asiakkaat arvostivat toimia, sillä Finnairin nettosuositteluindeksi nousi vuoden aikana ennätyslukemiin ollen 52 vuoden viimeisellä neljänneksellä. "Olemme kiitollisia asiakkaiden tuesta ja luottamuksesta Finnairiin", totesi Manner.
"Sopeutimme toimintaamme ja kustannuksiamme voimakkaasti, yhteensä yli 1,5 miljardia euroa vuoden 2019 kustannustasoon verrattuna. Tästä noin 30 prosenttia tuli polttoainekustannuksista, kun lentoja oli vähemmän. Lähes koko henkilöstömme oli lomautettuna osan vuodesta, ja lomautukset valitettavasti jatkuvat suurella osalla vielä toistaiseksi", kertoi Manner
"Menetetyt työpaikat ovat erittäin valitettavia, mutta tässä tilanteessa tarpeellisia. Tuemme irtisanottujen uudelleentyöllistymistä laajalla NEXT-ohjelmalla, joka on rakennettu yhteistyössä keskeisten työllisyystoimijoiden kanssa. Ohjelman ensimmäiset tulokset ovat rohkaisevia", kertoi Manner.
"Arvioimme, että matkustus alkaa vuoden 2021 kesästä lähtien palautua, kun eri maat purkavat matkustusrajoituksiaan rokotekattavuuden kasvaessa. Aiomme olla entistä vahvempia ja palvella asiakkaitamme yhä paremmin, kun markkina lähtee jälleen liikkeelle. Me olemme rakentaneet toimintaamme ketteryyttä, jotta olemme valmiita liikkumaan nopeasti, kun asiakkaat alkavat taas matkustaa", päätti Manner.
Jatkuneiden tiukkojen matkustusrajoitusten vuoksi Finnairin vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin vuoden 2020 toisella, kolmannella ja neljännellä neljännekselläkin. Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä 27. huhtikuuta 2021. Lue myös:
|
|||