Jättikoneilla edelleen mahdollisuuksia – Airbus pääsemässä omilleen A380:n kanssa

A380_malaysiaErittäin suurten lentokoneiden markkinat eivät ole lähteneet lentoon odotetulla tavalla. Molemmat valmistajat Airbus ja Boeing ovat jääneet jälkeen alkuperäisistä tavoitteistaan. Lentoliikenne on kuitenkin kaksinkertaistunut aina 15 vuoden välein ja lentoasemien kapasiteetti tulee jossain vaiheessa vastaan. Siinä piileekin jättikoneiden mahdollisuus ja Airbus odottaa pääsevänsä A380-koneen kanssa omilleen vielä kuluvan vuoden aikana.

Toulousessa sijaitsevan A380 FAL:n eli kokoonpanolinjaston edessä seisoo useampi jättikone. Emiratesin ja British Airwaysin koneyksilöiden lisäksi siellä on myös kaksi Skymarkin perumaa konetta sekä yksi peruuntunut VIP-versio. Ne ovat kaikki nykyisin ns. bluetail-koneita eli toistaiseksi ilman omistajaa.

A380_TLS_close_1 Airbus kiistää, että markkinat olisivat olleet pettymys. Valmistajan mukaan alkuperäisissä myyntiennusteissa oli mukana nykyisen matkustajaversion lisäksi myös A380F-rahtikone, erittäin pitkän kantaman A380LR (Long Range) sekä A380stretch eli pidennetty versio.

Nykyisen A380-800-koneen osuus kokonaismääristä olisi ollut 400 konetta. Kaikkiaan koneita on jo toimitettu 158 ja myyty jo 317.

A380_CNL_VIP_TLSAirbus toimitti vuoden 2014 aikana kaikkiaan 30 kaksikerroksista Airbus A380-800 -matkustajakonetta. Myös ensimmäinen suuremman 575 tonnin lentoonlähtöpainon omaava kone on jo tositoimissa Dubai – Los Angeles -reitillä. Kaikkiaan 13 operaattoria lentää Airbusin jättiläisellä jo 100 reitillä.

 A380 nousee taivaalle tai laskeutuu joka kolmas minuutti ja sen lähtöluotettavuus on ollut erinomaiset 98,7 prosenttia. Matkustajia eurooppalaisvalmistajan koneilla on lentänyt jo yli 88 miljoonaa.

Valmistajan mukaan konetyyppi onkin saavuttanut A380_TLS_kaikki_1matkustajien keskuudessa suuren suosion. Sen kaksikerroksinen matkustamo antaa tilantuntua ja enemmän omaa tilaa Airbusin mainostamien 18 tuumaisten matkustajaistuimien muodossa.

”Matkustajat rakastavat A380-konetta ja sen täyttöasteet ovat olleet korkealla jo käyttöönotosta lähtien”, kertoo Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy.

Airbus_John_Leahy”Käynnissä on suuri kampanja ja uskomme myyvämme lisää A380-koneita kuluvan vuoden aikana”, jatkaa Leahy.

”A380-koneen kysyntä on ollut hieman odotettua vähäisempää. Nyt kysyntä on kuitenkin positiivista. Tulemme saavuttamaan break-even -tilanteen tämän vuoden aikana”, kommentoi Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier.

Lentoliikenteen kaksinkertaistuminen 15 vuoden välein luo uusia mahdollisuuksia jättikoneille. Markkinoiden kaksinkertaistuessa toimijat tarvitsevat entistä suurempia koneita. Airbusin mukaan moni toimija tuleekin vaihtamaan A330-koneitaan A380-koneeseen.

Käytetyillä A380-koneilla olisi kova kysyntä ja ne ovat mahdollisuus monelle yhtiölle. Koneet ovat vasta tulossa elinkaarensa puoliväliin. Toistaiseksi markkinoilla ei vielä ole käytettyjä jättikoneita. Ensimmäisten koneiden odotetaan tulevan myyntiin Malaysian Airwaysilta, jonka on uumoiltu luopuvan kuuden A380-koneen laivastostaan.

Airbus_Fabrice_Bregier”Tällä hetkellä ei ole olemassa markkinoita käytetyille A380-koneille. Näemme kuitenkin tilanteen jos Malaysia Airways laittaa koneensa myyntiin. Reilun kymmenen vuoden ikäisen koneen hinta voi olla tarpeeksi halpa avatakseen uusia markkinoita”, kertoi Brégier.

Käytetty A380 voisi kelvata halpalentoyhtiöiden tarpeisiin. Jättikoneiden nähdään sopivan erityisesti Kiinan kasvaville kotimarkkinoille. Konetyyppi sopii valmistajan laskelmien mukaan myös alueelliselle reiteillä kuuden tunnin ja sitä pidemmillä lennoilla. Optimina olisi 6-8 tunnin lento.

Sen sijaan kolmen tunnin reittivälille sopivammaksi koneeksi markkinoinaan uutta A330 regionaaliversiota. Laskelmat perustuvat tämän päivän polttoaineen hintoihin.

”Käytetyillä A380-koneilla tulee olemaan kova kysyntä ja ne ovat mahdollisuus monelle yhtiölle. Itse koneet ovat vasta lähestymässä elinkaarensa puoliväliä”, kertoo Leahy.

Boeing_747_8I_Blue_1Erittäin suurten matkustajakoneiden (VLA, Very Large Aircraft) markkinoilla on Airbusin A380-800-koneen lisäksi myös Boeing ja sen 747-8 intercontinental -kone.

Amerikkalaisvalmistaja on saanut jumbojetin uusimmasta versiosta 122 tilausta. Niistä yli puolet eli 71 konetta on -8F eli tyypin rahtiversioita.


Mahdollisuuksien jättiläinen

A380_AirFrance_1Jättimäinen A380 nousi ensi kertaa Toulousen taivaalle vuonna 2005. Kaksi vuotta myöhemmin käyttöönotetun matkustajakoneen elämä on ollut jatkuvaa kehittymistä. Vuosien varrella sitä on paranneltu monin eri tavoin mukaanlukien useampi rakenteiden kevennys, siiven aerodynaamisten ominaisuuksien kehittäminen ja HUD-näytöt.

Tulevia muutoksia ovat yhdistetyt miehistön lepotilat, joiden avulla matkustamoon voidaan lisätä kuusi premium economy -luokan istuinta. Ohjaamon lepotila siirretään koneen etuosasta alemmalle tasolle samaan tilaan matkustamon kanssa. Ohjaajien lepotila olisi kuitenkin erillinen osastonsa.

A380_matkustamo_1Sen lisäksi toinen suurempi uudistus on 11 viereikkäistä istuinta. Valmistajan mukaan matkustusmukavuus ei tule kärsimään vaan standardina on edelleen 18” kokoinen istuin.

 Jättikoneen matkustamo tarjoaa lentoyhtiölle monenlaisia mahdollisuuksia. Etihad Airways on vienyt mukavuuden monta askelta eteenpäin omalla Residence-palvelullaan.

Sen lisäksi viisi lentoyhtiötä Qantas, Air France, British Airways, Lufthansa ja Singapore Airlines tarjoavat tai ovat muuttamassa jättikoneiden matkustamoa kohti premium economy -luokkaa. Näin koneissa olisi tarjolla jo neljä matkustusluokkaa.

A380_matkustamo_1st_class_1Halpalentoversiossa jättikoneeseen voitaisiin asentaa jopa 850 matkustajaistuinta. Paremmaksi versioksi valmistaja kertoo kuitenkin 2-luokkaisen kompromissiratkaisun, joka sisältää 600-650 matkustajaistuinta. Tuolloin mukaan saadaan myös juuri uusia tuottoja tuova premium economy -luokka.

Kehitysohjelmistaan huolimatta Airbus ei kuitenkaan vielä lupaa valmistavansa edelleen kehitettyä ns. neo-versiota jättikoneesta. Uudelleen moottoroidulla ja parannellulla A380neo-koneella oletetaan olevan jopa 200 koneyksilön kysyntä yhdeltä operaattorilta. Ilmailualalla A380-ohjelman johtajana pidetäänkin Emiratesin johtaja Tim Clarkia.

