Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner avasi mediatilaisuudessa 7. syyskuuta 2022 yhden maailman vanhimman edelleen toimivan lentoyhtiön tulevaa strategiaa. Lähes 100-vuotias Finnair aikoo selvitä myös nyt käynnissä olevista haasteista vaikka luonnolliseen maantieteelliseen sijaintiin perustuneet strategiset mahdollisuudet ovat poissa. Uusi toimintaympäristö vaatii merkittäviä muutoksia kilpailukyvyn ylläpitämiseksi ja keskeisessä roolissa ovat erilaiset kumppanuudet myös operatiivisessa toiminnassa. Finnairia ja Suomea pitkään palvellut luonnollinen maantieteeseen perustuva strateginen sijainti Euroopan ja Aasian välillä on ainakin toistaiseksi menetetty. Poliittinen maantiede muuttui, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja talousmaantiede puolestaan muuttui Venäjän suljettua ilmatilansa vastatoimina Euroopan antamille rajoitteille. Osana alkanutta energiakriisiä öljyn ja kerosiinin hinta on jopa kaksinkertaistunut. Kova inflaatio vie lisäksi ihmisten ostovoimaa pois harkinnanvaraiselta kulutukselta. Finnairin toimintaympäristö koki kovia jo koronaviruspandemian aikana. Tuolloin Finnairin verkosto ajettiin alas, jolloin yhtiö kantoi vastuuta asiakkaista, henkilöstöstä ja huoltovarmuudesta. Kustannuksia karsittiin lähes koko henkilöstön lomautuksilla ja merkittävillä kululeikkauksilla. Lisäksi hankittiin merkittävä määrä uutta rahoitusta polulle yli pandemian. Kaikki toimet tähtäsivät pandemian jälkeiseen liikenteeseen Aasian strategiassa. Nyt tilanne on muuttunut merkittävästi, kun idässä edessä on Venäjän asettama seinä ja vaihtoehtona kalliit etelän ja pohjoisen kiertoreitit Aasian suuntaan. Lentoaika Suomesta Japaniin, Kiinaan ja Etelä-Koreaan on jopa 40 prosenttia aiempaa pidempi. Se lisää kustannuksia polttoaineen ja miehistönkäytön osalta sekä koneiden käytölle. Lisäksi pandemian vaikutukset näkyvät edelleen erityisesti Aasiassa. Japani on vasta avautumassa, mutta Kiina on edelleen kiinni olennaisilta osin lentoliikenteelle. “Muutokset geopolitiikassa ja talouspolitiikassa ovat luonteeltaan pysyviä. Niihin on vastattava erilaisin toimin kuin pandemian aikana. Meidän pitää sopeutua pysyvästi uusiin realiteetteihin”, sanoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. “Finnairin on kilpailtava ilman aiempaa maantieteellista etua ja on oltava kilpailukykyinen markkinoilla, jotka ovat nyt avoimia. Se vaatii rakenteellista uusiutumista kustannusten suhteen”, totesi Manner. Aasian osalta Finnairin etuna olivat ylilentoluvat Venäjältä, jonka lisäksi tarvittiin liikennöintioikeuksia Kiinalta ja Japanilta. Kolmas tekijä oli lähtöaikojen eli slottien saanti lentokentiltä. Nyt avoimet markkinat ovat Euroopassa ja Intiassa sekä Pohjois-Amerikassa. Niille ei tarvita kuin slottiaika. Vähemmän säännellyillä markkinoilla on enemmän kilpailua, jolloin kustannukset ovat entistä määräävämmässä roolissa. “Kumppanuuksien hyödyntäminen liikkuu meidän strategiamme keskiöön. Oneworld-allianssista tulee meille entistäkin tärkeämpi. Lentoyhtiökumppanuuksien avulla saadaan verkostoon laajuutta ja jakeluvoimaa”, avasi Manner. Pohjois-Amerikan osalta yhteistyö tapahtuu AJB-hankkeen (Atlantic Joint Business) kautta ennenkaikkea American Airlinesin ja British Airwaysin kanssa sekä myös kahdenvälisesti Alaskan Airlinesin kanssa. Japanin suuntaan yhteistyötä Japan Airlinesin kanssa tehdään erittäin tärkeässä SJB-yhteishankkeessa (Siberian Joint Business). Lähi-idässä erittäin tärkeä on Qatar Airways -yhteistyö. Finnair on pandemian aikana lisännyt yhteistyötään myös kiinalaisen Juneyao Air:n kanssa yhteishankkeella (lue uutisemme aiheesta: Finnair ja Juneyao Air aloittavat kaupallisen yhteistyön Shanghain ja Helsingin reiteillä). Yhteistyötä pyritään hyödyntämään entistä mittavammin, kun Kiina avautuu aikanaan. Kilpailuetua tuo erityisesti se, että Juneyao Air voi lentää suoraan Kiinasta Eurooppaan. Venäjä ei ole asettanut kiinalaisyhtiöille rajoituksia ja Eurooppa sallii edelleen lennot Venäjän ylitse suoraan Eurooppaan ja takaisin. Kiinassa tärkeässä roolissa on myös Hongkong ja yhteistyö Cathay Pacificin kanssa. Hongkongissa rajoitukset ovat edelleen yhtä tiukat kuin Manner-Kiinassa. Finnair aikoo hyödyntää tulevaisuudessa myös Cathayn kumppanuutta. “Operatiivisesti kumppanuudet ovat tosi tärkeässä roolissa. AAP Aviationin, Airpron ja Norran avulla saadaan operatiivista joustavuutta ja kustannustehokkuutta myös kausivaihteluissa, joissa resurssitarpeiden muutokset ovat suuria. Tärkeimmät kumppanit löytyvät kuitenkin listasta American Airlines, Qatar Airways, British Airways ja Japan Airlines”, sanoi Manner. Yhteistyötä vastuullisuuden osalta Finnair aikoo tehdä entistä enemmän Nesteen ja moottorivalmistaja Rolls-Roycen kanssa. Tavoitteena on varmasti käynnistää laajempi uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö Airbus A350 -koneiden operaatioissa. Myös brändi- ja tuotekumppanuuksia haetaan lisää. Tällä hetkellä Finnairilla on merkittävä kumppanuutta Marimekon ja Iittalan kanssa. Myös Aktia- ja Visa-yhteistyö Finnair Visa-kortissa tuovat lisätuottomahdollisuuksia. “Kumppanuudet ja kumppanuuksien hyödyntäminen ovat meille toimintatavallisesti erittäin tärkeitä jatkossa. Näillä voidaan olla kokoamme suurempia markkinoilla ja meidän asiakkaillemme”, sanoi Manner. Finnairin tuote on kunnossa erityisesti kaukoliikennelaivaston matkustamouudistuksen jälkeen. Kokonaan uusi business-luokka, uusi premium economy sekä kevyesti uudistettu turistiluokka tarjoavat erinomaisen matkustuskokemuksen. Finnair aikoo jatkossakin säilyttää tuotteen ja palvelun laadun eli erottua matkustuskokemuksella. Iso osa tätä kokonaisuutta on myös uudistettu Helsinki-Vantaan lentoasema. Euroopan lennoilla luvassa on sujuvuutta ja tehokkuutta. Finnair on lisäksi erottautunut kaiken keskellä myös operatiivisella laadulla. Kesällä 2022 täsmällisyys on ollut haasteellista, mutta suurista yhtiöistä Finnairilla oli Mannerin mukaan vähemmän peruutuksia kuin muilla. Samoilla keinoilla eli luotettavuudella aiotaan erottua lentoyhtiöiden joukossa jatkossakin. Jatkossa Finnair panostaa entistä enemmän myös digitaalisen asioinnin rooliin. Ennen pandemiaa 70 % Finnairin myynnistä tuli tukkumyyntikanavien kautta ja Aurinkomatkat mukaanlukien 65%. Pandemian aikana Finnairilla tehtiin iso muutos ja nykyisin suora myynti omien kanavien kautta Aurinkomatkat mukaanlukien on 65%. Matkatoimistokanavissa otetaan käyttöön lisäksi uutta NDC-teknologiaa (New Distribution Capability), joka mahdollistaa entistä suoremmat yhteydet asiakkaisiin. “Tämä kaikki mahdollistaa sen, että voimme olla asiakkaillemme entistä relevantimpia, personoidumpia ja hyödyntämään koko tuotetarjontaa lisämyynnillä, joka kasvattaa yksikkötuottoja. Myös asiakastyytyväisyys tulee paranemaan”, arvioi Manner.
Finnair hakee 15% yksikkökustannusten laskua suhteessa vuoden 2019 tasoon. Mukana on pandemian aikana toteutetut noin 200 miljoonan euron kustannussäästöt. Suuruusluokka jota tarvitaan lisää on suurinpiirtein saman kuin jo saavutetut 200 miljoonaa euroa. Lopullinen kustannussäästötavoite määräytyy sen mukaan mikä on Finnairin koko tulevaisuudessa, jonka taas määrää kysyntä. Säästöjä haetaan laivastoskustannuksista, jonka määrän optimointi on yksi osa kokonaisuutta. Kaikki laivaston parametrit käydään läpi säästöjen aikaansaamiseksi. Finnair hakee säästöjä myös henkilöstökustannuksista toiminnan joustavuuden ja tuottavuuden osalta. Säästöjä haetaan siis laajasti ja esiin on nostettu mm. matkustamohenkilökunnan reittikohtaiset ulkoistukset juuri toiminnan joustavuuden kannalta. Iso osa Finnairin uutta strategiaa on toimiminen myös ns. operatiivisten kumppaneiden kautta, jotka tuovat haluttuja kustannussäästöjä ja joustavuutta. Henkilöstövähennykset osana uutta strategiaa ovat Mannerin mukaan mahdollisia, mutta niitä käydään läpi tarvittaessa aikanaan. Myös kaikki toimittajasopimukset käydään uudelleen läpi, sillä Finnairilla ei ole enää Aasian strategiaa vaan uusi strategia. Se mahdollistaa uusia kustannussäästöjä mm. tiloissa ja rakenteellisia muutoksia ulkoistamisella. Finnair hakee säästöjä aivan kaikissa kulurakenteissa. Finnair tulee Mannerin mukaan olemaan jatkossakin verkostoyhtiö, joka tarvitsee oikeassa suhteessa kapea- ja laajarunkokoneita. Kysyntä tulee määräämään yhtiön lopullisen kapasiteetin. Lähiliikenteen kumppanin Norran liikenteen määrä riippuu Finnairin verkoston tilanteesta. Finnair on tyytyväinen nykyiseen kotimaan verkostoon. Vastikään voitettu kilpailutus lyhytaikaisesta noin vuoden mittaisesta ostoliikennesopimuksesta viidellä kotimaan reitillä on Finnairille hyvä lisä, mutta mahdollisuutta palata kaupalliseen lentoliikenteeseen ei Mannerin mukaan ole. Norra toteuttaa ATR-kalustolla kilpailutuksessa voitetun viiden kotimaan kohteen lennot (Lue uutisemme: Finnair tekee paluun kotimaan reiteille - voitti Traficomin kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä). “Olemme kiinnostuneita kotimaanreiteistä, jos niille on tarjolla ostoliikennesopimus. Olemme mukana mahdollisissa tulevissa kilpailutuksissa”, sanoi Manner. Finnairilla on tilauskirjassa edelleen kaksi A350-konetta. Niistä ensimmäinen on määrä toimittaa vuoden 2024 lopulla. Aikaa on vielä eikä kahden viimeisen koneen valmistusta ole aloitettu. “Tulemme nyt katsomaan mihin kysyntä asettuu uudessa verkostossa ja harkitsemaan toimenpiteitä näiden koneiden osalta”, totesi Manner. Finnairin Airbus A350 -laivasto lentää edelleen laajasti ja matkustamouudistukseen liittyen vain osa koneista on käytössä. Lentokonemarkkinan arvo on edelleen hyvällä tasolla mahdollista A350-koneiden jälleenmyyntiä ajatellen.
