Lentoveroa koskeva kansalaisaloite saavutti 50 000 kannatusilmoitusta - voi muuttaa matkustajavirtoja

Finnair_fuelingLentoveroa koskeva kansalaisaloite ylitti 50000 kannatusilmoitusta, jonka myötä se pääsee eduskunnan käsittelyyn. Aloite tähtää matkustajakohtaisen lentoveron säätämiseksi Suomessa. Hankkeella voi olla myös kääntöpuoli, joka voi vaikuttaa matkustajavirtoihin päästöjä lisäävästi.

Kansalaisaloite lentoverosta saavutti vaadittavan määrän torstaina 31. lokakuuta, kun takaraja oli 2. marraskuuta. Viimeisen viikon aikana sen allekirjoitti lähes 30 000 lisäkannattajaa. Ilmoitusten määrä on nyt yli 53 000.

Lentoveroja on käytössä muutamissa Euroopan maissa kuten Ruotsissa, Englannissa, Saksassa ja Ranskassa. Suuruusluokat vaihtelevat turistiluokassa muutamasta eurosta businessluokan jopa 500 euroa ylittävään maksuun.

Lentoverolla pyritään vaikuttamaan lentoliikenteen ilmastopäästöihin ja sen kannattajat haluavat kannustaa ympäristön ja elinkelpoisen tulevaisuuden kannalta hyviin ratkaisuihin.

Samalla vero kerää rahaa valtion kassaan ja varmasti osaltaan ohjaa kuluttajia vallinnoissa. Se menevätkö valtion kirstuun saadut veroeurot ympäristöhankkeisiin ei enää olekaan aivan yhtä selvää. 

Finnair_A320_approach_1Finnair kommentoi lentoverosuunnitelmia jo keväällä 2019. Yhtiö ei pidä mahdollista veroa tarkoituksenmukaisena, sillä sitä ei voi kohdistaa valtion budjetista suoraan ympäristöhankkeisiin.

Lentoveron tuoma lisäkustannus lipun ostajalle voisi myös siirtää matkustajavirtoja pois suorilta ja lyhyemmiltä reiteiltä. Tällöin veron tarkoitus kääntyisi itseään vastaan ja lisäisi ympäristökuormitusta.

"Kauttamatkustus on Finnairille iso asia ja tarjoamme asiakkaillemme lyhyttä pohjoisen reittiä Aasiasta Eurooppaan Helsinki-Vantaan kautta. Mahdollinen lentovero voisi johtaa matkustajat valitsemaan pidemmän reitityksen joka taas ei ole hyväksi ympäristölle", kertoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner Lentoposti.fi:lle huhtikuussa 2019.

Finnair pyrkiikin ohjaamaan matkustajia kestäviin valintoihin vapaaehtoisella päästöhyvityksellä. Matkustaja voi ottaa Push for Change -hankkeessa osaa hiilinieluhankkeisiin, mutta suurempana ympäristötekona voi osallistua myös Finnairin koneiden biopolttoaineostoon, joka tuo suoria ympäristövaikutuksia.

pushforchange_finnair_1019Biopolttoainetta voi ostaa palvelun kautta 10, 20 tai 65 eurolla. Yhtiön mukaan se vastaa 15% biopolttoainepanostusta edestakaisella kotimaan lennolla, Euroopan lennolla tai kaukolennolla.

Palvelu on hinnoiteltu siten, että asiakas maksaa keskimääräisen kalliimmasta biopolttoaineesta aiheutuvan ylimääräisen kulun. Keskimääräisen siksi, koska käytössä ovat edellämainitut kolme kategoriaa: kotimaa, Eurooppa ja kaukolento. Niille jokaiselle on laskettu keskimääräinen hinta.

Vaikka biokerosiinin saatavuus on rajoitettua, markkinoilta on saatavissa Finnairin tarpeisiin riittävä määrä vaikka matkustajat ostaisivat sitä nykyistä enemmän. Vähäpäästöinen polttoaine maksaa vielä noin 3-5 kertaa enemmän kuin fossiilinen JET A-1.

Eduskuntaan on edennyt kansalaisaloitteita myös aiemmin. Valtaosa niistä ei ole päässyt laiksi saakka, sillä vain kaksi kansalaisaloitetta on toistaiseksi hyväksytty. Viimeisin ilmailualaan liittyvä ja eduskunnan käsittelyyn edennyt kansalaisaloite oli Lex Malmi. Se hylättiin keväällä 2018.

Kansalaisaloite: Lentovero

Lue myös: