Airbus perustaa uuden lentoyhtiön ja käynnistää lentorahtipalvelun Beluga ST -rahtikoneillaan. Aiemmin näillä A300-600 -koneisiin pohjautuvilla erikoisrahtikoneilla on lennätetty lentokoneen siipiä ja rungon komponentteja Airbusin tuotantolinjojen välillä Euroopassa. Markkinarako on Airbusin mukaan juuri ylimittaisen rahdin kuljettamisessa, jonka tarjoaminen mahdollistaa muille toimijoille jopa säästöjä. Uuteen lentoyhtiöön siirrettävät viisi Beluga ST -konetta korvataan Airbusin tuotannon vaatimassa logistiikkaketjussa uusilla suuremmilla Beluga XL -koneilla. Airbus julkisti 25. tammikuuta uuden Airbus Beluga Transport -palvelun, joka tarjoaa rahtihuolintayhtiöille sekä siviili- ja sotilastoimijoille ylimittaisen rahdin kuljetuspalveluita ympäri maailmaa. Potentiaalisia asiakkaita ovat ilmailuteollisuuden lisäksi öljy- ja kaasuteollisuus sekä muu energiateollisuus, meriliikenne, suuri konepajateollisuus sekä humanitääriset kuljetukset. Lehtorahdin kysyntä ja hinnat ovat nousseet koronapandemian aikana, jonka lisäksi myös ylimittaisen rahdin kuljetukseen tarvitaan aiempaa enemmän kapasiteettia. Ylimittaisen rahtikuljetuksen kysyntä oli tosin kasvanut jo ennen pandemiaa. Airbusin mukaan useat toimijat ympäri maailmaa ovat tiedustelleet mahdollisuuksia sen Beluga-laivaston käyttöön tilauslennoilla. Markkinatilanne on kuitenkin erikoinen juuri koronaviruspandemian tuoman kysynnän seurauksena. Turvallisten ja luotettavien kuljetusten lisäksi Airbus tähtää siis myös kustannustehokkaisiin rahtikuljetuksiin. Kooltaan suuremman osakokonaisuuden kuljettamisen mahdollistavat Beluga-koneet voivat ottaa kyytiinsä täysin valmiin suuren osan sen sijaan, että kohteeseen toimitettaisiin pienempiä osakokonaisuuksia. Tämä tuo Airbusin mukaan kustannus- ja aikasäästöjä. Aiemmin ylimittaisen rahdin kuljetukseen on käytetty enemmän merikuljetuksia. Airbus arvioi täydentävänsä markkinoita ainutlaatuisella volyymirahtikapasiteetilla eikä siten kilpailisi suoraan muiden toimijoiden kanssa markkinoista. Kyseistä erikoismarkkinaa ja sen arvoa Airbus ei avannut tarkemmin eikä uniikin volyymirahtikykynsä vuoksi nimennyt varsinaisia kilpailijoita. Markkinaosuuden sijaan Airbusin mukaan on tärkeää osoittaa laivaston kyvyt markkinoille. Asiakkaille myydään täyttä lentopalvelua koneen lastauksesta sen purkamiseen kohteessa.
