Kotimainen Jetflite operoi liikelentoja vuosikymmenten kokemuksella ja modernilla kalustolla. Maailmantalouden myrskyistä ja konflikteista huolimatta räätälöidyllä lentopalvelulla on kysyntää. Pisimmillään suora lento on nykyisin tarjolla jopa 11 000 kilometrin päähän. Jetflite tarjoaa liike- ja ambulanssilentojen ohella myös tilauslentopalveluja. Juuri laajat palvelut hajauttavat riskiä yhden tyypin lentojen kysynnän vähentyessä. Yhtiöllä onkin laaja charter-asiakaskunta. Suomen lisäksi suurimmat markkina-alueet ovat Skandinavia sekä Venäjä ja muut IVY-valtiot. Lennoille on myös yhä enemmän kysyntää Euroopassa, jossa tarve on suurempien ryhmien kuljetukseen. "Geopoliittinen tilanne vaikuttaa kysyntään mutta tilauskantamme on syksylle hyvällä mallilla", valottaa Jetfliten myyntijohtaja Kari Hirvonen alan kuulumisia Lentoposti.fi:lle. Jetfliten kaksi muunneltavaa Challenger 604 -konetta tarjoavat versiosta riippuen 11, 14 tai 18 matkustajapaikkaa. Tämän kapasiteetin koneilla on kysyntää Euroopassa. Version vaihto onnistuu Helsinki-Vantaan omassa huoltohallissa noin kahdessa tunnissa ja kaikki konfiguraatiot tarjoavat edelleen liikematkustuksen mukavuutta. "Hinnat 11-18 paikkaisilla Challenger 604 -koneilla ovat erittäin kilpailukykyiset", vakuuttaa Hirvonen. Asiakkaat tilaavat lentoja joskus nopeallakin aikataululla. Pikaisimmat lähdöt onnistuvat kohteesta riippuen jo kahden tunnin varoajalla. Lentoja varataan myös jopa vuoden päähän. Suomalaiset ovat suunnitelmallisempia ja nopean aikataulun lähdöt tulevat usein ulkomaalaiselta asiakkaalta. Asiakaskunta jakautuu puoliksi Suomen ja ulkomaiden välillä. "Vuoden 2013 aikana saavutettiin erinomainen kasvu edellisvuoteen verrattuna. Kuluva vuosi puolestaan kulkee samaa tahtia vuoden 2013 lukujen kanssa", sanoo Hirvonen "Jetfliten kilpailuvaltteja ovat myös yli 30 vuoden kokemus liikelentotoiminnasta ja hyvä palvelu. Venäjän operointi on tuonut yhtiöön vankkaa kokemusta vaikeista ja erittäin lumisistakin olosuhteista. Lisäksi asiakkaat tuntevat meidät". Jetfliten ohjaajilla on myös koulutus operoida vaativille erikoiskentille kuten Lontoo City, Chambery, Innsbruck ja Katmandu. Huonokaan näkyvyys ei estä operaatioita, sillä lentäjillä on myös kelpuutus huononnäkyvyyden menetelmiin. CAT II -lähestymiset mahdollistavat operaatiot alhaisen 100 jalan ratkaisukorkeudella ja vain 300 metrin näkyvyysvaatimuksella. Tilauslentoja operoidaan viiden koneen laivastolla, jonka lisäksi yhtiö operoi myös kolmannen osapuolen omistuksessa olevia liikesuihkukoneita. Asiakas voi kahden Challenger 640 -koneen lisäksi tilata lennon operoitavaksi Challenger 605-, Cessna C680 Sovereign- tai upouudella Falcon 7X -koneella. Koneissa on paikkoja kahdeksasta kahdeksaantoista. Lennoilla on asiakkaan toiveiden mukaisesti myös matkustamohenkilökuntaa. Tarjolla on lämmintä ruokaa sekä hyvin varusteltu baari. Kaikissa koneissa on myös satelliittipuhelumahdollisuus sekä video ja audio -airshow. Uusin kone Falcon 7X tarjoaa edellisten lisäksi myös wifi-yhteyden internetiin sekä Mobile OnAir-palvelun. Oman aikataulun ja suoran lennon lisäksi asiakkaat saavat matkustaa rauhassa eikä tieto matkakohteesta tai lennon matkustajista ole ulkopuolisten tiedossa. "Lennoillamme asiakkaista huolehtii kokenut miehistö", painottaa Hirvonen. Yhtiön palveluksessa on 27 lentäjää ja matkustamon puolella palvelusta huolehtii 15 lentoemäntää. Yhdistetyllä toimistolla ja huoltohallilla yhtiön toimintaa pyörittää reilu kourallinen työntekijöitä, joista osa on lentäjiä ja mekaanikkoja. Kaikki yhtiön koneet, uusin Falcon 7X mukaanlukien, huolletaan Helsinki-Vantaalla oman huolto-organisaation suojissa. Jetflite on osa Wihuri-konsernia, jonka pääomistaja on ollut 1960-luvulta lähtien Antti Aarnio-Wihuri. Hän toimii nykyisin Wihuri konsernin hallituksen puheenjohtajana. Lue myös artikkeli: Luksusta lentämiseen - Jetfliten uusi Falcon 7X
|
|||