Patrian uusi Airbus A320 -lennonharjoittelulaite otettiin käyttöön – Lentoposti kävi koelennolla

Patria_FTD_ParonenPatria Pilot Trainingin toimitusjohtaja Mikko Paronen esittelee uutta Airbus A320 FNPT II MCC FTD1 -koulutuslaitetta innoissaan ja syystäkin ylpeänä. Pitkä odotus on päättynyt ja ensimmäisen MPL (Multi-Crew Pilot Licence) -asiakkuuden myötä hankittu A320-lennonharjoittelulaite on saatu käyttöön.

 

Patria Pilot Trainingin uusi A320 FNPT II MCC (Flight Navigation and Procedures Trainer, Multi Crew Coordination) -koulutuslaite sai viranomaishyväksynnät joulukuussa 2016 kolmipäiväisen Trafin koelento-ohjelman jälkeen. Sitä ennen laitteella oli lennetty noin 60 tuntia käsittävän koelento-ohjelman. Sen lensivät Finnairin Airbus-kouluttajat.

Patria_FTD_ohjaamo_close”Patrian hankkima A320-koulutuslaite on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja sen avulla Patrian koulutustarjonta laajenee korkealaatuiseen MPL-koulutukseen. Maailmalla ei ole vielä kovinkaan montaa MPL-koulutusta tarjoavaa lentokoulua joten hankinta nostaa myös yhtiömme imagoa lentokouluttajana”, iloitsee Paronen.

Multi-Crew Pilot License koulutusohjelma on kehitetty monen ohjaajan lentokoneita varten. Perinteiseen koulutukseen verrattuna MPL-koulutuksessa ovat pääosassa simulaattorit, inhimilliset tekijät ja uhat eri lennon vaiheissa. Oppilaat saavat koulutuksen ainoastaan monen ohjaajan lentokoneisiin.

Malmin lentoaseman toimitiloihin asennetulla lennonharjoittelulaitteella kouluttaminen on aloitettu jo tammikuun alussa. Ensimmäisenä vuorossa ovat olleet MPL-lennonopettajat, joille vaaditaan koulutusohjelman toteuttamiseksi kaksiviikkoinen koulutusjakso.

Patria_FTD_paketit”Olemme saaneet kouluttajilta positiivista palautetta uudesta laitteesta ja sen laajoista toiminnoista”, kertoo Paronen.

Lennonharjoittelulaitteella tehdään myös ns. ELT-koulutusta (Entry Level Training), joka valmistaa Finnairilla aloittavia lentäjiä alkaville tyyppikursseille. ELT -koulutukset alkavat Malmilla helmikuussa 2017. Lisäksi lennonharjoittelulaite mahdollistaa ohjaamoyhteistyökoulutuksen modernissa liikennekoneohjaamossa.

Hollantilaiselta MPS:ltä (Multi Pilot Simulations BV) hankittu ns. collimated visual – Patria_FTD_malmillaFNPT II MCC/FTD1 koulutuslaite on täysi kopio A320-koneen ohjaamosta. Laite on periaatteessa vastaava kuin oikea ns. D-mallin FFS (Full Flight Simulator) -simulaattori mutta siitä puuttuu ns. motion eli liiketoiminto. Lattialle asennetussa laitteessa ei siis ole sitä liikuttavia hydraulisia jalkoja. Hinta on merkittävästi halvempi kuin täysverisessä simulaattorissa.

”Itse laitetoimitus oli todella nopea. Tilaus tehtiin lokakuun puolivälissä ja laite oli jo 5. joulukuuta pystytettynä ja valmiina koelennoille Malmilla”, kehuu Paronen laitevalmistaja MPS:n ripeyttä.

Patria_FTD_valmistuu_1_MPSPatriaEnsivaiheessa koulutuslaite on sertifioitu Airbusissa käytettävillä IAE-moottoreilla ja CFM-moottoreiden hyväksyntää odotetaan saatavaksi helmikuun 2017 aikana. Lennonhallintajärjestelmän eli FMS:n (Flight Management System) osalta käytössä on Honeywellin tuote ja mukaan on mahdollisesti tulossa myöhemmässä vaiheessa myös Thalesin FMS.

