Norwegian peräänkuuluttaa Norjalta nopeita toimia, jotka vaikuttaisivat välittömästi sen maksuvalmiuteen. Koronavirus pudotti pohjan yhtiön menestyksekkäästi toteutetulta Focus2019 -ohjelmalta, jonka myötä vuodelle 2020 odotettiin positiivista tulosta. Norwegianin mukaan koronakriisi on johtanut siihen, että Norjan hallituksen tehokkaat ja poikkeukselliset toimenpiteet ovat välttämättömiä vahvistamaan yhtiön maksuvalmiutta kriittisessä tilanteessa. "Mielestämme Norjan hallituksen toimet alentaa maksuista aiheutuvaa takkaa ilmailualalla ovat erittäin hyviä. Valitettavasti tämä ei riitä, sillä olemme erittäin vaativassa tilanteessa. Tarvitsemme välittömiä ja konkreettisia toimia, jotka vahvistavat maksuvalmiutta merkittävästi lyhyellä aikavälillä. Samalla on ratkaisevaa, että Norjan hallitus työskentelee kakkosvaiheen ratkaisujen löytämiseksi", sanoo Norwegianin konsernijohtaja Jacob Schram. "Pyydämme, että nämä ratkaisut löytyvät pikaisesti. Samaan aikaan teemme kaikkemme toteuttaaksemme kaikki tarvittavat toimenpiteet, jotka ovat välttämättömiä vähentämään tämän tilanteen meille aiheuttamia taloudellisia menetyksiä siitäkin huolimatta, että toimet ovat tuskallisia. Samalla huolehdimme kollegoistamme ja asiakkaistamme parhaalla mahdollisella tavalla", jatkaa Schram. Norwegian ilmoitti torstaina 12. maaliskuuta peruvansa 40 prosenttia kaukoreiteistään ja 25 prosenttia lähiliikenteestään. Lisäksi puolet työntekijöistä lomautetaan koronaviruksen aiheuttamien vaikutusten seurauksena.
Norwegian on toteuttanut merkittävän toiminnan uudelleenjärjestelyn ja yhtiö kertoi markkinoille helmikuussa, että se odottaa positiivista tulosta vuonna 2020. Vuonna 2019 Norwegian vei läpi useita toimia kustannusten vähentämiseksi. Sisäisen säästöohjelman, Focus2019, avulla se saavutti 2,3 miljardin Norjan kruunun säästöt. Vuonna 2020 yhtiö vei läpi lisää toimenpiteitä 1,5 miljardin Norjan kruunun tulosparannuksen aikaansaamiseksi. Norwegianin mukaan pääomamarkkinoiden levottomuus on saanut käytännössä aikaan tilanteen, että lainaa ja luottoa ei ole enää mahdollista saada. Tämä merkitsee, ettei toimintaa voida rahoittaa tavanomaisella tavalla. Yhtiö pitää koronaviruksen luomaa tilannetta täysin epätavallisena. Norwegian on viime vuonna myynyt 24 lentokonetta ja vähentänyt tuotantoaan 15 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna ennen koronaviruksen vaikutuksia. Yhtiöllä on myös erityinen polttoaineensuojausstrategia (fuel hedging) ja yhtiö on lukinnut vain 25 prosenttia odotetusta polttoaineenkulutuksesta suhteellisen alhaisella tasolla. Norwegianin tilannetta ei helpota myöskään Boeing 737 MAX -koneiden lentokielto eikä sen käyttämien Boeing 787 Dreamliner -koneiden moottoriongelmat. Norwegian kuljetti vuonna 2019 oli yli 36 miljoonaa matkustajaa noin 160 lentokoneen laivastolla. Yhtiö liikennöi tällä hetkellä yli 500 reittiä yli 150 kohteessa Euroopassa, Pohjois-Afrikassa, Lähi-idässä, Aasiassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Etelä-Amerikassa. Lue myös:
|
|||