EASA:n antaman lausunnon on määrä kannustaa viimeisimmän polttoainetehokkuutta parantavan teknologian sisällyttämistä uusiin lentokoneisiin ja siten vähentämään kasvavia CO2-päästöjä. Euroopan komissiolle toimitettu lausunto sisältää myös uusia hiukkaspäästöstandardeja ilma-alusten moottoreille. Ne tulisivat voimaan vuoden 2020 alusta lähtien.
"Ilmailualan päästöjen vähentäminen on tärkeää EASA:lle, joka on johtanut työtä lentokoneiden CO2-standardin eteen", kommentoi EASA:n johtaja Patrick Ky.
EASA:n antamassa lausunnossa sovitaan hiilidioksidipäästöstandardeista, jotka ovat peräisin Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n ympäristökomitean CAEPin (Committee on Aviation Environmental Protection) Montrealin kokouksesta helmikuulta 2016. ICAO Annex 16:sta tehdyt muutokset pyritään viemään myös EU-lainsäädännön piiriin. Euroopan komission odotetaan tekevän päätöksiä asian osalta vuoden 2018 viimeisen neljänneksen aikana. EASA Opinion 09/2017: Implementation of the CAEP/10 amendments on climate change, emissions and noise (PDF) Lue myös:
|
|||