Valmistajan mukaan laitteisto on päivitettävissä myös Airbus A320neo (new engine option) eli suositun kapearunkokoneen uudelleen moottoroituun versioon.

Laitteella on mielenkiintoinen historia, kun sen ohjaamo-osa on purettu British Airwaysin vuonna 2011 käytöstä poistamasta ja romutukseen menneestä vuonna 1990 valmistuneesta A320 -koneesta (G-BUSK, msn. 120).

Patria_FTD_valmistuu_2_MPSPatriaSisäosien tekniikka on vaihdettu kokonaan ja simuloinnissa käytetään mm. Bosch Rexroth:in teknologiaa sekä MPS:n omaa Saksan yksikön teknologiaa. Alkuperäisosia on käytetty käyttökytkimissä mutta näytöt ja ratkaisut niiden takana ovat simuloituja eikä kyseessä siten ole oikea lentokoneen osa. Kaikki Airbus-järjestelmät kuten sähkö-, hydrauliikka ja painejärjestelmät ovat täydellisesti simuloituja, pois lukien ns. Circuit Braker -paneeli ohjaamon takaseinässä, jota ei FTD1 versiossa ole.

Ohjaamon sisustan paneelit ovat kuitenkin kunnostettuja alkuperäisosia, jotta ohjaamo olisi mahdollisimman tarkasti esikuvansa mukainen kaikilta mitoiltaan ja olemukseltaan. Muita alkuperäisosia ovat mm. tehovivut ja ohjaamoistuimet, joita ohjataan oikean koneen tavoin sähköisesti.

RSI:n valmistama visuaalijärjestelmä on rakennettu 200 x 40 astetta kattavan peiliratkaisun ympärille, jonka avulla lennonharjoituslaitteen ohjaamonäkymään luodaan korkearesoluutioinen level-D -vaatimusten mukainen ympäristö. Tätä ns. Collimated Visual Systemiä ohjataan seitsemällä Windows-pohjaisella PC-tietokoneella.

Patria_A320_kaarto_LontooHankittuun pakettiin kuuluu alkuperäinen Airbusin ns. flight data eli lentotietojen mallinnus. Mukana on kymmenen tarkasti mallinnettua ns. hifidelity lentokenttää. Niiden joukossa ovat mm. Lontoon Heathrow ja Zürich. Tarkasti mallinnetuissa ympäristöissä mm. moottoritiet ovat täynnä liikkuvia autoja ja keskusta-alueen rakennuksetkin on mallinnettu. Näitä lentokenttiä voi tilata valmistajalta halutessaan enemmänkin.

Helsinki-Vantaata ei toistaiseksi ole saatavilla kuin ns. peruskenttänä mutta sekin riittää koulutuskäyttöön erinomaisesti. Myös koulutuslaitteen tuleva kotikenttä Tampere-Pirkkala on jo lisätty ns. geneerisenä lentokenttänä valikoimaan muiden parinkymmenen geneerisen kotimaan ja lähialueiden lentokenttävalikoimaan.

Patria_FTD_kouluttajanpaneeli_1Patrian Fixed Based Simulator mahdollistaa kalliimman A320 FFS (Full Flight Simulator) -simulaattorin tavoin erilaisten vikatilanteiden mallintamisen sekä laajojen sääolosuhteiden luomisen ohjaajien kouluttamiseksi. Laitteella voidaan demonstroida myös huonon näkyvyyden menetelmiä mutta viranomaishyväksyntä ei kata ns. CAT II tai CAT III lähestymisten kouluttamista.

Edellisten toimintojen lisäksi taivaalle voidaan luoda mm. muuta ilmaliikennettä ja harjoituttaa TCAS-väistöjä (Traffic Collision Avoidance System) sekä EGPWS-laitteiston (Enhanced Ground Proximity Warning System) antamia korkean maaston varoituksia.


