Yhdysvaltojen presidentin uusi Marine One -helikopteri VH-92A teki ensilentonsa

VH92_net_sikorskyYhdysvaltain presidentin uusi helikopteri VH-92A on tehnyt ensilentonsa heinäkuun 28. päivä, kertoo Lockheed Martin. Sikorsky S-92 -kopteriin perustuvalla ilma-aluksella korvataan pitkään palvelleet Sea Kingit presidentin pyöriväsiipiskalustossa. Kyseessä on erityistehtävää varten vahvasti modifioitu VVX-hankkeen versio.

Siinä missä USAF on huolehtinut presidentin kuljettamisesta radiokutsulla Air Force One lentävällä Boeing VC-25 -koneella (muunnettu 747), US Marine Corps on vastannut valtionjohtajan pyöriväsiipiskuljetuksista kutsulla Marine One.

Nykyiset VH-3D Sea King ja VH-60N White Hawk -kopterit ovat myös Sikorskyn valmistamia. VH-3D-koptereita on laivastossa 11 ja VH-60N-malleja kahdeksan (kuvassa alla).  Niitä operoi HMX-1 Nighthawks Squadron.

VH3D_VH60N_USDODSea Kingit otettiin käyttöön jo 1974 ja White Hawkitkin 80-luvulla. VH-60N-koptereita siirretään presidentin ulkomaan vierailujen yhteydessä kuljetuskoneilla kulloiseenkin kohteeseen.

Aluksi Sea Kingien korvaajaksi tulevan VH-92A-kopterin ensilentoa Sikorskyn tehtaalta Connecticutin Stratfordissa seurasi heti toinen. Kahden lennon kokonaiskesto oli tunti.

Ne alottivat 250 tunnin koelento-ohjelman, joka tehdään Sikorskyn nykyisin omistavan Lockheed Martinin laitoksilta New Yorkin Owegossa.

Kopterirungot rakennetaan Sikorskyn normaalilla tuotantolinjalla Pennsylvaniassa, mutta ne siirretään Connecticutiin turvaluokiteltuun laitokseen presidenttiä varten varusteltaviksi. Seuraavaksi Lockheed Martin asentaa niihin viestintäjärjestelmät New Yorkissa.

Viimeiseksi kopterit palaavat Connecticutiin, missä niihin rakennetaan ylellinen sisustus. Sitten VH-92:t toimitetaan laivueeseen.

Ensilennon tehnyttä Engineering Development Model 1 -kopteria (EDM-1) seuraa EDM-2, joka tekee ensilentonsa myöhemmin kuluvana vuotena. Lockheed Martin ei julkistanut ensilennosta valokuvaa. Otsikkokuvassa on havainnekuva VH-92A-kopterista Valkoisen talon takapihan nurmikkoalueen heko-kentällä.

VH-92A saa luonnollisesti ylellisen VVIP-sisustuksen lisäksi presidentin tarvitsemat viestintäjärjestelmät. Samaten kopteriin asennettaneen viimeisintä teknologiaa edustavat omasuojajärjestelmät

Presidentin käyttöön 1,24 miljardin dollarin hankkeessa saadaan aluksi kuusi kopteria. Kaksi niistä ovat prototyyppejä ja loput neljä tuotantokoneita. Valmistajalla on optio 17 lisäkopterin toimittamisesta, mikäli rahoitus saadaan budjettivuotena 2019.

Palveluskäyttöön VH92A on tarkoitus saada vuonna 2020. Yhdysvaltain presidenttejä on kuljetettu Sikorskyn koptereilla Dwight D. Eisenhowerista alkaen. Uusi tyyppi jatkaa perinnettä tulevina vuosikymmeninä.

Sikorskyn ja Lockheed Martinin muodostaman ryhmittymän ohella VXX-tilauksesta kilpaili aiemmin myös AgustaWestland yhdessä Northrop Grummanin kanssa AW101-kopterillaan. Se valittiin tehtävään jo vuonna 2003 käynnistyneessä hankkeessa, mutta tämä VH-71-kauppa peruttiin 2009 kustannusten nousun takia.

Ensilentonsa Sikorsky S-92 teki 1998. Tyyppi oli yksi ehdokas hankkeessa, jossa etsittiin Suomen maavoimille uutta kuljetushelikopteria. Valituksi tuli NH Industries NH90. T.T.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: