US Navy koelensi Growlerilla ensikertaa Suomellekin tarjottavaa uutta Raytheonin NGJ-MB -häirintäsäiliötä

NGJ_MB_1st_flt_USNavyYhdysvaltain laivaston materiaalilaitos Naval Air Systems Command (NAVAIR) kertoi 10. elokuuta käynnistäneensä koelennot AN/ALQ-249 NGJ (NGJ-MB, Next Generation Jammer Mid-Band) -häirintäsäiliöllä, joka on kiinnitetty Boeing EA-18G Growleriin. Raytheonin valmistamaa häirintäsäiliötä esiteltiin Suomessa jo kevättalvella 2020.


US Navyn EA-18G Growler nousi 7. elokuuta 2020 ilmaan Patuxent Riverin laivastotukikohdasta Marylandistä siipiripustimeen lentoa varten ensimmäistä kertaa kiinnitetyn Raytheon AN/ALQ-249 NGJ (NGJ-MB) -häirintäsäiliön kanssa.

SuperHornet_TOEnsimmäisen koelennon toteutti koelentoihin erikoistunut VX-23 -laivue ja lennon aikana varmistettiin, että EA-18G Growlerilla on turvallista lentää häirintäsäiliöt kiinnitettyinä tulevien koelentojen aikana.

"Ennen lentoa oli paljon keskustelua siitä miten NGJ-MB-häirintäsäiliö vaikuttaisi Growlerin lento-ominaisuuksiin. Oli jännittävää huomatta, että hävittäjä tuntui samalta kuin millä tahansa muulla lennolla", kommentoi koelentäjä luutnantti Jonathan Williams.

Raytheonin valmistama AN/ALQ-249 NGJ -häirintäsäiliö (Next Generation Jammer) on siis parhaillaan koelento- ja integraatiovaiheessa. Valmistajan mukaan luvassa on merkittävä parannus elektronisen sodankäynnin kykyihin. Yksi EA-18G Growler voi kuljettaa jopa kahta uutta NGJ-MB -häirintäsäiliötä.

NGJ_MB_Raytheon_ErnieWinston"Erittäin voimakastehoinen, äärimmäisen nopea vaihtamaan suuntausta ja paljon kapasiteettia sisältävä laite. Tämä on suuri harppaus entiseen verrattuna", kuvaili Raytheonin elektronisen sodankäynnin yksikön Ernie Winston NGJ:n kykyjä helmikuussa 2020 Lentoposti.fi:lle HX-Challengessa Pirkkalassa. Winstonin voisi olettaa tietävän mitä kehuu, sillä hän on lentänyt 3000 lentotuntia Growlereilla sekä niitä edeltäneillä EA-6B Prowler -koneilla.

NGJ-MB -häirintäsäiliön tehtävä on nimensä mukaisesti häiritä, estää ja vähentää vastapuolen järjestelmien toimivuutta. Vaikutuskyvyn piiriin kuuluvat mm. niin kommunikaatio- kuin ilmapuolustusjärjestelmät.

NGJ_MB_EA18Growlers_USNavyUuden sukupolven häirintäsäiliö hyödyntää viimeisimpiä digitaalisia ja ohjelmistollisia suorituskykyjä sekä elektronisesti skannaavaa AESA-antennia. NGJ-MB voi häiritä samaan aikaan useita eri kohteita ja toimia eri taajuusalueilla.

Tehokas häirintäsäiliö tarvitsee paljon tehoa ja paljon jäähdytystä. Näistä ensimmäisen se tuottaa itse ns. Ram Air Turbinella eli pienellä ilmavirran pyörittämällä turbiinilla. Jäähdytyksen puolestaan takaa kovaa lentävän hävittäjän kohtaama ilmavirta.

NGJ-ohjelma toteutetaan Yhdysvaltain ja Australian puolustusministeriön yhteishankkeena. Kokonaisuudessaan NGJ-ohjelmassa kehitetään häirintäkykyjä keskitaajuuksille, matalille taajuuksille ja korkeille taajuuksille. Niiltä osin mukana kehityshankkeessa ovat Raytheonin lisäksi myös Northrup Grumman ja L-3Harris Technologies. NGJ-hankkeessa kehitettävien häirintäsäiliöiden on määrä korvata nykyisiin käytössä oleva AN/ALQ-99 TJS -häirintäsäiliö (Tactical Jamming System).

Australia on Yhdysvaltain lisäksi ainoa maa, joka operoi Boeing EA-18G Growlereita. Helmikuussa 2020 Yhdysvaltain puolustusministeriö antoi myyntiluvan myös Suomeen liittyen HX-hankkeeseen.

Boeing_NGJ Kyseistä uutta NGJ-MB -häirintäsäiliötä esiteltiinkin Ilmavoimille ja medialle helmikuussa 2020 HX-hankkeeseen liittyvässä suorituskykyjä varmistavassa HX-Challenge -todentamistapahtumassa Pirkkalassa. Tuolloin mediapäivänä Growleriin kiinnitetty NGJ-MB oli saapunut paikalle lentäen, mutta ei hävittäjän siivessä vaan Omega Air DC-10-40 -ilmatankkerin rahtitilassa.

 Keväällä 2020 NGJ-MB -häirintäsäiliö oli lentänyt vasta valmistajan koelennoilla liikesuihkukoneen siipeen kiinnitettynä. Niiltä osin koelennot alkoivat jo elokuussa 2019, jolloin käytössä oli myös säiliön voimanlähde eli oma RAT-järjestelmä (Ram Air Turbine). Täydellä teholla säiliön ominaisuuksia oli jo tätäkin aiemmin kokeiltu suljetussa tilassa.

NGJ_MB_E3_test_USNavyEnsimmäinen EMD-vaiheen NGJ-MB -säiliö toimitettiin US Navylle vuoden 2019 aikana ja maaliskuussa 2020 sille tehtiin mm. elektromagneettisia kokeita suljetussa kammiossa.

Tähän mennessä Raytheon on toimittanut US Navylle 10 ensituotantovaiheen EDM-säiliötä (Engineering Manufacturing and Design), kuusi operatiivista säiliötä sekä neljä lentokokeisiin käytettävää NGJ-MB -häirintäsäiliötä. Kaikkiaan nykyinen sopimus kattaa 28 häirintäsäiliötä.

Nyt alkaneita koelentoja on edeltänyt kaikkiaan yli 600 tuntia erilaisia maakokeita, jotka ovat sisältäneet järjestelmäkokeiden lisäksi myös vibra- ja staattisen kuormituksen mittauksia sekä tuulitunnelikokeita ja melumittauksia.

Boeing_SHN_pirkkalassa_kolmikko Amerikkalaisvalmistaja Boeing tarjoaa Suomelle HX-hankkeessa F/A-18 E/F Super Hornet -hävittäjiä sekä elektronisen sodankäynnin erikoiskoneita EA-18G Growlereita. Mukana tarjouksessa on myös NGJ-MB. Boeing kehittää myös miehitetyn ja miehittämättömän toiminnan yhteistyötä, josta osoituksena on ensilentoaan odottava Loyal Wingman -kone.

Boeing on muiden HX-hankkeen valmistajaehdokkaiden tavoin mukana myös Kauhavan lentonäytöksessä. Super Horneteja tai Growlereita siellä ei viime vuosien lentonäytösten takia ilmeisesti nähdä. Syynä on koronaviruspandemia, jonka seurauksena US Navyn tukikohdat ja lentotukialukset ovat ns. lukitussa tilassa.

 Lue myös: