NASA on käynnistänyt koelennot Joby Aviationin täyssähköisellä eVTOL-koneella (electric vertical takeoff and landing) osana kansallista kehittyneen ilmakuljetuksen kampanjaa. Koelentoja suoritetaan Jobyn sähköisen lentämisen tukikohdassa Kalifornian Big Surissa 10. syyskuuta saakka. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun NASA on osallisena eVTOL-lentokoneen koelentokampanjassa. Erilaisista eVTOL-koneista odotetaan kehittyvän ilmataksiratkaisuja kaupunkeihin ja niiden ympäristöön sekä luovan kokonaan uudenlaisen liikkumisen vaihtoehdon ihmisille ja tavaroille. NASA:n tavoitteena on kerätä tietoa mallintaakseen sekä simuloidakseen tulevaisuuden ilmatilaratkaisuja. NASA kerääkin tietoa nyt erityisesti ilma-aluksen suorituskyvystä ja sen aiheuttamista äänistä ympäristöön lennon eri vaiheissa. Koelennoilla NASA kerää tietoja Jobyn eVTOL-koneella, jolla on määrä käynnistää kaupalliset matkustajalennot jo lähitulevaisuudessa. Jobyn eVTOL-koneella voidaan kuljettaa yhden lentäjän miehistöllä neljä matkustajaa 240 kilometrin päähän jopa 320 kilometrin tuntinopeulla. Ilma-aluksen äänijäljen kerrotaan olevan mullistavan pieni. Valmistajan mukaan ilma-aluksen ollessa leijunnassa sadan metrin päähän kuuluva ääni on 65 dBA. Normaali kaupunkiliikenne on 85 dBA ja puheääni 60-70 dBA. Jobyn ilma-aluksen akkujärjestelmänä on kaupalliset litiumioni-akustot, jotka on muunnettu ilmailukäyttöön. Niiden on osoitettu laboratorio-olosuhteissa kestävän yli 10 000 lentoa normaalioperoinnissa. Ohjaamoavioniikkana Jobyn eVTOL-koneessa käytetään Garmin G3000-ratkaisua, joka kevyen rakenteensa ja SVS-järjestelmän avulla tarjoaa lentäjälle kehittynyttä tilannetietoisuutta yhdessä suurten ohjaamoikkunoiden kanssa. Heinäkuussa 2021 Joby suoritti Big Surin koelentokeskuksessa yhden tunnin ja 17 minuutin mittaisen lennon täysikokoisella eVTOL-koneen prototyypillä yhdellä latauksella. Lennon pituus vastasi noin 240 kilometrin kuljettua matkaa. Kyseessä oli eVTOL-koneilla pisin koskaan suoritettu lento, joka osoittaa valmistajan mukaan nykyisen akkuteknologian riittävyyttä. Nyt NASA:n kanssa suoritettavien koelentojen aikana kerättävä tieto analysoidaan ja se hyödynnetään kansallisen kehittyneen ilmakuljetuskampanjan ensimmäisessä NC-1 -testisarjassa. Kyseinen NC-1 on määrä toteuttaa vuonna 2022 ja se pitää sisällään monipuolisia lentosuoritteita. Hankkeen on lisäksi määrä täydentää nykyisten FAA:n määräysten ja ohjeistuksien aukkoja eVTOL-ratkisuiden integroimiseksi osaksi kansallista ilmatilajärjestelmää. Kokonaisuudessaan kyseessä on usean kampanjan laajuinen hanke, jota toteutetaan eripuolilla Yhdysvaltoja usean vuoden aikana. Ilmataksiaan kehittävä Joby on kehittymässä myös eVTOL-lentoyhtiöksi, sillä se on heinäkuussa 2021 hakenut operaattorilupaa Yhdysvaltain ilmailuhallinnolta FAA:lta. Tavoiteena on saada lupa-asiat kuntoon vuoden 2022 aikana. Jobyn eVTOL-koneen ei kuitenkaan odoteta saavan tyyppihyväksyntää ennen vuotta 2023. Yhtiö suunnitteleekin käynnistävänsä kaupalliset lento-operaatiot perinteisillä ilma-aluksilla vuodesta 2022 lähtien. eVTOL-kone otetaan mukaan myöhemmin tyyppihyväksynnän jälkeen ja nykyisen aikataulun mukaan eVTOL tulisi kaupalliseen käyttöön vuoden 2024 alussa. Jobylla on lentotoimintaosastonsa johdossa runsaasti kokemusta omaavia ilmailualan veteraaneja, joilla on omakohtaista osaamista myös pystysuorien nousujen osalta. Ryhmään kuuluu mm. entinen merijalkaväen MV-22 Osprey -lentäjä, yli 30 vuoden kokemuksen omaava tekniikan tarkastaja ja F-35B -ohjelman entinen pääkoelentäjä sekä lentoturvallisuusosaamista Embraerilta, XO Jetiltä ja Cap Airilta. MH
|
|||