Lentoposti.fi oli mukana Airbusin A350 XWB -koneen ensimmäiselle varsinaisella matkustajalennolla Ranskan Toulousessa. Kahdelle aiemmille ”Early Long Flight” -nimellä kulkeneille lennoille osallistuneet oli arvottu Airbusin työntekijöiden joukosta. Nyt mukana oli ensikertaa myös ulkopuolisia matkustajia. Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier ja A350 XWB -ohjelman johtaja Didier Evrard tekivät 11. kesäkuuta yllättävän päätöksen ottaa MSN2-kone pois koelento-ohjelmasta kolmen tunnin ajaksi. Tämä tarkoitti, että luvassa oli A350 XWB -koneen ensimmäinen varsinainen matkustajalento. Harvinainen lento torstaina 12. kesäkuuta aamupäivällä liittyi Toulousessa juuri päättyneeseen Airbus Innovation Days -tapahtumaan (se tunnettiin aiemmin nimellä Technical Press Briefing). Siihen osallistui tänä vuonna ennätykselliset 150 ilmailutoimittajaa eri puolilta maailmaa. Lentoposti.fi oli mukana ainoana suomalaismediana. Airbusin uusi laajarunkokone oli komea näky Airbusin Toulousen tehtaiden Henri Ziegler -luovutuskeskuksen matkustajasillassa. Sapelimaiset siivenkärkievät kohoavat kohti taivasta ja ohjaamoikkunoiden reunojen tummennukset yhdessä koko rungon kanssa tekevät koneesta upean näköisen. Hiilikuitupintaa simuloivassa Carbon-värityksessä oleva A350 XWB MSN2 (F-WWCF) otti kyytiinsä lehdistötapahtumaan osallistuneet toimittajat ja parikymmentä Airbusin edustajaa. Business-luokaan pääsivät arvalla valitut onnekkaat. Ensimmäistä matkustamolla varustettua Airbus A350 XWB -konetta ohasivat kokeneet koelentäjät kapteeni Peter Chandler ja Lentoposti.fi:n lukijoillekin tuttu kapteeni Frank Chapman. Kameroitaan käyttänyt toimittajajoukko ja Airbusin työntekijäryhmä astelivat innokkaina pitkin matkustajasiltaa kohti matkustamoa. Jo etukeittiöstä huomasi uuden koneen tilan tunnun. Valoisa matkustamo kutsui kaikki omille paikoilleen. Ohjaamokuulutus kertoi koneen hienosta langattomasta netistä. Valitettavasti se jatkui kertoen meitä olevan niin paljon, että kaista ei kuitenkaan riittäisi kaikkien lennonaikaisten twiittien ja kuvajakojen tarpeisiin. ”Joten laitan sen kokonaan pois päältä”, kuulutti kapteeni. Toimenpide oli mitä ilmeisimmin täsmälleen oikein arvioitu, sillä lennon laskeuduttua ja toimittajien päästyä nettiin mm. Twitter täyttyi A350:n ensimmäisellä matkustajalennolla mukana olleiden ottamista kuvista ja selfieistä. Kohti vuoristoa Lentovuorossa ollut kapteeni Chandler rullasi noin 192 tonnin painoisen A350 XWB -koneen kohti Toulousen kiitotien 32L odotuspaikkaa. Koneen pyrstökamera tarjosi rullauksen aikana matkustamoon upeat ja erilaiset näkymät (oikealla, klikkaa jutun kuvat suuremmiksi) verrattuna useimpiin muihin nykykoneisiin. Edellä rullanneen Airbus Militaryn A400M -sotilaskuljetuskoneen lähtökiidon jälkeen kapteeni Chandler lisäsi ns. flex-tehot Rolls-Royce Trent XWB -moottoreihin. Koneen ollessa erittäin kevyt, kiihtyvyys painoi matkustajat vasten penkkejään ja alkunousua sai seurata pyrstökameran erinomaisesta kuvakulmasta. AIB31CF -kutsulla operoinut A350 XWB nousi kevyesti taivaalle kaartaen lentoonlähdön jälkeen vasemmalle kohti Pyreneiden vuoristoa. Tasainen nousu jatkui lentopinnalle 310, jonka jälkeen kaartelu vuoristomaisemien auringossa tarjosi upeat näkymät. Konetta kävi tervehtimässä myös Ranskan ilmavoimien Dassault Rafale. Koska kyseessä oli matkustajalento, hävittäjä ei voinut asettua muodostelmaan aivan siivelle vaan jäi 500 metrin turvaetäisyyden päähän. MSN2-kone on varustettu kevyellä koelentojärjestelmällä ja siellä täällä lattiapintoihin ja seiniin teipattuna kulki erilaisia johdotuksia. Koneen takaosassa oli lentokoneinsinöörin työpiste, jonka ääressä koneen eri arvoja seurattiin tarkasti. Kaikki lennosta twiitanneet tai muuten kommentoineet ovat olleet sitä mieltä, että A350 XWB:n matkustamo on erittäin hiljainen eivätkä moottorin äänet häiritse matkustamossa edes siiven kohdalla. Lentoposti.fi yhtyy näihin arvioihin. Matkustamo tarjoaa mukavat tilat niin liikemies- kuin turistiluokassa. Koelentokoneen matkustamossa oli liikemiesluokassa neljä vierekkäistä paikkaa ja turistiluokassa yhdeksän. Matkustamon tilantuntu oli upea ja isot matkatavarahyllyt helpottavat huomattavasti matkustajien elämää. MSN2-koneen istuimissa on suuret HD-näytöt, joiden teräväkuvaista tiedotepohjaista ohjelmaa oli ilo seurata. Matkustusmukavuutta lisää myös nykyaikainen LED-valaistus, jota voidaan mukaan säätää vaikka sateenkaaren väreihin. Kaikkiaan tunnin ja kymmenen minuutin lennon jälkeen Chandler laski koneuutuuden pehmeästi Toulousen kiitotielle 32L. Lentoposti.fi kiittää Airbusia ja koelentotiimiä upeasta #A350Xperience-lentokokemuksesta Koelento-ohjelma jatkuu tiukkana lähikuukausien ajan ja lentotuntimäärä lähestyy jo kahta tuhatta. Viides koelentokone liittyy ohjelmaan lähiviikkojen aikana. Suunnitelmien mukaan Airbus A350 XWB:n on määrä saada tyyppihyväksyntä vuoden kolmannella neljänneksellä. Ensimmäinen kone on määrä luovuttaa Qatar Airwaysille vuoden 2014 loppuun mennessä. Toisena asiakkaana koneita vastaanottaa Vietnam Airlines ja kolmantena Finnair. Suomalaisyhtiö on tilannut 11 konetta. Finnairista tulee ensimmäinen uuden konetyypin eurooppalaisoperaattori kun se vastaanottaa koneen numero MSN18.
Lue myös: Kesän 2014 tilanne koelennoista: A350 XWB - koelennoilla kohti tyyppihyväksyntää Lentoposti.fi valmistautuu Airbus A350 XWB -lennolle Toulousessa Artikkeli: A350 XWB - kohti taivasta
|
|||
Tosi hienoja kuvia! En malta odottaa Finskin ensimmäisiä A350:siä!