”Tällä hetkellä keskitymme nykyisen A380-koneen matkustamon tehokkuuden optimointiin. A380neo ei ole vielä tämän hetken asia”, jatkoi Brégier.

”Airbus selvittää liiketoimintamallia A380neo-koneelle”, muotoilee Leahy hieman toimitusjohtajaa kevyemmin argumentein.

 
Taatusti täynnä

A380_ownthesky_1Jättikone nähdään parhaana vaihtoehtona kaukoliikenteen runkoreiteillä. Valmistaja painottaa A380-koneen luovan lisää kysyntää kohteissa joihin se operoi. Kysynnän kasvu taas tuo lentoyhtiöille lisää tulosta.

A380-koneiden matkustajakäyttöasteet ovat olleet alusta saakka korkeita, yli 80 prosentin tasolla. Se on korkeampi kuin maailmanlaajuinen matkustajakäyttöasteiden keskiarvo kansainvälisillä lennoilla.

Esimerkiksi Lufthansan vuonna 2011 A380-koneelle siirtämä Frankfurt-Johannesburg reitin matkustajamäärä kasvoi 40 prosenttia. Luvut ovat samansuuntaisia myös muilla A380-reiteillä.

A380_3tails_1Airbusin jätti on siten ottanut osuutensa myös monen suuren lentokentän liikenteestä. Pariisista 200 viikottaista lähtöä ovat jo 10,2 prosenttia kaukoliikenteen matkustajakapasiteetista. Toisena perässä seuraa Frankfurt 168 viikottaisella operaatiolla ja 9,6 prosentin osuudella. Kolmossija menee Lontoolle, jossa on viikottain 236 operaatiota vastaten 6,8 prosenttia matkustajakapasiteetista. Seuraavat sijat menevät lähes tasatahdissa Hong Kongille ja Los Angelesille.

 Pelkkiä viikottaisia matkustajapaikkoja mitattaessa A380-koneen osuus Pariisin Charles de Gaullessa on jo 17 prosenttia ja Frankfurtissa 15,8 prosenttia. Kolmannen paikan jakavat 11,5 prosentin osuudella Lontoo ja Los Angeles. Niiden jälkeen listalla on Hong Kong yhdeksän prosentin osuudella.

A380_at_gate_2Kasvava lentoliikenne synnyttää uusia ilmailun megakeskuksia. Nykyisin niitä on maailmassa Airbusin luokituksen mukaan 42. Niiden kautta kulkee päivittäin yli 10 000 kaukoliikennematkustajaa, joka vastaa yli 90 prosenttia kaikesta kaukoliikenteestä yli 2000 merimailin pituisilla reiteillä (luvuissa on mukana kansanvälinen liikenne).

Näistä 42 megakeskuksesta Airbusin A380-kone operoi jo 35 kohteeseen tarjoten jo 10 prosenttia matkustajapaikkakapasiteetista.

Vuoteen 2023 menneessä ilmailun megakeskusten määrän ennustetaan kasvavan 71 kaupunkiin. Niiden kautta kulkisi jo yli 95 prosenttia kaukoliikenteestä.

Edelleen vuonna 2033 megakeskuksia olisi jo 91. Tuolloin ne huolehtisivat kaukoliikenneoperaatioista jo 99 prosenttia. Jättiläisten joukkoon olisi ennusteiden kasvanut myös Suomi ja Helsinki-Vantaan lentoasema. Airbusin mukaan niissä kaikissa operoi tuolloin A380-kone. Ehkä myös Finnairin väreissä.

Lue myös muita A380-aiheisia uutisiamme:

Ilmojen jättiläisen ensilennosta jo 10 vuotta
Emirates avaa Skandinavian ensimmäisen A380-koneella operoitavan reitin
Jo lähes sataa reittiä operoidaan Airbusin ilmojen jättiläisellä
Kehittyvät markkinat ja kaupungistuminen kasvattavat ilmaliikennettä - Helsinki noussee suurten joukkoon
Airbus ennustaa Helsinki-Vantaasta uutta ilmailun suurkeskusta