Finnairin tuleva toimitusjohtaja Topi Manner: Lähden mielelläni tälle opintomatkalle

F_Manner_KarvinenFinnairin hallituksen puheenjohtaja Jouko Karvinen esitteli yhtiön tulevan toimitusjohtajan Topi Mannerin medialle Finnairin pääkonttorilla Vantaalla 4. syyskuuta. Hänen luonnehditaan olevan ihmisten kautta johtava kuuntelija. Manner kiersi jo esittelypäivänään tervehtimässä yhtiön työntekijöitä. Edessä on pitkä opintomatka ilmailumaailmaan ja eri maiden kulttuureihin.

"Hyvä uutinen on se että Finnairin toimitusjohtajaksi oli paljon erittäin hyviä hakijoita. Tämä on hyvä ja mielenkiintoinen yhtiö. Normaalien arviointi- ja haastattelukierrosten jälkeen päädyimme sekä yksittäisinä ihmisinä, että yhteisenä joukkona siihen, että Topi Manner on seuraava loistava toimitusjohtaja Finnairille", avasi yhtiön hallituksen puheenjohtaja Jouko Karvinen hakuprosessia.

F_Karvinen_parvekkeellaKarvisen mukaan Mannerilla on hyviä näyttöjä suuresta kuluttajapalveluorganisaatiosta, joka on digitaalisen muutoksen läpikäynnin keskellä kuten Finnair. Hänellä on myös konkreettista kokemusta muutoksen tekemisestä ja aikaansaamisesta.

"Kaikkein tärkein tekijä on Topi ihmisenä ja hänen tapansa johtaa ihmisen kautta. Hänen tapansa kommunikoida. Se Topin tapauksessa tarkoittaa sitä, että ei osaa pelkästään puhua vaan myös kuunnella, joka ei aina ole niin helppoa ylimmän johdon asemassa. Uskomme, että se on juuri se mitä me tällä nyt jatkuvalla Finnair-matkalla tarvitsemme", sanoi Karvinen.

 Hakuprosessi käynnistettiin välittömästi, kun Pekka Vauramo ilmoitti toukokuussa 2018 siirtymisestään uusiin tehtäviin. Haku kesti kesän ajan ja sitä teki etsintäkomitea, jossa oli mukana hallituksen jäseniä Karvinen mukaan lukien.

 "Todella iloisin mielin ja innostuneena mutta samalla nöyränä aloittelen Finnairin toimitusjohtajan tehtävissä tammikuun alussa. Finnair on monella tapaa ikoninen yritys ja tärkeä Suomelle. Se yhdistää Suomen ja muun maailman. Finnair on vahva ja kehittyvä yhtiö", kertoi tuleva toimitusjohtaja Topi Manner.

F_Manner_taululla"Tuon Finnairiin omalta taustaltani ponnistaen henkilöasiakkaisiin ja kuluttajapalvelubisnekseen ja yrityspalveluasiakkaisiin liittyvää kokemusta. Yhteinen kokemus Finnairin ja aiemman yhtiöni kanssa on digitaalinen palvelubisnes. Digitaalinen muutos ja transformaatio ovat kokemuspohjaan liittyviä asioita", jatkaa Manner.

"Toimiala ja yritys ovat minulle uusia ja siinä riittää valtavasti opittavaa pitkäksi aikaa. Rekryprosesin aikana pystyi tutustumaan Finnairin ihmisiin. Yhtiöllä on vahva tiimi, jolla on kokemusta lentoliikenteestä, ilmailusta ja myöskin maantieteellisesti esimerkiksi Aasian markkinoista. Heidän kanssaan lähtee mielellään opintomatkalle".

 "Johtamispuolella tärkeää on asioiden lähestyminen ihmisten kautta ja panostetaan tiimityöhön ja viestintään. Kuuntelu on aina tärkeää. Finnairin kasvustrategia Aasiassa on ollut erittäin hyvä ja aikanaan kaukonäköinen valinta, joka on laivastouudistuksineen hyvin ajoitettu", analysoi Manner Finnairin vahvuuksia.