“Verkosto tulee olemaan maantieteellisesti tasapainoisempi. Me katsomaan itään, etelään sekä länteen. Idässä Aasiassa jatketaan liikennöintiä Aasian kaikkiin tärkeimpiin kaupunkeihin”, avasi Manner tulevaa verkostoa. Finnair lentää uuden strategian aikana edelleen Tokioon ja Souliin sekä aikanaan Kiinan avautuessa Pekingiin, Shanghaihin ja Guangzhouhin. Myös lennot Singaporeen, Bangkokiin ja Phuketiin jatkuvat. Intian markkinoille lentoja aiotaan lisätä. Finnair lentää nykyisin Intiassa Delhiin ja Mumbaihin. Sen sijaan ns. 2-kategorian kaupunkeihin lentämistä Aasiassa vähennetään. Pidempi lentomatka ei mahdollista kannattavuutta tällaisiin kohtesiin. “Etelässä katsotaan Lähi-itään, josta tulee tärkeä markkina tulevaisuudessa. Olemme vastikään julkistaneet strategisen pitkäaikaisen yhteistyön Qatar Airwaysin kanssa”, sanoi Manner. Finnair aloittaa päivittäiset lennot Dohaan Helsingistä, Kööpenhaminasta ja Tukholmasta. Lisäksi osapuolet ovat jo sopineet neljännestä päivittäisestä reitistä Euroopasta Dohaan. Sen osalta kaupunki julkistetaan myöhemmin (Lue uutisemme aiheesta: Finnair aloittaa lennot A330-koneilla Helsingistä, Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Qatarin Dohaan). Finnairilla on talvella jo 28 viikkovuoroa pelkästään Dohaan ja muutama viikkovuoro Dubaihin. Aiemmin ennen pandemiaa Finnair lensi Manner-Kiinaan hieman vajaa 28 viikkovuoroa. “Lähi-idästä tulee Manner-Kiinan veroinen markkina Finnairille tulevaisuudessa strategisen yhteistyön seurauksena”, jatkoi Manner. Lentoja lisätään myös Pohjois-Amerikkaan, jossa American Airlinesilla on iso markkina. Lännen painopiste Finnairin verkostossa tulee kasvavaan entisestään. Euroopassa Finnair pitää verkostonsa ja kehittää sen tehokkuutta ja optioimaan laivaston kokoa verkostotarpeiden mukaisesti katsomalla mihin kysyntä asettuu. Kapasiteettia seurataan kvartaalikohtaisesti. Finnair lentää vuoden viimeisen neljänneksen aikana noin 80-85 prosenttia pandemiaa edeltävästä kapasiteetista. Tällä hetkellä kysyntä on hyvää ja varausten perusteella näin on myös syksyllä. Yritysmatkustaminen on palautunut ja noussutta polttoaineen hintaa on voitu siirtää hintoihin. Pidemmällä aikavälillä tulee ottaa huomioon erityisesti inflaatio, sillä matkustaminen ei ole sille immuuni. “Finnairin tuote ja palvelu erottuu positiivisesti markkinoilla. Meillä on vahva brändi ja vahva kumppanuusverkosto. Meillä on myös todistettu toteutuskyky ja pitkä historia yhtenä maailman vanhimpana lentoyhtiönä. Meillä on todella osaavat ihmiset, jotka pitävät huolta asiakkaistamme. Olen vakuuttunut siitä, että tulemme saavuttamaan strategian tavoitteet ja luomaan lentoyhtiön, josta asiakkaat, työntekijät, sidosryhmät ja kaikki suomalaiset voivat olla ylpeitä. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan kaikkien tukea”, sanoi Manner. Finnairin taloudelliset tavoitteet ovat vuoden 2024 puolivälissä, jolloin yksikkökustannustavoite tulee saavuttaa sekä viiden prosentin liikevoitto. Aikaa muutokseen on vajaat kaksi vuotta ja toimeenpano alkaa Mannerin mukaan käytännössä hyvinkin nopeasti nyt tehdyn julkistamisen jälkeen. “Lentoliikenne palautuu ja ihmiset haluavat matkustaa. Hieman pidemmälle katsottaessa taloudellinen tilanne kuten korkea polttoaineen hinta ja lentolippujen hinnan nousu ja inflaatiopaineet antavat ihmisille vähemmän rahaa harkinnanvaraiseen kulutukseen. Ne ovat asiat joita meidän tulee ottaa huomioon”, päätti Manner. Lue myös:
|
|||