Ongelmat LEAP-1B -moottorin matalapaineturbiinissa keskeyttivät Boeingin 737 MAX -koneen koelennot

MAX-2-K66476-3(päivittynyt 12.5 klo 17.00) Boeing on keskeyttänyt uusimman 737 MAX 8 -koneen koelennot CFM LEAP-1B -moottorin matalapaineturbiinista havaittujen ongelmien seurauksena. Amerikkalaisvalmistaja on luottavainen, että se suoriutuu toukokuulle suunnitelluista toimituksista. Konetyypin avausasiakkaita ovat Norwegian ja Southwest.

 

Moottorivalmistaja CFM ilmoitti Boeingin mahdollisesta laatuongelmasta matalapaineturbiinin osissa LEAP-1B -moottoreissa, joita se on toimittanut Boeingille. CFM ja sen alihankkija havaitsivat mahdollisen ongelman osana laadunvarmistusprosessiaan.

737MAX9_FFBoeing ei ole havainnut matalapaineturbiinissa ongelmia käynnissä olevan MAX-koelentokampanjan aikana. Varotoimenpiteenä lennot kuitenkin päätettiin keskeyttää. Päätös on osa Boeingin tuotteiden turvallisuusajattelua. Konetyypin tuotanto jatkuu koko ajan lentojen keskeytyksestä huolimatta.

Boeing selvittää ongelmia yhdessä CFM:n kanssa ymmärtääkseen ongelman ytimen sekä ratkaistakseen mahdolliset ongelmat.

FIA16_MAX_nose_pystyMAX 8 -koelentokampanjassa on lennetty LEAP-1B -moottoreilla yli 2000 lentotuntia. Mukana on lentoja kovissa oloosuhteissa sekä pitkiä yli yhdeksän tunnin mittaisia lentoja. Huhtikuussa 2017 LEAP-1B -moottoreilla suoritettu myös vaatimuksenmukaiset lennot 180 minuutin ETOPS-hyväksyntää varten. Ne vaativat 3000 erillistä lentosuoritetta testilaitteessa.

LEAP-1B -moottori sai viranomaishyväksynnät Euroopassa ja Yhdysvalloissa toukokuussa 2016.

CFM International on Snecman (Safran) ja GE:n puoliksi omistama mailman johtava moottorivalmistaja, joka on toimittanut kaikkiaan yli 25 000 moottoria. Valmistajat ovat tehneet yhteistyötä jo yli 40 vuoden ajan. CFM International aloitti LEAP-ohjelman vuonna 2008, ja uusi moottori on seuraaja suositulle CFM56 -moottoriperheelle.


Toimituksien odotetaan tapahtuvan ajallaan

 Boeingin mukaan ensimmäisten MAX 8 -koneiden toimitukset eivät ole vaarassa vaan ratkaisun odotetaan löytyvän lähiviikkojen aikana.  Ensimmäiset koneet on määrä toimittaa toukokuussa 2017.

Nor_Kjos_verkosto_1Avausasiakkaita ovat kapearunkoisilla kaukolentomarkkinoille suuntaava Norwegian sekä Southwest.

Ensimmäisenä koneen ottaa näillä näkymin käyttöön Norwegian, joka aloittaa 737 MAX 8 -koneilla transatlanttiset reitit Euroopasta Yhdysvaltoihin.

Norwegian vahtisti perjantaina 12. toukokuuta Lentoposti.fi:lle, että sitä on informoitu MAX-koelentojen keskeytyksistä. Boeing on myös antanut uuden toimituspäivän ensimmäiselle Norwegianin 737 MAX 8 -koneelle. Toimitus siirtyi vain muutamalla päivällä aiemmin arvioidusta.

Norwegianin odotetaan vastaanottavan vuoden 2017 aikana kaikkiaan kuusi MAX-konetta. Niistä ensimmäinen toimitetaan yhtiölle kesäkuun aikana. Nyt ilmoitettu viive ei Norwegianin mukaan kuitenkaan vaikuta yhtiön tulevien transatlanttisten reittien lanseeraukseen Yhdysvalloista Edinburghiin.

Norwegian aikoo kasvattaa kaukoreittiverkostonsa 50 kohteeseen vuoden 2017 loppuun mennessä. Yhtiö aloitti kaukolennot vuonna 2013 ja nykyisin se lentää Boeing 787 Dreamliner -laajarunkokoneilla kaukolentoja 14 kohteeseen.

Päivitys 12.5 klo 17.00: Lisätty Norwegianilta saadut vahvistukset toimitusviiveeseen sekä niiden vaikutuksista.

Lue myös: