Saabin uusi Giraffe 4A AESA -monitoimivalvontatutka tositoimissa Gotlannissa

GA4_front_RBS_back_1Puolustus- ja turvateollisuusvalmistaja Saab esitteli menestyneen Giraffe-tutkaperheensä uusinta 4A-versiota Ruotsin puolustusvoimien sotaharjoituksessa Itämeren äärellä Gotlannissa. Maailman moderneimmaksi kehuttu siirrettävä Giraffe 4A -tutka perustuu AESA-teknologiaan  (Active Electrically Scanned Array).

Saabin sarjatuotantovalmis Giraffe 4A on GaN-pohjainen (Gallium-nitraatti) S-band (E/F) -taajuusalueella (2 - 4 GHz) toimiva elektronisesti tasoantennilla skannaava AESA 3D -tutka. Valmistajan mukaan se havaitsee entistä pienemmät maalit paljon muita tutkia aiemmin.

GA4_Claes_Trulsson”Giraffe 4A on maailman modernein tuotannossa oleva tutka. Nyt takana on puolentoista vuoden työ kehitysversiosta valmiiseen tuotteeseen. Meillä on tarjolla maailmanluokan tutkatuoteperhe”, kertoo Saab EDS:n Claus Trulsson.

Varsinainen työ S Band -tutkan kanssa aloitettiin vuonna 2009. Ensimmäiset järjestelmäasennukset tehtiin vuoden 2013 alkupuolella, jonka jälkeen aloitettiin ilmavalvonnan ja aseiden paikannuksen koekäytöt maalla ja merellä.

Koekäyttöoperaatioiden aikana tutkan havaitseman maalin ja mittauskoneeseen sijoitetun GPS-laitteen paikkaero oli alle viisi metriä. Koekäyttöjaksojen aikana saadut tulokset vastasivat suorituskykyodotuksia ja osin jopa ylittivät ne.

GA4_controlroom_GA4_backGiraffe 4A parantaa havaintoetäisyyttä nykypäivän maalien osalta ja mahdollistaa tulevaisuuden kohteiden paikantamisen. Uusi tutka havaitsee maalit jopa 10-20 kertaa aikaisemmin kuin muut tutkat.

Yksittäinen lokki nähdään jo 30 kilometrin etäisyydeltä. Järjestelmä sopii siis myös pienten miehittämättömien UAS-laitteiden (Unmanned Aerial System) havaitsemiseen ja seurantaan. Siten se mahdollistaa ns. UAS-parven havaitsemisen sekä erottamisen linnuista.

Uutta monitoimitutkaa voidaan käyttää samanaikaisesti ilmavalvontaan, sotilaslennonjohdon tarpeisiin, ilmapuolustukseen, aseiden paikannukseen sekä havainnointiin ja varoituksiin ballististen ohjusten ja ammusten osalta.

GA4_controlroom_inside_saabSaabin julkistamien tietojen mukaan Giraffe 4A -valvontatutkan mittausetäisyys olisi ainakin 280 kilometriä. Se kykenee erottamaan hävittäjät vähintään 200 kilometrin etäisyydeltä, pienet koneet 150 kilometrin etäisyydeltä ja pienet miehittämättömät ilma-alukset 100 kilometrin etäisyydeltä.

Saab-tutka on yhteensopiva Link 16-, JREAP-C ja Link 11B -tietovuon kanssa. Sen häirinnäsietokyky on hyvä.

 ”Giraffe 4A palauttaa tasapainon puolustuksen ja modernien hävittäjien välille. Häiveteknologiaa käyttävien hävittäjien havaitseminen onnistuu entistä paremmin erilaisten tutkien yhdistelmällä. Siirrettävällä tutkallamme on korkea päivitysnopeus, jollaista on totuttu näkemään vain kiinteissä asennuksissa. Signaalitiedustelukoneet ovatkin seuranneet uuden 4A:n toimintaa”, paljastaa Trulsson.

GA4_rotating_1Tutkan pyörimisnopeus on vaihtoehtoisesti 60 tai 30 kierrosta minuutissa ja se kattaa koko 360 asteen havaintoalueen jokaisella pyörähdyksellä myös korkeussuunnassa aina 70 astetta horisonttitason yläpuolelle.

Vastaavaa päivitysnopeutta on totuttu näkemään vain kiinteästi asennetuissa tutkissa. 4A-valvontatutkalla voi olla samanaikaisesti jopa yli 1000 seurantaa. Kaikkien maalien paikkaa ei kuitenkaan päivitetä jokaisella pyörähdyksellä.

Vaihtoehtoisesti tutkalla voidaan valvoa myös pelkästään kapeampia 40-120 asteen sektoreita ilman antennin pyörimistä. Myös korkeuskulma on valittavissa. Eri asetuksia hyödyntämällä voidaan maksimoida reagointiaika ja seurannan täsmällisyys tai pidentää kantamaa.

Yksi vaihtoehto on myös valvoa pelkkää horisonttia askeleittain ja paikallistaa mahdollisia ballististen aseiden laukaisupaikkoja sekä ohjata vastatulta. Tälläisissä operaatioissa maksimiaika yhdessä paikassa on alle 30 minuuttia joten järjestelmän nopea siirtyminen uuteen paikkaan on elintärkeä ominaisuus.

Havainnointi- ja varoituskäytössä Giraffe 4A -tutka mittaa pienten rakettien ja tykin ammusten osumapaikan ja tuottaa siten tärkeää lisäaikaa omien joukkojen varoittamiseksi. Useamman tutkan samanaikainen käyttö tuotta lisäaikaa varoituksen antamiseeen.

GA4_Saabtech_backGiraffe 4A -tutkassa on sen nykyominaisuuksien lisäksi suuri kehityspotentiaali ja valmistaja jatkaakin kehitystyötä aktiivisesti.

 ”Seuraava AESA-tutkaversiomme on pitkän kantaman Giraffe 8A. Projekti kulkee noin puolitoistavuotta 4A:n perässä. Nyt olemme mockup-vaiheessa ja valmista odotetaan olevan vuoden 2017 aikana”, kertoo Trulsson tulevista tuotantosuunnitelmista. 

Pahimmiksi kilpailijoikseen Saab EDS nimeää Thalesin, jonka kanssa se kilpailee usein samoilla markkinoilla. Muita kilpailijoita kapealla sektorilla ovat mm. Raytheon sekä BAE ja Airbus.


Gotlannista näkee vaikka Kaliningradiin

GA4_61lvbat_1Saab esitteli Giraffe 4A:n suorituskykyä, toimintoja sekä itse laitetta Ruotsin puolustusvoimien sotaharjoituksessa Itämeren äärellä Gotlannin kaakkoisrannan koleudessa. Sotilaallisesti harjoitus oli hyvinkin ajankohtainen, sillä Gotlannin saarella on strateginen merkitys Itämeren hallinnassa.

Ruotsin puolustusvoimat poistui saarelta syvän rauhan aikana mutta tekee vuosien jälkeen paluuta saarelle. Puolustusvoimien ja paikallisen median uutisoinnin mukaan asukkaat ovat ottaneet paluun vastaan erinomaisesti.

GA4_RBS97_GA4_backRuotsin puolustusvoimien sotaharjoitus kokosi Gotlantiin suurimmillaan noin 350 sotilaan ja reserviläisen joukon. Giraffe 4A -tutkaa harjoituksessa koekäytti Saabin ohella Halmstadissa tukikohtaansa pitävä 61 -ilmapuolustuspataljoona.

Harjoitus alkoi mittavalla logistiikkaoperaatiolla Ruotsin länsirannikon Halmstadista maantie- ja lauttayhteyksien kautta Gotlannin saaren eteläosiin. Tehokkaan Gotlannissa toteutetun harjoituksen lisäksi yksi päämäärä oli juuri Giraffe 4A -tutkan suorituskyvyn koekäyttö ja esittely. Kantamansa puolesta tutkalla näkee Gotlannista Kaliningradiin ja pitkälle Baltian maihin saakka.

GA4_PWR_closeup”Käynnissä on kaksi harjoitusta, joista toinen on tekninen harjoitus ja toinen on puolustusvoimien harjoitus. Samalla harjoittelemme myös logistisia operaatioita tehdyllä 24 tunnin mittaisella siirtymisellä Halmstadista Gotlantiin. Skenaariona on kohonnut uhkataso, joka on johtanut lähes sodan partaalle”, kertoo harjoituksen johtaja Mathias Jansson.

Harjoituksessa oli mukana myös mm. neljä Giraffe AMB -tutkaa ja Giraffe 75 -tutka luomassa ilmatilannekuvaa sekä kaksi HAWK RBS97 ja kolme RBS70 -ilmatorjuntaohjusta. Tutkamaaleina harjoituksessa käytettiin Ruotsin ilmavoimien JAS 39 Gripen -hävittäjiä. Ne operoivat osittain myös Gotlannissa sijaitsevalta Visbyn lentokentältä.

Giraffe 4A:ta voidaan käyttää kahden hengen miehistöllä, joka saa laitteen toimintakuntoon alle 10 minuutissa. Purku onnistuu jopa alle viidessä minuutissa. Valvontaa voidaan suorittaa paikallisesti tai etänä.

Tarjolla on 500 metriä pitkä valokuitukaapeli, joka tarjoaa gigabitin yhteyden tutka- ja valvontakontin välille. Laitteisto on valmistettu toimimaan kaikissa ilmasto-olosuhteissa rannikolta, aavikolle ja arktisiin olosuhteisiin.

GA4_antenna_closeupSaab EDS:n Göteborgin tehtailla valmistettava Giraffe 4A -tutkakontti painaa hieman alle yhdeksän tonnia. Ulkomitoiltaan ISO-standardin mukainen kontti on 2,3 metriä korkea ja 16 jalkaa pitkä. Tutkamasto nostettuna pystyasentoon on antennin keskikohta 6,5 metriä maan pinnan yläpuolella.

Varsinaisen tutka-antennin alapuolella oli Gotlannin harjoituksessa vielä tasapainottaja, joka korvautuu tuotantomallissa IFF-anturilla (Identification Friend or Foe eli omakonetunnistus). Luvassa on myöhemmin myös ns. Mode-C ja Mode-S -vastaanottimet.

GA4_right_close_PWR_anderson_1Tutkakontti on rakennettu helposti huollettavaksi ja huoltoluukkujen kautta pääsee nopeasti käsiksi vaihdettaviin komponentteihin. GaN:n käyttö tutkan osissa parantaa sen tehonkestoa sekä pidentää huoltovälejä laskien elinkaarikustannuksia. Giraffe 4A:n huoltoväli on kasvanut jo 2500 käyttötuntiin ja tyypillinen huoltotauko on alle 45 minuuttia.

GA4_right_rackopen_anderson_1Kontissa on tilaa myös asiakkaan omalle varustukselle. Laitteiston takaosassa on oma voimanlähde, jonka avulla tutkaa voi käyttää keskeytyksettä vuorokauden ajan.

Tuolloin tärkeässä osassa on myös jäähdytysyksikkö, joka vähentää lämpöjälkeä. Harjoituksessa tutkan tarvitsema sähkövirta tuotettiin kuitenkin ulkoisten aggregaattien avulla.

GA4_cooler_closeupScania-kuorma-auton lavalle asennettu järjestelmä voidaan kuljettaa suoraan kohteeseen esimerkiksi Boeing C-17 Globemaster III - ja Airbus Military A400M -kuljetuskoneilla. Pienemmän Lockheed Martin C-130 Hercules -koneen käyttö puolestaan vaatii kontin irrottamisen autosta. Siirtoon voidaan käyttää myös helikopteria tai nosturia.

”Puolustusvoimilla on parhaillaan käynnissä merkittävä projekti maasta käsin tapahtuvan ilmapuolustuksen kehittämiseksi. Meillä on hyviä kokemuksia Saabin tutkista. Olimme Giraffe AMB:n kanssa avustamassa brittejä Lontoon Olympialaisten aikaan. Nyt tarvitsemme tutkiimme lisää kantamaa”, kertoo Ruotsin puolustusvoimien 61. ilmapuolustuspataljoonan komentaja Stefan Jönsson.

GA4_Jonsson_GA4_back”Olemme myös päivittämässä ilmatorjuntaohjuksiamme. Noin puolet nykyisistä RBS70-ohjuksista modernisoidaan ja osa korvataan uusilla. Käynnissä on evaluointivaihe Hawk-järjestelmän korvaamiseksi”, jatkaa Jönsson.

Giraffe 4A ei kuitenkaan ollut marraskuisessa sotaharjoituksessa ensi kertaa Gotlannissa. Tutkan prototyyppiä nimittäin koekäytettiin saarella jo kesällä 2014. Nyt koekäytetty Giraffe 4A on pääsääntöisesti sama laite, mutta se on siirretty sarjatuotantoalustalle.

Saab tarjoaa Giraffe 4A -tutkaansa asiakkaille kiinteällä hinnalla ja varmistetulla toimitusaikataululla. Ensimmäiset laitteet toimitetaan toistaiseksi nimeämättömälle asiakkaalle vuoden 2016 toisen neljänneksen aikana. Samalla käynnissä on erivaiheissa olevia neuvotteluja useiden ostajakandidaattien kanssa.

Giraffe tuttu myös Suomessa

pirkkala_avoimet_15_1Jo 70-luvun alusta alkaen kehitetyn Giraffe-tutkaperheen aiempia versioita on käytössä myös Suomessa. Maavoimien XA-182 -panssariajoneuvoalustalla on Giraffe 75 Mk IV -tutka (Maalinosoitustutka 87M eli "Tutka-Pasi").

Merivoimien  Rauma-luokan ohjusveneiden sensorina on Sea Giraffe 9GA 208 -tutka.

Ilmavoimat puolestaan käyttää Sisu SK250 -kuorma-autoalustalle asennettua Giraffe 100 AAA -lähivalvontatutkaa (LÄVA, kuvassa). Ne hankittiin 90-luvulla.