Vuosikymmenten mittainen kokemus ylimittaisesta erikoislentorahdista Ylimittaisen lentorahdin kuljettamisessa on kertynyt Airbusille jo vuosikymmenten mittainen kokemus. Ennen vuonna 1996 käyttöönottuja Beluga ST -koneita Airbus kuljetti ylimittaista rahtia Boeing 377 Super Guppy -koneilla. Airbus määrittelee ylimittaisen rahdin sellaiseksi, joka ei mahdu tavalliseen rahtikoneeseen. asiakkaat etsivät Airbusin mukaan tarjolla olevien lentokuljetusvaihtoehtojen saatavuutta erityisesti silloin, kun maantie- ja merikuljetukset ovat liian hitaita. Kuljetettavat tuotteet ovat kooltaan suuria ja usein myös erittäin kalliita. Yksi esimerkki ylimittaisesta rahdista ovat helikopterit, jotka ovat kooltaan suuria ja painoltaan kuitenkin kevyitä. Erikoisrahdilla voi olla myös kiire, sillä esimerkiksi ns. AOG-tapauksissa (Aircraft On Ground) lentoyhtiöille voi tulla merkittäviä kustannuksia. Vuonna 1995 Beluga ST on vieraillut tällaisissa kuljetustehtävissä myös Suomessa, kun Karairin lentokonehalliin törmännyt ATR 72 (OH-KRF) lennätettiin korjattavaksi. Joulun 2021 aikaan Airbus puolestaan toteutti erikoiskuljetuksen Beluga ST -koneella Ranskasta Japaniin, kun se kuljetti Airbus Helicopters -helikoptereita Marignanesta Japanin Kobeen. Pohjoista reittiä lentänyt Beluga ST teki tankkausvälilaskut Varsovassa, Novosibirskissä ja Soulissa. "Lentorahtikuljetuksien jatkuva saatavuus on avain kuten myös operaatioiden turvallisuus ja luotettavuus. Tarjoamme myös kustannustehokkaita ratkaisuja", sanoi ATI:n (Airbus Transport International) johtaja Philippe Sabo. Ulkopuolisille asiakkaille Airbus on toteuttanut lentorahtipalvelua pienemmissä määrin jo vuodesta 2001 lähtien. Kuitenkin vuodesta 2012 lähtien Beluga ST -laivaston kapasiteetti on käytetty kokonaan Airbusin oman tuotannon tarpeisiin. Airbusin viisi A300-600 -koneisiin perustuvaa Beluga ST -konetta ovat siis käytännössä olleet tähän saakka yhtiön Euroopan tuotantolinjastojen välisen logistiikan selkäranka. Ne korvataan vaiheittain suuremmilla A330-200 -rahtikoneisiin pohjautuvilla, kuudella uudella Beluga XL -kuljetuskoneella. Ensimmäinen uusi Beluga XL otettiin käyttöön vuonna 2020 ja vuoden 2022 aikana Airbusin tuotantolinjojen välistä logistiikkaa Euroopassa hoidetaan jo kolmella Beluga XL -koneella. Kuuden uuden Beluga XL -koneen kuljetuskapasiteetti riittää Airbusin käyttöön myös lentokonetuotantotarpeen kasvaessa ja siksi kapasiteettia myydään ulos. Airbusin lentokonetuotannon logistiikkaketjusta poistettavat Beluga ST -erikoiskuljetuskoneet eivät kuitenkaan ole olleet myynnissä ja nyt niille on siis löydetty uutta käyttöä rahtimarkkinoilta. Koneet ovat vasta elinkaarensa puolivälissä, sillä Beluga ST -laivaston koneilla on lennetty noin 15 000 lentoa ja elinkaari on 30 000 lentoa. Käyttöikää on siten noin 15-20 vuoden tarpeisiin.
Beluga -rahtikoneet voivat kuljettaa sellaista lentorahtia, jonka kuljettaminen lentokoneella ei aiemmin ollut edes mahdollista. Belugat tarjoavat suuremmat rahtitilan mitat kuin mikään muu rahtikone maailmassa. Beluga ST:n rahtitilan pituus on 39 metriä, korkeus 7,1 metriä ja leveys 6,7 metriä. Uusi suurempi Beluga XL puolestaan tarjoaa 46 metriä pitkän rahtitilan, jonka korkeus on 8,1 metiä ja leveys 7,1 metriä. Tarjolla on siis ns. volyymirahdille jopa 50 prosenttia muita rahtikoneita korkeampi rahtiruuma ja leveyttäkin on 10 prosenttia kilpailijoita enemmän. Beluga ST:n maksimi hyötykuorma on 40 tonnia ja uuden Beluga XL:n puolestaan 44 tonnia. Beluga ST voi lentää myös transatlanttisia kuljetuksia ja käynnissä olevan huolto-ohjelmamuutoksen jälkeen rahtikonelaivastolle saadaan 180-minuutin ETOPS-hyväksyntä (Extended-range Twin engine aircraft Operations). Se mahdollistaa kaksimoottoriselle koneelle operoinnin moottorin vikaantuessa jopa kolmen tunnin matkan päässä varalentopaikasta. Beluga ST voi operoida normaaleille lentokentille, joilla on 2000 metriä pitkä kiitotie.
