Asiakkaiden lippujen hintoihin tulee uusiutuvan lentopolttoaineen käytön myötä 1-12 euron lisämaksu riippuen matkan pituudesta ja matkustusluokasta. Lisämaksulla kavennetaan SAF-polttoaineen hintaeroa, sillä uusiutuva lentopolttoaine on noin 3-5 kertaa kallimpaa kuin fossiilinen lentokerosiini.
KLM käyttää kaikki asiakkailta saadut lisämaksut ostaakseen lisää SAF-polttoainetta saadakseen sen tuotantoa aiempaa suuremmaksi. Hankkeen tavoitteena on siis kasvattaa SAF-polttoaineen markkinoita samalla, kun vastuullisuusasiat ovat ottaneet entistä näkyvämpää osaa matkailussa.
Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi.
Energiamuutoksen aikaansaamiseen sitoutunut KLM hakee päästövähennyksiä myös laivastouudistuksella sekä innovaatioilla ympäri yhtiötä. KLM toteutti maailman ensimmäisen lennon uusiutuvan lentopolttoaineen seoksella vuonna 2011. Noin kymmenen vuotta myöhemmin helmikuussa 2021 KLM käytti ensimäisenä maailmassa synteettisen lentopolttoaineen seosta kaupallisella lennolla.
Lisäksi vuonna 2016 KLM oli mukana, kun Osloon avattiin maailman ensimmäinen biopolttoainehubi, joka tarjosi uusiutuvaa lentopolttoainetta osana normaaleja tukipalveluita.
Myös Finnair on pyrkinyt ottamaan käyttöön uusiutuvaa lentopolttoainetta. Suomalaisyhtiö tarjosi vuodesta 2019 lähtien Push for Change -hankkeessa asiakkailleen mahdollisuutta ostaa lisämaksusta uusiutuvaa lentopolttoainetta. Finnair käytti SAF-polttoainetta tietyillä lennoillaan, kun ostoja oli tullut riittävästi.
Keväällä 2020 Finnair ja Neste julkistivat yhteistyön päästöjen vähentämiseksi. Finnair aikoo käyttää vuoden 2025 loppuun mennessä vuosittain noin 10 miljoonaa euroa uusiutuviin polttoaineisiin. Käyttömäärää lisätään vuosittain. Käytännössä Finnair tulee lentämään biopolttoaineen ja fossiilisen polttoaineen seoksella. Lue myös:
|
|||