Blue1:n Christides: Markkinoiden arvo on romahtanut

B1_Tom_ChristidesIlmailuala on erittäin herkkä talouden muutoksille ja alamäki näkyyki n valitettavasti ensimmäisenä lentojen kysynnässä. Yritykset ovat huonojen aikojen koittaessa ajaneet matkustusbudjettinsa alas vaikka huonoina aikoina tulisi myydä entistä enemmän ja matkata tapaamaan asiakkaita. Nykytilanteessa markkinoiden arvo on romahtanut 40 prosenttia mutta taivaalla matkaa lukujen valossa sama määrä ihmisiä kuin aiemminkin.  Yksittäisen paikan tuotto on pudonnut ja se vaatii etsimään kustannussäästöjä. Tosin säästöjenkin etsimisessä alkaa tulla pohja vastaan. Erilaiset maksut ja verot nousevat jatkuvasti mutta lähes ainoa säästökohde on valitettavasti henkilöstö. Christides ihmettelee aiheellisesti joidenkin yhtiöiden erikoisia henkilöstöjärjestelyjä joiden avulla saadaan jopa 40 prosentin säästöjä henkilöstökuluista. Liian suuria eroja löytyy lisäksi myös maahuolintapalveluiden maksuista. Eri kenttien kohdalla on isot erot, kun esimerkiksi Seinäjoen osalta huolintamaksu on noin 50 euroa ja Kööpenhaminassa samanlaisen koneen kääntö maksaa jo 1100 euroa. Nyt odotetaankin isojen operaattoreiden näyttävän suuntaa lentolippujen hinnannostoilla.

Rajuilla liikkeillä tulosparannukseen

Blue1 on käynyt kuluvan vuoden aikana läpi rajuja muutoksia. Takana ovat irtisanomi
 siin johtaneet YT-neuvottelut, reittirakennemuutos sekä laivastouudistus. YT-neuvotteluiden tuloksena yhtiö vähensi henkilökuntaa 80:nen työntekijän verran joiden joukossa oli kolmisenkymmentä lentäjää. Nykytilanteessa uusista YT-neuvotteluista ei ole tietoa.

 Blue 1:n  reittirakenne muuttui ra nkalla kädellä, kun yhtiö luopui lähes kaikesta Euroopan liikenteestään. Vanhoista Euroopan kohteista lentoja jatketaan vain kesäkohteisiin.  Chistidesin mukaan jokainen matkustaja tuottaa tällä hetkellä yhtiölle tappiota. Reittien lopettaminen nimittäin johtaa tulojen välittömään loppumiseen vaikka kulut juoksevatkin vielä muutaman kuukauden. Blue1:n operoima Lontoon reitti oli kaikista surkein ja tappiota tuli älyttömästi. Huonojen slottien myötä tulleet tappiot olivat tietoinen riski haluttaessa parempia slotteja ajan kanssa. Chistidesin mukaan luvassa on isoja muutoksiä lähitulevaisuudessakin, sillä tuleen ei auta jäädä makaamaan. Blue1 on edelleen markkinajohtaja Skandinavian liikenteessä ja uudistusten myötä luvassa on rajut tulosparannukset vuodelle 2012.
 
B1_B717Blue1 luopui pitkään käytössä olleista Avro RJ –koneista suunniteltua aiemmin. Christidesin mukaan onneksi, sillä koneet olivat erityisen janoisia. Yhtiö on ollut erittäin tyytyväinen Boeingin 717-koneisiin ja kaikki lentäjät ovat saaneet siihen koulutuksen. Palkkalistoilla ei ole enää espanjalaisia ohjaajia mutta alihankintaa yhtiölle suorittaa Golden Air ATR-kalustolla.  Myös emoyhtiö SAS uudistaa laivastoaan ja luopuu hyvistä MD80-koneistaan keväästä 2012 alkaen. Koneiden hyvän kunnon takia kaupat koneista on sovittu niin sanotusti ”as is” -periaatteen mukaisesti. Työjuhtien tilalle emoyhtiöön on tulossa Airbusin uusia ympäristöystävällisiä  A320neo-koneita. Kaukoliikennekoneiden uudistamisen osalta SAS:n johto tekee jo tarkkaa harkintaa, sillä SAS:n ensimmäinen A340 laajarunkokone on otettu yhtiössä käyttöön jo vuonna 2001. SAS:n liikenne jakautuu 75 prosenttisesti lähiliikenteeseen ja loput 25 prosenttia ovat kaukoliikennettä. Kyseessä on siis varsin erilainen yhtiö kuin Finnair.

Kohti itää  

Udeltaessa uusista reittiavauksista Christides kertoo itäsuunnan sisältävän kiinnostavia kohteita myös Blue1:lle, sillä esimerkiksi Ruotsiin ja Saksaan on päivittäisiä lentoja kymmenittäin. Moskovan ja Pietarin reiteillä tilaa olisi aivan erilailla. Bilateraalisopimusta onkin Christidesin mukaan muutettu mutta vanhaa toimintatapaa on jatkettu toisella sopimuksella. Omistusklausuuli on nyt kuitenkin kirjattu oikein ja Blue1 on nyt sopimuksenkin mukaan suomalainen lentoyhtiö. Viranomaisten mukaan Blue1 voi valmistella operaatioiden aloittamista Venäjälle mutta lupaa ei kuitenkaan ole vielä tulossa. Uudet suunnanmuutokset selviävät asiakkaille Christidesin mukaan lähikuukausina. Samalla hän vahvistaa yhtiön olevan mukana SAS:n
uudessa 4Excellence -strategiassa, joka tuo uuden korkeamman tason standardin  lentomatkustamiseen.


Helsinki vai hiekkamaat

B1_terminal1Helsinki gatewayta Christides kehuu hyväksi mutta muistuttaa, että tuleva kilpailija ei ole  Riika tai Pietari. Hiekkamaiden yhtiöt ovat tilanneet sadoittain uusia koneita ja uhan luovatkin Dubai, Abu Dhabi ja Doha. Christiden mukaan Suomeen tarvitaan Longhaul-kilpailua ja edelleen toiveissa olisi nähdä Star Alliancen väreissä oleva kaukoliikennekone terminaalin 1 matkustajasillassa. Hiekkamaiden yhtiöistä Emirates operoi jo Kööpenhaminaan ja Qatar aloittaa liikenteen Helsinki-Vantaalle kesällä 2012.

Kotikenttä saa kehuja ja terminaali 1 on Blue1:n tarpeisiin erinomainen. Pieni terminaali takaa lyhyet välimatkat mutta toki lähtöselvitys- ja matkalaukkualue ovat ajoittain käyneet hieman ahtaiksi. Kaikenkaikkiaan T1 pyörii hyvin ja dialogi Finavian kanssa on hyvä.

Päivänpolttavaan ETS-asiaan Christides suhtautuu positiivisesti jos se on askel kohti maailmanlaajuista päästökauppaa. Muutoin pelkän kulutuksen vähentämisen ja jätteiden käsittelyn pitäisi riittää. Ilmaan lentää myös ajatus ohjaajakohtaisesta palkanlisästä, joka maksettaisiin kulutuksen mukaan.

Kuvat ja teksti: Miikka Hult