Lähitulevaisuudessa Airbus saa käyttöönstä kaikki kuusi uutta Beluga XL -konetta, jonka jälkeen koko Beluga ST -laivasto eli viisi konetta siirretään uuteen Airbusin tytäryhtiöön, jolla on oma lentototoimintalupa sekä henkilökunta. Beluga ST -rahtikoneet tulevat olemaan ulkoisten asiakkaiden käytössä 24/7/365 -periaatteella. "Uusi lentoyhtiö on joustava ja ketterä palvellakseen maailmanlaajuisia rahtimarkkinoita", sanoi ATI:n Sabo. Ensivaiheessa toiminta käynnistyy Airbusin nykyisen Beluga-koneita lentävän lentoyhtiön ATI (Airbus Transport International) operoinnissa. Tavoitteena on kuitenkin uuden kaupalliselta pohjalta toimivan lentoyhtiön perustaminen vuonna 2023 juuri Airbusin ulkopuolisten asiakkaiden lentorahtipalveluiden tarpeisiin. Toiminnan laajentuessa tarvitaan uutta henkilöstöä kuten lentäjiä, jotka palkataan ATI:lle ja siirretään myöhemmin perustettavan uuden yhtiön palvelukseen.Lentäjärekryn odotetaan sujuvan nopeasti, sillä tarjolla on normaalista poikkeavan konetyypin erikoisoperaatioita. Kuluvan vuoden aikana käytössä olisi kaksi Beluga ST -konetta ja kolmas tulisi mukaan tarjontaan vuonna 2023. Kaikki viisi Beluga ST -rahtikonetta tulisivat vuokrattaviksi vuoden 2024 tai 2025 aikana. Myös yksi uusi Airbus Beluga XL -kone on tarjolla ulkoisiin kuljetuksiin vuosina 2023 ja 2024. Se olisi käytettävissä erityisen painavien, suurten ja pisimpiä lentomatkoja vaativien kuljetusten turvaamiseksi. Beluga ST -laivaston kotikenttänä säilyy Toulouse, mutta niitä ollaan valmiita sijoittamaan eri puolille maailmaa asiakaskysynnän mukaisesti.
Airbus ottaa Beluga ST -koneissaan käyttööön modulaarisen MPP-rahtipalletin (Multi-Purpose Pallet). Beluga ST -koneen rakenteissa ei ole kantavaa lattiaa vaan kaksi palkkia joiden päälle rahdin paino jakautuu. Uuden MPP:n koko on säädettävissä 25 moduulilla, joiden pituus on kaksi metriä. Ratkaisu sopii mille tahansa kuljetettavalle rahdille kuten helikoptereille, satelliiteille, ajoneuvoille, moottoreille ja erilaisille konteille. MPP:n yläpinta on tasainen ja sen päälle voidaan helposti lastata kuorma rahtirampin kautta. Sidontapisteitä on jopa 20 senttimetrin välein, joka antaa mahdollisuuksia erilaisten osien kiinnittämiseksi. Airbusin käytössä on jo 27 moduulia, joilla voidaan tarvittaessa täyttää kaksi Belugaa. Toinen innovaatio on uusi ulkoinen rahtialusta, jota käytetään Belugan lastaamisessa sekä lastin purkamisessa. Toistaiseksi käytössä on vasta yksi tällainen ulkoinen rahtialusta, mutta lisää on tulossa. Suunnitelmaan mukaan niitä sijoitettaisiin stategisiin kohteisiin ympäri maailmaa palvelemaan potentiaalisia asiakkaita mahdollisimman hyvin. Koska kohteet vaihtuvat asiakkaiden tarpeen mukaisesti voidaan kyseinen ratkaisu kuljettaa konteissa esimerkiksi maantie- tai merikuljetuksella kohteeseen, jossa sen käyttöönotto ja purkaminen kestää yhden päivän. Nopeita kuljetuksia varten Beluga -koneisiin on kehitetty On-board Cargo Loader (OBCL) -ratkaisu, joka kulkee aina lentokoneen mukana. Se mahdollistaa alle 20 tonnia painavan ja alle 12 metriä pitkän osan nostamisen ja kuljettamisen lentorahtina pelkästään lentokoneen omilla laitteilla. Tämän järjestelmän suunnittelu on valmis ja sitä valmistetaan parhaillaan. Käyttöön Onboard Cargo Loader on tulossa kesäkuussa 2022. Ratkaisu riittäisi Airbusin arvion mukaan jopa yli 65 prosenttiin lentorahtikuljetuksista. Kyseiset kolme innovaatiota ovat yhteensopivia käytettäväksi Beluga ST:n sekä Beluga XL:n kanssa. Edellisten lisäksi Airbus aikoo myös hakea tyyppihyväksyntää myös uudelle palonsammutusjärjestelmälle. MH Lue myös:
|
|||