Finnair kertoi keskiviikkona vuoden toisen neljänneksen tuloksestaan. Toimintaa rasittivat myöhästelyt uusien Airbus A350 XWB -koneiden toimituksissa. Yhtiö onkin joutunut turvautumaan vuokrakoneisiin lentotuotantonsa pyörittämisessä. Wet lease -kalustoa nähdään reiteillä vielä ensi kesänäkin. Vaikka Finnairin tulos ei vastannut analyytikkojen odotuksia ja osakekurssikin koki notkahduksen, yhtiö ylsi kuitenkin parannukseen markkinalla jossa muilta suunnilta on kuultu tulosvaroituksia. Käynnissä on investointi uuteen laajarunkokalustoon, joka luonnollisesti näkyy myös talousluvuissa. Airbus A350 XWB -koneiden luovutukset Toulousen tehtailta ovat kuitenkin olleet myöhässä. Syynä ovat alihankkija Zodiacin vaikeudet toimittaa matkustamosisustuksia tuotantolinjalle ajoissa. Lisäksi tuotteissa on ollut laatuongelmia. Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo kertoi, että A350 XWB -koneet ovat olleet myöhässä keskimäärin kaksi kuukautta. Kapasiteetin toivottiin kasvavan 8 prosenttia, mutta nousu jäi seitsemään. Lisäksi viivästykset vaikeuttavat operatiivista suunnittelua, koska tarkkoja toimituspäiviä ei ole tiedossa. Myös miehistöjen kouluttaminen hankaloituu. Vauramon mukaan Finnair on turvautunut mielummin markkinoilta vuokrattuihin wet lease -koneisiin kuin perunut lentoja. Niitä nähdään suunnitelmien mukaan liikenteessä ensi kesänäkin. Vuokrakoneiden tarvetta aiheuttaa myös Finnairin osaomistaman Norran lentäjäpula. Embraer-koneiden mukana yhtiöön meni väliaikaisesti Finnairin lentäjiä, jotka vähitellen palaavat emoyhtiöön. Wet lease tarkoittaa matkustajakoneen vuokraamista miehistöineen toiselta lentoyhtiöltä. Tyypillisesti matkustamohenkilökunnassa on ainakin yksi Finnairin oma työntekijä. Myös palvelukonsepti on oma. Parhaillaan Finnairin Euroopan reiteillä lentää irlantilaisen CityJetin Sukhoi SuperJet SSJ100 (kuvassa). Sen käyttöaikaa on jatkettu syyskuun puoleen väliin. Muita operaattoreita Finnairin Euroopan lennoilla ovat myös Jettime ja AirBerlin. Kaukolentoja on operoitu Hifly Maltan A340-koneella. Finnair odottaa saavansa vielä yhden uuden A350 XWB -koneen kuluvan vuoden aikana. Siten kokonaismäärä nousee seitsemään. Seuraavana saapuva OH-LWG odottaa parhaillaan ensilentoaan Toulousessa. Vuonna 2017 uusia laajarunkoja on tarkoitus ottaa vastaan neljä kappaletta, jolloin kokonaismäärä on 11. Siitä eteenpäin koneita tulee yksi vuodessa kunnes kaikki tilatut 19 A350 XWB -konetta ovat liikenteessä vuoden 2023 loppuun mennessä. Toimitusjohtaja Vauramo ei lähtenyt tarkemmin avaamaan toimitusten viivästyksistä saatavia hyvityksiä. Hänen mukaansa kyseessä on "monimutkainen juttu". Vaikka toimitukset ovat takkuilleet, matkustajat ovat ottaneet uuden kaluston hyvin vastaan. A350-koneilla lentäneiden tyytyväisyys on selkästi korkeammalla tasolla kuin A330- tai A340-matkustajien. Lisäksi uusi kalusto on polttoainetaloudellisempaa. Finnair on sopinut myyvänsä loput neljä A340-300-konettaan takaisin Airbusille vuosina 2016-2017. Viimeisen A340-koneen on määrä poistua laivastosta vuoden 2017 loppuun mennessä. Tämä lieventää laivastouudistuksesta aiheutuvia operatiivisia riskejä. Vauramon mukaan yhtiö on kiihtyvän kasvun vaiheessa, mutta tulosparannus ei tyydytä. Siksi käynnistetään uusi 20 miljoonan euron tehostamisohjelma. Finnairissa tavallaan painetaan kaasua ja jarrua samaan aikaan. Tehostamisohjelman keinojen kartoitus aloitetaan nyt ja sen pääkohdat pyritään saamaan valmiiksi syksyn aikana. 20 miljoonan säästöihin pyritään kesäkuun 2017 lopuun mennessä. T.T. Lue myös:
|
|||