Jo kolmannen kerran järjestettävä Ekologisen ja sähköisen ilmailun konferenssi esittelee nykyisiä ja tulevia ratkaisuja päästövähennyksiin ja matkaa kohti nollapäästöjä sekä uudenlaisia liikkumisen ratkaisuja. Koronapandemian seurauksena MAF Finlandin ja Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen järjestämä tapahtuma toteutetaan virtuaalisesti. MAF Suomen ja Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen ilmailualan ekologisen ja sähköisen lentämisen trendejä käsittelevä konferenssi järjestetään 10. maaliskuuta 2021. Ohjelmistossa on jälleen merkittävien toimijoiden puheenvuoroja. Vuoden 2021 konferenssi järjestetään poikkeuksellisesti virtuaalisesti koronaviruspandemian kokoontumisrajoitusten seurauksena. Nyt kolmannen konferenssin lähestyessä uusiutuvat lentopolttoaineet ovat saaneet merkittävästi uusia asiakkaita ja ekologisen sekä sähköisen matkustajakoneen kehityshankkeet ovat edenneet merkittävästi. Konferenssi pyrkii nostamaan julkiseen keskusteluun nopeasti etenevän ekologisen kehityksen sekä sen miten ilmailuteknologian kehitys vastaa ilmastonmuutoksen haasteisiin. Esiin nousevat myös alan liiketoimintamahdollisuudet Suomessa ja muissa maissa. Konferenssin avauspuheenvuoron pitää Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti. Finnair on uudistanut kaukoliikennelaivastoaan A350-900 XWB -koneilla ja käynnistää laajempaa yhteistyötä Nesteen kanssa uusiutuvan lentopolttoaineen käytöstä lennoillaan. Luonnollisesti mukana on myös kotimainen Neste, joka on maailman johtava uusiutuvien lentopolttoaineiden valmistaja. Sen asiakkaita ovat nykyisin mm. All Nippon Airways, Alaska Airlines, American Airlines ja JetBlue sekä Amsterdamin, Arlandan ja Oslon lentokentät. Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen vuotuinen kapasiteetti on tällä hetkellä noin 100 000 tonnia. Lisäinvestointien myötä Neste arvioi valmistavansa vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoteen 2023 mennessä. Esiintyjälistassa on mukana myös lentokonevalmistaja Airbus, joka julkisti vuonna 2020 merkittäviin päästövähennyksiin tähtäävän ohjelmansa sekä kolme konseptikonetta, jotka hyödyntäisivät energianlähteenä vetyä. Ratkaisun odotetaan vievän kohti päästötöntä ilmailua. Esityksen aiheena onkin vety nollapäästöisessä lentokonessa ja sen tekniset haasteet. Uusien sähköisten eVTOL -ilma-alusten käyttöönotosta kertoo saksalainen Lilium, jonka tavoitteena on käynnistää lennot 5-paikkaisella sähkömoottoroidulla Lilium Jet -koneella vuoteen 2025 mennessä. Lentäjiä koneeseensa Lilium kouluttaa yhteistyössä Lufthansan kanssa. Operaatiot on määrä käynnistää Saksassa Rheinin ja Ruhrin alueilla ja yhteistyössä on mukana Düsseldorfin ja Kölnin lentoasemat. Näiden lisäksi toimintaa käynnistetään myös Yhdysvalloissa, jonne on määrä avata Liliumin ensimmäinen Vertiport vuonna 2025. Paikka on Floridassa Orlandon Lake Nonassa. Lilium on lisäksi vahvistanut hallitusosaamistaan tammikuussa 2021 Airbusin entisellä toimitusjohtajalla Tom Endersillä. Puheenvuoron saa myös vuonna 2020 maailman suurimmalla sähkölentokoneella Cessna 208B Grand Caravanilla lennon yhdessä AeroTecin kanssa suorittanut MagniX. Lentokenttäyhtiö Finavia avaa konferenssissa covid-19 -pandemian jälkeisiä näkymiä ilmailualalle. Finavia on toteuttanut ratkaisuja, joilla se on saavuttanut lentoasemillaan hiilineutraaliuden. Tulevaisuuden haasteita on mm. infran mitoittaminen ja toteuttaminen sähköiselle ilmailulle sekä mahdollisesti vetyä energianlähteinä käyttäville lentokoneille. Finavia tekee yhteistyötä Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen kanssa Suomen ensimmäisen sähkölentokoneen kanssa. Osapuolet ovat sopineet myös uuden sukupolven sähkölentokoneen hankinnasta Suomeen kuluvan vuosikymmenen puolivälissä. Tulevaisuuden voimanlähteistä esitelmöi puolestaan Rolls-Royce Electric Norway ja uuden teknologian ja sen vaatiman infran käyttöönoton haasteita konferenssissa avaa Swanson Aviation Consultancy. Mukana on myös Aalto-yliopiston esitys sähköisten ilma-alusten lämmönhallinnan teknisistä ratkaisuista. Konferenssipäivän päättää perinteisesti debatti, jonka aihe on tällä kertaa: Ekologinen ja sähköinen ilmailu kehittyy – miten Helsinki pysyy mukana? Debatin vetää Alfa TV:n tuottaja Heikki Kauhanen. ja debatin osallistujiksi on ilmoitettu kuusi Helsingin kaupunginvaltuutettua. He ovat Fatim Diarra (vih.), Mika Ebeling (kd.), Eveliina Heinäluoma (sdp.), Björn Månsson (rkp.), Mika Raatikainen (ps.) sekä Daniel Sazonov (kok.). Ekologisen ja sähköisen ilmailun konferenssin rekisteröinti on avoinna 5. maaliskuuta 2021 saakka. Osallistujilta peritään 25 euron maksu, joka mahdollistaa tapahtuman suoran webcastin seuraamisen 10. maaliskuuta 2021 sekä asiantuntijaesitelmien katsomisen myös tapahtuman jälkeen vähintään kahden vuoden ajan. Esitelmien kieli on englanti lukuunottamatta päivän päättävää debattia, joka on puhuttu suomeksi. Vuosien 2019 ja 2020 konferenssit ovat olleet suosittuja ja myös niissä on ollut laajasti esiintyjiä ilmailualalta niin kotimaasta kuin ulkomailta.MH Ilmoittaudu MAF Finlandin ja Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen konferenssiin: Ecological and Electric Aviation Conference 10.3.2021 Lue myös:
|
|||