"Se, että Finnairissa keskitytään ennen kaikkea henkilöstö- ja asiakaskokemukseen tuntuu omalta ja se on varmasti kestävä valinta. Uusiutumista ja kehittymistä riittää varmasti pitkäksi aikaa. Palvelubisneksessä tyytyväiset työntekijät tarkoittavat tyytyväisiä asiakkaita", korostaa Manner henkilöstön suurta roolia.

"Finnair on ainutlaatuinen yhtiö, jonka huippuammattilaiset ovat motivoituneita. Kun henkilöstö voi hyvin tämä on fantastinen yhtiö. En tiedä montaa liiketoimintaa, joka olisi niin ihmisriippuvaista. Erittäin vaikeiden vuosien jälkeen uskon, että meillä on hyvä dialogi ammattiliittojen edustajien ja henkilöstön ihmisten kanssa. Ei dialogia käydä pelkästään pomojen kanssa", luonnehti hallituksen puheenjohtaja Karvinen Finnairin johdon ja henkilöstön suhteita.
 

Finnairin palvelukokemuksen ystävällisyys ja yksityiskohdat huomattu

F_Manner_parvekkeella"Omaa lentomatkustuskokemusta on paljon viimeisten vuosien aikana alueellisesti erityisesti Pohjoismaissa ja Baltiassa. Finnairia olen aina käyttänyt työmatkoihin ja yksityisesti", kommentoi Manner Lentoposti.fi:n tiedustellessa hänen viime aikojen lentämisestään.

"Kokemukset ovat aina olleet hyviä. Finnairin palvelu on ystävällistä ja täsmällistä. Siellä on myös sitä tarvittavaa huomiota yksityiskohdissa"

Tuleva toimitusjohtaja kertoi Lentoposti.fi:lle olevansa nykyisin Finnairin Plus-kanta-asiakasohjelmassa Silver-tasolla.

"Mahdollisuus oppia Aasian markkinoista on yksi niistä tekijöistä, joka tekee tästä tehtävästä todella mielenkiintoisen. Finnairissa on vahvaa osaamista ja hyvä tiimi. Heidän kanssaan pääsee sitäkin puolta opiskelemaan", jatkoi Manner.

"Tosi pitkään on lennätetty matkustajia Aasiaan ja ehkä länsimaisista yhtiöistä pisimpään. Suomen suhteet Kiinaan ovat hyvät.  Kilpailua on tulossa, mutta uskon, että meillä on paljon annettavaa ja kokemusta, joka kiinnostaa kiinalaisia, japanilaisia  ja korealaisia. Se tulee jälleen meidän ihmisistä. Elämys siitä matkasta Finnairilla on aikalailla erilainen kuin monella muulla yhtiöllä", kommentoi Karvinen markkinatilanteen mahdollisiin muutoksiin.

AWF_Finnair_pallo_1"Omistussuhteesta käydään suoraan dialogia osakkeenomistajien kanssa. Tottakai koko ajan katsotaan vaihtoehtoja. Ykkösprioriteetti on se, että pidetään tästä fantastisesta Finnairista kiinni. Emme spekuloi vaihtoehdoilla. Meillä on hyvä tilanne ja avoin dialogi. Uskon, että vahvalla omistuksella on myös etuja yhtiölle", vastasi Karvinen kysymyksen valtio-omistuksesta ja lentoyhtiöiden konsolidaatiosta.

"Todella innostunein ja iloisin mielin aloitan. Innostusta lisäsi entisestään aamuinen kierros finnairilaisten parissa", Topi Manner vakuutti.

 Yhtiön HOTT-pääkonttorilta tuleva toimitusjohtaja siirtyi tiedotustilaisuuden jälkeen esittäytymään työntekijöille Finnairin tekniikkaan.

Lue myös aiheeseen liittyvät uutisemme:
      
Finnairin toimitusjohtajaksi Topi Manner Nordeasta