AirTanker operoi RAF:n uusia Airbus A330 MRTT Voyager -ilmatankkauskoneita. Nyt yhtiö on saanut ensimmäisen hybridiversion, jota Thomas Cook -lentoyhtiö käyttää rauhan aikana lomaliikenteessä. Kone on nopeasti muutettavissa tankkeriksi. Suomen Ilmavoimillekin ehdotettiin saman tyyppistä järjestelyä, mutta Finnair vastusti sitä. Uusin tulokas G-VYGK on 11. Airbus A330-243 MRTT -kone (Multi Role Tanker Transport) AirTankerin laivastossa. Ne kuuluvat Englannin Future Strategic Tanker Aircraft (FSTA) -ohjelmaan, jolla Kuninkaallisten ilmavoimien tankkauskyky modernisoitiin. Toimintamalliksi valittiin kaupallinen operaattori RAF:n omien koneiden sijasta. Britanniassa MRTT on saanut nimen Voyager. Kuvassa oikealla kone tankkaa Tornado ja Typhoon II -hävittäjiä (klikkaa suuremmaksi). Helmikuun 5. päivä RAF Brize Nortonin lentotukikohtaan saapuneesta koneesta poistetaan ilmatankkausvarustusta ennen kuin se siirtyy toukokuussa charter-yhtiö Thomas Cookille lennättämään lomalaisia. Matkustamosta tulee 323-paikkainen. Kone saa Thomas Cookin uuden "Heart" -liveryn (vasemmalla). G-VYGK toimitettiin valkoisena ja moottorit keltaiseksi maalattuina (otsikkokuva). Muut osat maalauskaaviosta lisätään myöhemmin. Sopimus on aluksi tehty yhdestä koneesta kolmeksi vuodeksi. Thomas Cook lentää MRTT:llä Glasgow'sta, Manchesterista ja Stanstedista Englannista mm. Orlandoon, Cancuniin ja Las Vegasiin. Kuubaan sillä ei saa sotilasjärjestelmien vuoksi operoida. AirTankerilta tulee kuusi kapteenia ja neljä perämiestä lentoyhtiön omien ohjaamomiehistöjen rinnalle. Matkustamohenkilökunta on kokonaan Thomas Cookin palveluksessa. AirTankerin aiemmista koneista yhdessä ei ole ilmatankkausvarustusta. Sillä lennetään yhteyslentoja Englannista Falklandin saarille siviilioperaattoriluvalla. Thomas Cookin kone liitetään siihen. AirTankerin omistavat Airbus Group, Rolls Royce, Thales, Cobham ja Babcock. Yhtiö vastaa koneiden operoinnista ja tuesta RAF:n 10. ja 101. Sqaudroneissa. Vuonna 2008 solmitun sopimuksen mukaan MRTT-koneita toimitetaan kaikkiaan 14. Niistä RAF:n normaalioperaatioissa tarvitaan yhdeksää. Muut voidaan sijoittaa siviililiikenteeseen, mutta ne ovat 90 vuorokauden varoitusajalla valmiita siirtymään ilmavoimien tueksi. Airbus A330-200 -matkustajakoneeseen perustuvassa MRTT-tankkaus/kuljetuskoneen brittiversiossa on kummassakin siivessä Cobham 905E -säiliö letku-kori -menetelmän tankkausjärjestelmälle (kuvassa vasemmalla). Voyager kuljettaa 111 tonnin polttoainekuormansa omissa säiliöissään, joten matkustamo ja rahtitila ovat käytettävissä niin muihin tarpeisiin. Myös Suomessa pohdittiin hybriditankkeria Puolustusministeriön asettama työryhmä pohti vuonna 2006 Suomen raskaan ilmakuljetuskyvyn tarvetta ja hankintamahdollisuuksia. Loppuraportissa (PDF-linkki jutun lopussa) esitettiin yhtenä vaihtoehtona, että Finnair voisi käyttää kahta A330 MRTT -tankkauskonetta matkustajaliikenteessä. Kriisitilanteissa niitä olisi voitu hyödyntää ilmatankkereina sekä kuljetustehtävissä. Rauhan aikana Ilmavoimien ilmatankkausharjoittelun ja rahtilentojen tarve olisi ollut noin 300 lentotuntia vuodessa. Työryhmän raportti jäi kuitenkin vain ehdotukseksi. Finnairin silloinen johto vastusti sitä tiukasti. Vuonna 2006 Finnairilla ei ollut A330-koneita - eikä aikeita hankkiakaan sellaisia. Nykyisin yhtiön laivastossa kuitenkin lentää kahdeksan A330-300 -konetta (kuva yllä). +TT+ Puolustusministeriön työryhmän loppuraportti: Raskaan ilmakuljetuskyvyn tarve ja hankintamahdollisuudet Suomessa PDF RAF:n MRTT Voyager tankkaa Tornado-hävittäjää koelentojen aikana: Lue lisää MRTT-tankkereista:
|
|||