Suosiotaan kasvattavat eri valmistajien älylaukut ja niiden sisältämät litium-akut ovat joutuneet tiukentuvien turvallisuusmääräysten seurauksena lentoyhtiöiden hampaisiin. Useat Amerikkalaisyhtiöt kielsivät nämä ns. smart bagit ruumaan menevästä matkatavarasta. Vastaavan kiellon ovat julkaisseet myös useat muut lentoyhtiöt ympäri maailmaa. American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airliens ja Alaska Airlines ilmoittivat joulukuussa kieltävänsä älylaukkujen kuljettamisen ruumassa 15. tammikuuta 2018 alkaen ellei niiden litium-akkua irroteta laukusta. Myös matkustamoon tuotavan laukun toiminnot on sammutettava lennon aikana. Sammutettuna laukku täyttää Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n määräykset. Vastavan kiellon ovat ottaneet käyttöön myös uset muut lentoyhtiöt ympäri maailmaa. Mukana ovat oneworld yhtiöistä British Airways, Qatar Airways ja Cathay Pacific. Niiden lisäksi kiellon ovat antaneet myös ainakin Etihad Airways, Qantas ja Virgin Australia. Finnair ei ainakaan toistaiseksi ole tiedottanut mikä sen kanta älylaukkujen kuljettamisessa on. Älylaukut ovat alkaneet lyödä itseään läpi mutta tiukentuneet turvamääräykset vaikuttavat romuttaman niiden myynnin. Älylaukuissa voi olla mukana useita toimintoja kuten GPS, bluetooth-paikannus, RFID- ja wifi-toiminnot, ylipainoilmoitus, USB-portti tai sähkömoottori kuljettamaan laukkua. Edellämainitut toiminnot saavat virtansa litium-akusta. Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA on oheistanut operaattoreita varmistamaan lentokenttä- ja matkustamohenkilökunnan tietotason älylaukuista ja niiden tuomista riskeistä turvallisuudelle. Älylaukuista poistettavat litium-akut voidaan kuljettaa käsimatkatavarassa jos ne ovat wattituntirajojen sekä litium-metalliyhdisteiden koostumusrajojen mukaisia. IATA on julkaissut operaattoreille myös listan laukkuvalmistajista, jotta ne voivat tehdä myös oman turvallisuusarviointinsa. Osa laukkuvalmistajista jopa ilmoittaa niiden tuotteiden täyttävän erinäiset IATA:n, FAA:n ja muiden organisaatioiden vaatimukset. Lue myös:
|
|||