Vakuuttava koulutuslaite

Patria_A320_Lontoo_27LLentoposti.fi koelensi Patrian uuden A320 FNPT II MCC -koulutuslaitteen ensimmäisenä suunniteltujen koulutusohjelmien ulkopuolelta tammikuun alussa. Eteen avautuu matkustajakoneen ohjaamo, jonka ikkunoista näkyy Lontoon Heathrown kiitotien 27L merkinnät.

Pian kone on valmisteltu lentoonlähtöä varten ja tehovivut asetetaan TOGA:lle (Take-Off and Go Around) asentoon. Vaikka motion-toiminto puuttuu niin visuaalijärjestelmä luo kiihtyvyyden tunnun ja pian nokka on jo nousussa. Ensivaikutelma on positiivinen ja tuntuma on hyvin lähellä oikeaa lentokonetta.

Patria_FTD_TCAS_1Ensimmäisen laskukierroksen jälkeen siirrytäänkin jo vaikeampiin operaatioihin, kun kouluttajan paneelin vikasivustolle tulee rasteja, mm. moottorihäiriö lentoonlähdössä kohtaan, jonka seurauksena ykkösmoottori syttyykin muutamaa hetkeä myöhemmin tuleen.

Kone lentää kuten pitääkin ja ongelmat ratkotaan Airbusin ECAM-järjestelmän ohjeiden mukaisesti. Tulipalo sammuu ja edessä on yksimoottorilähestyminen takaisin Heathrow'lle.

Patria_FTD_LVP_rainEnnen sitä kaksi muuta konetta lentää kuitenkin lennonjohdon virheen takia hyvin läheltä.

Onnistuneen yksimoottorilaskun jälkeen vaihtelemme sääolosuhteita huonon näkyvyyden olosuhteista vesisateeseen sekä kovaan tuuleen ja turbulenssiin.

Sivutuulilaskun jälkeen vaihdamme maisemaa vielä Zürichin vuoristoon ja seuraamme EGPWS-järjestelmän toimintaa.

Patria_FTD_EGPWSVuoristoisen maisemakierroksen jälkeen siirrymme vielä pois korkearesoluutiokentiltä ja siirrymme Helsinki-Vantaan maisemiin. Moottoritiellä ei enää liiku autoja, kuten suuressa maailmassa Lontoossa. Pääasia on kuitenkin lentomalli ja kiitotiet. Ne ovat kunnossa myös Helsinki-Vantaalla.

Parituntinen rupeama lentäjän paikalla istuen kului valitettavan nopeasti loppuun.

MPL-oppilaat lentävät koulutusohjelman 2-vaiheessa kaikkiaan 68 tuntia erilaisia harjoituksia tällä koulutuslaitteella. Ne sisältävät toimintaa sekä PF (Pilot Flying) ja PM (Pilot Monitoring) tehtävissä lentoonlähdöissä, lähestymisissä, reittilentovaiheessa sekä erilaisissa vikatilanteissa.

Patria_FTD_ohjaamo_kouluttajaKoulutuslaite siirretään kesällä 2017 Pirkkalaan Patria Pilot Trainingin uusiin toimitiloihin. Siirto-operaatio kestää noin viikon, sillä laitteiston purkaminen kestää pari päivää ja pystytys uuteen paikkaan on noin viisipäiväinen urakka. Käyttöönottoa varten lennetään vielä viranomaistarkastus.

MPL-oppilaiden koulutus A320 FNPT II -laitteella on määrä alkaa Pirkkalassa lokakuussa 2017.

Lue myös uutisemme aiheesta:

Patria hankkii uuden Airbus A320 -lennonharjoittelulaitteen MPL-koulutukseen

Finnair kouluttaa uudet lentäjänsä MPL-koulutusohjelmalla yhdessä Patrian kanssa